شفا مگ

درمان میخچه با سیب زمینی

میخچه پا یک مکانیسم دفاعی در برابر فشار روی بافت نرم پا است که معمولا در بالای پا و کنار انگشتان ایجاد می شود و می توان با سیب زمینی آن را درمان کرد.

درمان میخچه با سیب زمینی

میخچه یک مکانیسم دفاعی طبیعی بدن به منظور حفظ سلول های ظریف پا است. میخچه که برای محافظت از پوست حساس تشکیل می شود، معمولا در قسمت بالایی و کناری انگشتان پا ایجاد می شود. میخچه پا معمولا یک تکه کوچک از پوست ضخیم و مرده است. با این حال میخچه های نرم نیز می توانند نازک و بین انگشتان پا ایجاد شوند.

میخچه بر اثر فشار و اصطکاک بر روی پوست که معمولا روی پا ایجاد می شود. اصطکاک پا درون کفش باعث می شود پوست منطقه ای از پا به مرور زمان سفت شود و پوست برای محافظت از بافت های ظریف پا سفت می شود. پس یکی از گزینه هایی که باعث میخچه پا می شود پوشیدن کفش نامناسب است. میخچه خطری ندارد اما می تواند باعث درد و تحریک در پا شود. خوشبختانه روش های طبیعی زیادی مانند درمان میخچه پا با سیب زمینی وجود دارد که می تواند به درمان میخچه پا کمک کند.

میخچه پا به طور معمول یک نگرانی برای سلامتی محسوب نمی شود، اما می تواند بسیار دردناک باشد و برای ریشه کن کردن درد نیاز به درمان دارد. بسیاری از افراد از روش های طبیعی مانند درمان میخچه پا با گوجه فرنگی ، درمان میخچه پا با سیر و درمان میخچه با سیب زمینی استفاده می کنند و نتایج بسیار خوبی هم گرفته اند.

میخچه چیست

میخچه پا یک مشکل پوستی شایع پا است و تشخیص آن نسبتا آسان است. علائم متداول شامل تکه ای از پوست ضخیم، خشن، برجستگی سخت یا برجستگی در ناحیه پا، حساسیت یا درد محل وبافت غیر معمول پوست است. گر چه غالبا میخچه با پینه اشتباه گرفته می شود، اما میخچه و پینه یکسان نیستند. میخچه به طور معمول بسیار کوچکتر از پینه است. به همین ترتیب، میخچه ها معمولا یک مرکز سفت یا سخت دارند که توسط پوست ملتهب محاصره می شوند. بعلاوه میخچه روی قسمت هایی از وزن غیر تحمل کننده پا ایجاد می شود و در صورت فشار دادن معمولا دردناک است.

به طور نسبی میخچه اغلب ناشی از فعالیت روزمره و عملکرد تکراری، فشار و اصطکاک روی پا به علت پوشیدن کفش نامناسب است.

طرز استفاده از سیب زمینی برای درمان میخچه پا

اگر مقداری سیب زمینی در آشپزخانه خود دارید می تواند یک درمان بسیار خوب برای میخچه پا و پینه پا باشد. سیب زمینی یک درمان موثر شبانه برای میخچه پا و پینه پا است. البته قبل از استفاده از این روش مطمئن شوید که به سیب زمینی آلرژی ندارید.

برای استفاده از سیب زمینی برای میخچه، می توانید مقداری سیب زمینی را برش زده و آن را روی میخچه یا پینه پای خود قرار دهید و یک جوراب روی آن بپوشید و بگذارید یک شب تا صبح روی پایتان بماند. سپس صبح پای خود را با آب گرم بشویید. این کار را چند روز ادامه دهید و نتیجه را مشاهده کنید.


بیشتر بخوانید: میخچه چیست و 15 روش درمان آن


سایر درمان های میخچه

پوست لیمو

اگر از مقداری لیمو برای شام استفده کرده اید پوست آن را دور نریزید. پوست لیمو می تواند گزینه مناسبی برای میخچه پا باشد. پوست لیمو را یک شب روی پوست خود قرار دهید و آن را با بانداژ ببندید و صبح روز بعد پای خود را با آب گرم بشویید و با استفاده از کیسه حمام یا سنگ پا به آرامی سلول های اضافی پوست را از بین ببرید.

چای بابونه

بابونه یک روش درمانی عالی برای میخچه پا است و می تواند به درمان میخچه پای شما کمک کند. برای این منظور یک تشت آب گرم آماده کرده و مقداری بابونه داخل آن بریزید و بگذارید حدود 20 دقیقه بماند و سپس پاهای خود را درون آن قرار دهید. این به مرطوب سازی پا کمک می کند و همچنین ترکیبات بابونه باعث آرامش مفاصل و عضلات می شود.البته باید توجه داشته باشید برخی افراد ممکن است به گیاهان الرژی داشته باشند. این افراد نباید از این روش استفاده کنند.

گلیسیرین

گلیسیرین یک مرطوب کننده قوی برای پینه و میخچه پا است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را روی میخچه و پینه های پا بمالید تا به پوست کمک کند آب را حفظ کند و در هنگام لمس نرم شود.

نکات پیشگیری از میخچه پا

اگر می خواهید دچار میخچه پا نشوید باید برخی مراقبت های بهداشتی را رعایت کنید. یکی از موارد مراقبتی مهم پوشیدن کفش راحت است. اصطکاک روی پا تاثیر مستقیم دارد و احتمال بروز میخچه را بیشتر می کند. بنابراین اجتناب از کفش های خیلی تنگ یا قرار دادن پا در وضعیت غیر طبیعی ممکن است به جلوگیری از میخچه کمک کند. همچنین نپوشیدن کفش های خیلی بزرگ ممکن است در اثر حرکت کفش اصطکاک را کاهش دهد.

استفاده از بالشتک هایی مانند باند یا پد برای محافظت از ناحیه حساس پا نیز ممکن است به کاهش علائم کمک کند.برخی افراد برای محافظت از پاهای خود مجبور هستند کفش هایی نامناسب بپوشند که این افراد می توانند برای کاهش فشار بر روی برخی نقاط پا از باند یا پد استفاده کنند.

  • رعایت برخی نکات می تواند به جلوگیری از میخچه پا کمک زیادی کند:
  • اگر روزانه پای خود را مرتب بشویید و تمیز نگه دارید باعث می شود سلول های مرده پوست از پا حذف شوند و دچار میخچه پا نشوند.
  • کوتاه کردن ناخن های پا ممکن است مانع از فشار انگشتان به انتهای کفش و ایجاد اصطکاک شود. ناخن های کوتاه پا نیز کمتر به انگشت شست در کنار آنها فرو می روند.
  • با این که مرطوب سازی پا بسیار مهم است اما سعی کنید از لوسیون های حاوی الکل اجتناب کنید.این لوسیون ها باعث ایجاد خشکی در بیشتر نواحی پا می شود.
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.