شفا مگ

داروهای گیاهی کاهش دهنده اسید معده

برخی داروهای گیاهی برای کاهش اسید معده در افرادی که گاه به گاه دچار افزایش اسید معده، سوزش دل و رفلاکس معده می شوند به صورت دمنوش می تواند موثر باشد.

داروهای گیاهی کاهش دهنده اسید معده

ممکن است شما پس از خوردن یک وعده غذای سنگین یا غذاهای پر ادویه احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن در پشت دهان خود را تجربه کرده باشید. آنچه شما احساس می کنید اسید معده است که به سمت مری حرکت کرده است. این مورد اغلب همراه با سوزش معده است که با احساس سوزش یا سفت شدن در قفسه سینه در پشت استخوان سینه مشخص می شود.

اگر چه گاهی اوقات تجربه رفلاکس اسید طبیعی است، اما کسیای که بیش از 2 بار در هفته آن را تجربه می کنند ممکن است مشکل جدی تری داشته باشند که به آن رفلاکس معده و مری گفته می شود. این بیماری نوعی رفلاکس اسیدی است که می تواند مخاط مری شما را تحریک کرده و باعث التهاب در آن شود. تحریک مداوم مری ممکن است منجر به خونریزی، باریک شدن مری یا وضعیت پیش سرطانی را ایجاد کند.

علائم افزایش اسید معده شامل احساس سوزش در سینه که هنگام خم شدن یا دراز کشیدن بدتر می شود و معمولا بعد از غذا اتفاق می افتد، اروغ زدن مکرر، حالت تهوع، ناراحتی شکمی، طعم تلخ در دهان و سرفه خشک می باشد.

پزشکان ممکن است برای کاهش تولید اسید معده داروهای ضد اسید مانند امپرازول تجویز کنند. اما اگر گاه به گاه دچار افزایش اسید معده و سوزش دل می شوید میتوانید از برخی داروهای گیاهی برای سوزش سر دل و کاهش اسید معده استفاده کنید.داروهای گیاهی علاوه بر کاهش اسید معده می توانند به تسکین مشکلات معده مانند نفخ ، گاز و حالت تهوع کمک کنند.

داروی گیاهی کاهش دهنده اسید معده

برخی از افراد تمایل دارند که برای کاهش اسید معده از گیاهان و یا روش های طبیعی استفاده کنند و با مصرف دمنوش های گیاهی معده خود را آرم کنند.در ادامه با برخی از گیاهانی که می توانید برای کاهش اسید معده مصرف کنید آشنا می شوید. اما توجه داشته باشید که ممکن است برخی افراد به این گیاهان آلرژی داشته باشند و نباید از آنها استفاده کنند.اگر سابقه بیماری خاصی دارید یا داروی خاصی مصرف می کنید حتما قبل از مصرف دمنوش های گیاهی حتما با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید دمنوش ها برای شما بی خطر هستند.

بابونه

بابونه به گیاه ضد اضطراب و تسکین دهنده معروف است و با نوشیدن یک فنجان دمنوش بابونه می توانید به کاهش اسید معده در دستگاه گوارش و ناراحتی های روده کمک کنید. بابونه به عنوان یک ضد التهاب برای جلوگیری از درد معده نیز مفید است.

برای بهرمندی از خواص بابونه می توانید آن را به شکل دمنوش مصرف کنید. برای تهیه دمنوش بابونه یک مقدار بابونه را در یک فنجان آب جوش ریخته و بگذارید حدود 10 دقیقه دم بشکد. سپس آن را با مقداری عسل شیرین کرده و بنوشید.

هشدار: در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون و یا سابقه بیماری خاص قبل از نوشیدن دمنوش بابونه با پزشک مشورت کنید. بابونه حاوی ماده ای است که به عنوان ضد انعقاد خون عمل می کند، بنابراین در صورت ترکیب با ریقیق کننده خون خطر ایجاد خونریزی وجود دارد.

ریشه زنجبیل

ریشه زنجبیل یک داروی طبیعی و گیاهی برای کاهش دهنده اسید معده است و با مصرف یک فنجان دمنوش زنجبیل می توانید اسید معده خود را کاهش دهید. برای کاهش اسید معده می توانید یک فنجان دمنوش زنجبیل بنوشید و یا از گزینه های دیگری مانند آبنبات زنجبیل و یا قرص های زنجبیل استفاده کنید.

زنجبیل یکی از بهترین داروهای گیاهی برای کاهش اسید معده است. این یک گیاه ضد التهاب قدرتمند است که می تواند به تحریک معده و مری در اثر قرار رگفتن در معرض اسیدها کمک کند و به طور کلی معده را تسکین دهد.

دمنوش زنجبیل می تواند حالت تهوع را تسکین دهد که به بیمارانی که در دوره های ریفلاکس اسید مستعد استفراغ هستند کمک زیادی کند. از مزایای دیگر می تواند به بهبود گردش خون و تسکین استرس اشاره کرد.

ریشه زنجبیل دارای آنتی اکسیدان های زیادی است که از بین آنها ترکیبات فنلی وجود دارد برای معده بسیار مفید هستند. نوشیدن دمنوش زنجبیل می تواند به طور کلی از برگشت اسید جلوگیری کند همچنین می تواند برای بیمارانی که به دلیل تجمع اسید گرفتگی معده را تجربه می کنند مفید باشد.

