شفا مگ

چه غذاهایی برای نفخ معده خوب نیست

اگر دچار نفخ معده هستید ، بهتر است برخی مواد غذایی که برای نفخ معده خوب نیست مصرف نکنید زیرا می تواند شرایط شما را بدرتر و باعث نفخ بیشتر معده شوند.

چه غذاهایی برای نفخ معده خوب نیست

نفخ معده یک مشکل رایج است، اما نفخ همیشه مشکلی ندارد. احساس نفع بعد از یک وعده غذایی زیاد طبیعی است، اما بعد از هر وعده غذایی می تواند باعث نگرانی شود. نفخ معده اغلب با اصلاحات ساده رژیم غذایی از بین می رود. مهم است بدانید هر بدن متفاوت است. غذایی که برای برخی افراد باعث نفخ شکم می شود، ممکن است برای شما نفاخ نباشد.

مردم اغلب فکر می کنند نفخ شکم صرفاً احتباس آب است ، اما در واقع اینطور نیست. در نهایت ، نفخ معده هنگامی رخ می دهد که گاز در دستگاه گوارش شما جمع شده و باعث اختلال در روند حرکت دستگاه گوارش می شود. هر چیزی از مصرف زیاد وعده غذایی تا یبوست ، حساسیت های غذایی یا بیماری های مزمن دستگاه گوارش می تواند منجر به نفخ معده شود.

 علت نفخ چیست

نفخ شکم به دلیل انباشته شدن گاز زیاد در لوله گوارش ایجاد می شود و با علائمی مانند تورم شکم، دل درد، آروغ زدن های مکرر، دفع گاز از روده، صدای قار و قور شکمی و… خود را نشان می دهد. اگرچه تولید گاز در دستگاه گوارش مساله ای طبیعی است، اما گاهی این امر به دلیل مصرف برخی غذاها مانند حبوبات، کلم، پیاز، ترب، شیر و برخی سبزیجات پرفیبر دیگر، بلع هوای زیاد در هنگام خوردن و آشامیدن و جویدن آدامس تشدید می شود. گاهی هم نفخ شکم به دلیل عفونت های روده ای است.

غذاهای مضر برای نفخ معده

کلم بروکلی، هویج، کلم پیچ

کلم بروکلی، هویج و کلم پیچ بسیار نفاخ هستند چرا که دارای ماده ای به نام رافینوز هستند. رافینوز گونه ای قند است که تا زمانی که بر اثر باکتری های موجود در معده تخمیر نشوند هضم نمی شوند. همین فرایند باعث نفخ شکم می شود.البته از خوردن این غذاها به طور کلی صرف نظر نکنید چرا که این خوراکی ها در طولانی مدت به دلیل داشتن فیبر بالا دستگاه گوارش شما را قوی می کنند

لبنیات

اگر بعد از خوردن تکه ای پنیر یا کمی شیر احساس نفخ می کنید باید بدانید که به لاکتوز حساسیت دارید.یعنی بدن شما فاقد آنزیم لازم برای شکستن لاکتوز است و همین باعث نفخ می شود.

غذاهای نشاسته ای

غذاهای نشاسته ای سرشار از کربوهیدرات ها هستند که به هنگام تجزیه شدن توسط دستگاه گوارش تولید گاز می کنند.از مهم ترین غذاهای نشاسته ای می توان به غذاهایی همچون نان، غلات و پاستا اشاره کرد که از گندم درست شده اند. تمام این غذاها منجر به تولید گاز روده ای می شوند.از دیگر غذاهای نشاسته ای تولیدکننده گاز می توان به ذرت و سیب زمینی اشاره کرد. برنج تنها غذای نشاسته ای است که ظاهراً منجر به تولید گاز روده ای نمی شود.

نوشیدنی های کربنات دار

حباب های موجود در این نوشیدنی ها باعث می شود که گاز موجود در آن ها در معده بماند و باعث تورم و نفخ شکم شود. به جای این نوشیدنی ها بهتر است آب و یا چای خنک شیرین نشده بنوشید و همچنین برای طعم دهی بهتر آب ، می توانید برش ها و تکه های میوه و خیار را به آن اضافه کنید.

سبزیجات خام

هضم سبزیجات خام بسیار سخت است و باعث نفخ خواهد شد. با پختن آن ها می توانید نفخ و باد را از بین ببرید و ویتامین ها و مواد مغذی آن ها را به بدن جذب کنید.

میوه ها

بعضی از میوه ها حاوی قندی به نام سوربیتول هستند که منجر به تولید گاز اضافی می شود. از مهم ترین میوه های حاوی این قند می توان به آلو خشک، سیب، هلو و گلابی اشاره کرد.

خوراکی های اسیدی

سس گوجه فرنگی و مرکبات شامل لیمو ترش، پرتغال و گریپ فروت اسیدی بوده و به مخاط معده آسیب رسانده و باعث ایجاد مشکلات گوارشی می شوند. بسیاری از افراد نمی دانند که نوشیدنی های گازدار هم اسیدی هستند. لذا اگر معده درد دارید از خوردن غذاهای اسیدی بویژه نوشیدنی های گازدار باید اجتناب کنید.

غذاهای ادویه دار

غذاهایی مانند فلفل تند (داغ) ، پودر فلفل قرمز ، ترب کوهی و سس گوجه فرنگی باعث آزاد شدن گاز معده می شوند که موجب ناراحتی نیز خواهند شد. از مصرف این غذاها تا جای ممکن اجتناب کنید

غذاهای مفید برای نفخ معده

موز

خوراکی های غنی از پتاسیم مانند موز، آواکادو، کیوی، پرتقال و پسته با تنظیم سطح سدیم در بدن باعث کاهش نفخ می شوند.همچنین فیبر موجود در این میوه ها از بروز یبوست جلوگیری می کند.یبوست خود از عوامل دچار شدن به نفخ است.

مارچوبه

مارچوبه ضد نفخ است.البته مارچوبه باعث بوی بد ادرار می شود اما منافع بسیار زیادی دارد.
مارچوبه حاوی پروبیوتیک هایی است که باعث رشد باکتری های مفید در دستگاه گوارش می شوند و باعث ایجاد تعادل در این دستگاه و ضد نفخ است.

زنجبیل

زنجبیل داروی سرماخوردگی، بدن درد،گرفتگی عضلات و همچنین ضد نفخ است.این ماده غذایی دارای آنزیم هایی است که باعث جذب پروتئین می شود. کاهش میزان پروتئین موجود در دستگاه گوارش باعث کاهش نفخ می شود.

نعنا و چای بابونه

اگر بعد از شام احساس نفخ می کنید یک لیوان چای بابونه یا کمی عرق نعنا می تواند مشکل را حل کند.چای بابونه علاوه بر اینکه ضد نفخ است باعث تسکین اعصاب و همچنین کاهش معده درد هم می شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.