شفا مگ

مب اکتو: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی

مب اکتو به شکل قرص 135 و کپسول 200 میلی گرم داروی اسپاسم گوارشی است و برای کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر،گرفتگی معده، یبوست و اسهال مصرف می شود.

مب اکتو

مب اکتو (mebacto) داروی درمان سندرم روده تحریک پذیر ، کولیت، التهاب روده بزرگ، یبوست اسپاستیک می باشد.مب اکتو در اشکال دارویی قرص روکش دار 135 میلی گرم و کپسول 200 میلی گرم در داروخانه ها در دسترس می باشد.مب اکتو نام تجاری داروی مبورین است. این دارو با تاثیر مستقیم بر عضلات روده باعث شل شدن عضلات روده می شود و درد اسپاسم عضلات روده را تسکین می دهد.با مصرف مب اکتو به بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر باعث کاهش علائم دلپیچه، نفخ و یبوست می شود.سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال گوارشی است که علائم درد شکم، تغییر عادات روده، افزایش گاز، نفخ، گرفتگی و عدم تحمل به همراه دارد.

بهترین زمان مصرف مب اکتو حداقل 20 دقیقه قبل از مصرف غذا می باشد تا بتواند بهترین اثربخشی را بر روی عضلات گوارشی داشته باشد.عوارض جانبی مب اکتو شامل سوزش سردل، خستگی، اسهال، یبوست، کسالت، سرگیجه،از دست دادن اشتها، کاهش ضربان نبض می باشد.

مب اکتو چیست

مب اکتو یک داروی ضد اسپاسم گوارشی است و برای درمان و کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر، یبوست مزمن و در برخی موارد برای درمان اسهال عصبی نیز تجویز می شود. این دارو بازجذب نوراپی نفرین را مهار می کند و باعث بی حسی موضعی و ضد موسکارینی شده و باعث تسکین اسپاسم عضلات روده می شود.

این دارو به طور کامل جذب می شود و از زمان مصرف آن حدود 3 ساعت طول می کشد تا به اوج غلظت پلاسمایی خود برسد. این دارو حدود 1 ساعت پس از مصرف شروع به اثر کردن می کند و نیمه عمر آن 5 ساعت است.

موارد مصرف مب اکتو

مب اکتو برای درمان علائم مختلف اختلالات گوارشی و بیماری های روده تحریک پذیر مانند کولیت اسپاستیک، یبوست اسپاستیک، التهاب روده بزرگ استفاده می شود. این دارو نوعی داروی ضد اسپاسم است که برای درمان گرفتگی های معده نیز تجویز می شود. مب اکتو باعث شل شدن عضلات روده می شود و به کاهش ناراحتی و تحریک پذیری کمک می کند.

هشدارها و احتیاط های مهم

در صورت حساسیت به مب اکتو یا سایر داروهای مشابه این دارو قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید. این دارو ممکن است باعث برخی واکنش های جدی الرژیک یا برخی مشکلات جدی شود.

بیماران کلیه: این دارو ممکن است به دلیل افزایش خطر عوارض جانبی جدی در بیماران مبتلا به بیماری کلیوی با احتیاط باید مصرف شود. اگر مبتلا به بیماری کلیوی هستید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

افرادی که سابقه مشکلات کبدی، کلیوی و بلوک قلبی دارند، حتما باید قبل از تجویز این دارو توسط پزشک، سابقه بیماری خود را مطرح کنند، زیرا ممکن است این دارو برای شرایط بیماری شما منع مصرف داشته باشد.

نحوه مصرف مب اکتو

مقدار مصرف مب اکتو با توجه به شرایط سنی ، شرایط بیماری و تشخیص پزشک تجویز می شود و باید مطابق دستور پزشک آن را مصرف کنید. مقدار تجویز شده توسط پزشک را کم یا زیاد نکنید.

این دارو را بهتر است حدود 20 دقیقه قبل از مصرف غذا مصرف شود تا بهترین اثر بر روی عضلات گوارشی داشته باشد.اگر باید روزی 3 بار مصرف کنید آن را قبل از صبحانه ، نهار و شام مصرف کنید و اگر مقدار مصرف آن 2 بار در روز است قبل از صبحانه و شام مصرف کنید.

اگر پزشک کپسول مبورین پیوسته رهش را برای شما تجویز کرده است ، می بایست آن را به طور کامل ببلعید و از خرد کردن، جویدن یا باز کردن آن خودداری کنید. همچنین مبورین به شکل قرص را نیز نباید بجوید و حتما آن ا باید به طور کامل ببلعید.

اگر یک دوز مصرف دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید، اما اگر نزدیک به دوز بعدی شما است، نوبت از دست رفته را مصرف نکنید و دوز بعدی را در زمان خود مصرف کنید.

عوارض جانبی مب اکتو

مب اکتو مانند سایر داروها ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند که این عوارض می تواند خفیف باشد و طی چند ساعت تا چند روز از بین برود. اما برخی عوارض ها ممکن است شدید باشد که در صورت مشاهده علائم باید با پزشک خود مشورت کنید.

مب اکتو ممکن است در برخی افراد ایجاد واکنش الرژیک کند، که در صورت مشاهده علائمی چون گلودرد، تورم گلو، تورم زبان یا صورت، مشکل تنفسی و خارش مصرف دارو را قطع کرده و به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

عوارض جانبی شایع مب اکتو شامل سردرد، بی خوابی، اختلال گوارشی می باشد که این عوارض ممکن است طی چند ساعت تا چند روز از بین برود. اما اگر عوارض از بین نرفت حتما با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.