برای تهیه دمنوش زنجبیل مقداری زنجبیل را پوست بگیرید و آن را به قطعات کوچک برش دهید. می توانید زنجبیل را مستقیا در قابله بجوشانید یا آن را در یک آب جوش بریزید و بگذارید 15 دقیقه بماند تا دم بکشد. بعد از هر وعده غذایی یک فنجان دمنوش زنجبیل بنوشید تا علائم اسید معده شما بهبود یابد.

هشدار: مصرف زیاد زنجبیل می تواند باعث گاز و نفخ، سوختگی در گلو و دل درد می شود.پس در مصرف زنجبیل زیاده روی نکنید.

ریحان مقدس

ریحان خواص زیادی دارد که می تواند برای کاهش اسید معده، رفلاکس معده بسیار مفید باشد. برای تهیه دمنوش ریحان می توانید چند برگ ریحان را به مدت 5 تا 6 دقیقه در آب جوش قرار دهید تا دم بکشد و سپس میل کنید.

دمنوش ریحان مقدس مشکلات گوارشی به ویژه مشکلات مربوط به اسید معده را کاهش می دهد و مدت زمان ترشح مخاط و عمر سلول های مخاطی را افزایش دهد. این گیاه به عنوان یک گیاه ضد استرس و ضد التهاب شناخته می شود و اعتقاد بر این است که ریحان مقدس دارای خواص ضد باکتریایی، ضد قارچ و ضد ویروسی دارد و برای درمان زخم های دهان و سایر زخم ها نیز مفید است.

رازیانه

دانه رازیانه یک دانه گیاهی سرشار از خواص های مختلفی است که یکی از این خواص کاهش دهنده اسید معده و رفع اسپاسم معده است و می تواند گرفتگی معده، حالت تهوع و نفخ را تسکین دهد.برای تهیه دمنوش رازیانه نصف قاشق چایخوری رازیانه خرد شده را در آب بریزید و اجازه دهید حدود 10 دقیقه بجوشد و  آن را میل کنید.

عوارض جانبی احتمالی رازیانه شامل حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به افتاب است.

ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان می تواند اسپاسم عضلانی و التهاب دستگاه گوارش را آرام کند که هر دو می توانند باعث افزایش اسید معده شوند. برای کاهش اسید معده می توانید دمنوش شیرین بیان بنوشید.

اگر چه ریشه شیرین بیان برای سوء هاضمه و اسید معده مفید است اما می تواند در دوزهای بالا و مصرف مداوم باعث عدم تعادل سدیم و پتاسیم و فشار خون شود. همچنین افرادی که سابقه بیماری خاص مانند مشکلات قلبی دارند حتما باید قبل از استفاده از شیرین بیان پزشک خود مشورت کنند. استفاده بیش از 2 گرم ریشه شیری نبیان در روز می تواند عوارض جانبی زیادی به همراه داشته باشد.

ریشه شیرین بیان را 30 دقیقه قبل از غذا خوردن یا یک ساعت پس از غذا خوردن برای کاهش اسید معده استفاده کنید.شیرین بیان را می توانید به صورت دمنوش و یا قرص شیرین بیان مصرف کنید.

زردچوبه

زردچوبه سالیان سال به عنوان یک داروی کاهش دهنده التهاب در طب سنتی شناخته شده است و می تواند بسیاری از بیماری های گوارشی را درمان کند. زردچوبه می تواند به کاهش اسید معده و رفع طبیعی رفلاکس معده کمک زیادی کند. بیشتر خواص درمانی زردچوبه به علت داشتن ماده فعالی به نام کوکورمین است و این ماده علاوه بر کاهش اسید معده خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد سرطانی دارد.

افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند، به دلیل اینکه زردچوبه یک رقیق کننده خون طبیعی است نباید با این افراد از زردچوبه استفاده کند.زنان باردار یا شیرده نباید به عنوان درمان دارویی از زردچوبه استفاده کنند. همچنین افرادی که به زردچوبه حساسیت دارند نیز نباید از زردچوبه استفاده کنند.

هشدار: استفاده از زردچوبه به عنوان چای یا ادویه به طور کلی بی خطر است اما کسانی که مشکل کیسه صفرا دارند باید از مصرف زردچوبه اجتناب کنند.

گلپر

گلپر یک گیاهی است که در داروها زیاد استفاده می شود و می تواند به کاهش نفخ شکم، سوء هاضمه و سوزش معده بسیار مفید است و همچنین در کاهش اسید معده بسیار موثر است.گلپر می تواند علاوه بر کاهش اسید معده ، به تسکین حالت تهوع و استفراغ کمک زیادی می کند.طرز تهیه دمنوش گلپر

هشدارهای مهم قبل از مصرف گیاهان دارویی

برخی از گیاهان دارویی می توانند با برخی داروها تداخل داشته باشد. بنابراین اگر داروی خاصی استفاده می کنید باید قبل از مصرف هر گیاه دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید، بدون تجویز پزشک و مشورت با پزشک هرگز از گیاهان دارویی استفاده نکنید، زیرا می تواند عوارض جبران ناپذیری برای شما به همراه داشته باشد.

در دوران شیردهی از مصرف گیاهان دارویی و دمنوش های گیاهی بدون مشورت با پزشک پرهیز کنید، زیرا ممکن است باعث عوارض جانبی شدیدی برای نوزاد شیرخوار به همراه داشته باشند.

از مصرف چای های کافئین دار مانند چای سیاه، چای سبز که ممکن است علائم را بدتر کند خودداری کنید. کافئین اسفنکتر تحتانی مری را شل می کند . این به تنهایی می تواند به ریفلاکس اسید کمک کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.