شفا مگ

قرص لیپوتین برای درمان چیست و چه عوارضی دارد

قرص لیپوتین 20 میلی گرم دارویی برای کاهش کلسترول بد به همراه یک رژیم غذایی یا داروهای ترکیبی مصرف می شود که باعث جلوگیری از سکته مغزی و قلبی می شود.

قرص لیپوتین

قرص لیپوتین (Lypotine) داروی کاهش دهنده کلسترول بد و بالا بردن کلسترول های خوب در خون است و به همراه یک رژیم غذایی مناسب توسط پزشک تجویز می شود. این دارو با کاهش میزان کلسترول در بدن کار می کند و کلسترول های خوب برای جلوگیری از خطر ابتلا به بیماری های قلبی کار ، سکته های مغزی و قلبی کار می کند.این دارو به همراه یک رژیم غذایی مناسب مانند رژیم کم کلسترول و کم چرب، ورزش و کاهش وزن تجویز می شود. این دارو بدون یک رژیم غذایی مناسب به خوبی کار نمی کند.

کلسترول بالا برای سلامتی خطرناک است. کلسترول ها به طور خاص در کبد ساخته می شود و با کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب خطر بیماری های قلبی کاهش پیدا می کنند و به جلوگیری از سکته مغزی و قلبی کمک میکند. این دارو همچنین می تواند خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را در بیماران دیابتی کاهش دهد.

عوارض قرص لیپوتین 20 که بیشتر شایع هستند شامل علائم گوارشی مانند اسهال، درد مفصل، بی خوابی، سرماخوردگی، عفونت مجاری ادراری، حالت تهوع و از دست دادن اشتها می باشد.در ادامه به موارد مصرف قرص لیپوتین، نحوه مصرف و عوارض جانبی لیپوتین بیشتر آشنا شوید.

قرص لیپوتین چیست

قرص لیپوتین یک داروی کاهش دهنده کلسترول در افرادی که کلسترول بالا دارند تجویز می شود. پزشک پس از تشخیص سطح کلسترول بالا از طریق آزمایش خون این دارو را تجویز می کنند.این دارو به همراه رژیم غذایی ، کاهش وزن و ورزش مورد استفاده قرار می گیرد و با رعایت رژیم غذایی باعث بهبود و کاهش کلسترول در بدن می شود. همچنین قرص لیپوتین به جلوگیری از تجمع کلسترول در عروق کمک می کند. گرفتگی عروق می تواند جریان خون را در قلب و مغز مسدود کند.

قرص لیپوتین در دسته داروهای مهار کننده های HMG-CoA ردوکتاز یا استاتین تعلق دارد. این دارو باعث کاهش لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول بد و افزایش لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول خوب می شود.

احتیاط های مهم قبل از مصرف

قبل از مصرف قرص لیپونتین اگر به آن حساسیت دارید حتما به پزشک خود بگویید. در صورت اینکه به این دارو حساسیت داشته باشید و دوباره مصرف کنید می تواند عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد.

قبل از استفاده از این دارو اگر سابقه بیماری خاصی از جمله بیماری کبدی یا کلیوی دارید حتما به پزشک خود بگویید. مصرف این دارو برای بیماران کبدی یا کلیوی منع مصرف دارد.

هنگام مصرف لیپوتین ممکن است در بیماران سالمند خطر ابتلا به رابدومیولیز که یک بیماری عضلانی است افزایش می یابد. اگر شروع به درد یا ضعف عضلانی غیر قابل توضیح مشاهده شد بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

مصرف لیپوتین در دوران بارداری منع مصرف دارد و نباید استفاده شود، زیرا این دارو می تواند به نوزاد متولد نشده آسیب برساند. پس بسیار اهمیت دارد قبل از تجویز اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر در زمان مصرف این دارو باردار شدید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف لیپوتین در دوران شیردهی منع مصرف دارد، زیرا مشخص نیست که این دارو به شیر مادر منتقل می شود یا خیر و به دلیل خطرات احتمالی برای کودک شیرخوار نباید مصرف شود.

نحوه مصرف قرص لیپوتین

قرص لیپوتین با توجه به شرایط پزشکی، شدت بیماری و تشخیص پزشک تجویز می شود و معمولا یک بار در روز مصرف می شود. این دارو را می توانید با غذا یا بدون غذا مصرف کنید.

نکته مهمی که باید توجه داشته باشید که در هنگام استفاده از این دارو نباید از میوه و یا آب میوه گریپ فروت استفاده کنید. گریپ روت می تواند میزان این دارو را در جریان خون افزایش دهد و باعث عوارض جانبی شدیدی می شود.

ممکن است شما از قبل داروهای کاهش کلسترول دیگری مصرف می کردید و پزشک لیپوتین را برایتان تجویز کرد، می بایست قبل از تجویز درباره داروهای مصرفی خود به پزشک خود بگویید. اگر از کلستیرامین استفاده می کنید می بایست حداقل 1 ساعت قبل یا حداقل 4 ساعت پس از مصرف این داروها لیپوتین را مصرف کنید.

حتما دارو را به طور منظم مصرف کنید و رژیم غذایی خود را رعایت کنید تا بهترین نتیجه را از این دارو بگیرید. سعی کنید برای فراموش نشدن هر روز این دارو را در زمان مشخصی میل کنید.

عوارض جانبی قرص لیپوتین

تعداد کمی از بیمارانی که از لیپوتین استفاده می کنند دارای مشکلات خفیف حافظه یا گیجی می شوند و در صورت بروز این عوارض جانبی نادر با پزشک خود صحبت کنید.در برخی موارد بسیار نادر استاتین ها ممکن است باعث دیابت یا بدتر شدن آن شوند.

قرص لیپوتین در بدن هر فردی واکنش های مختلفی دارد و ممکن است در برخی افراد ایجاد عوارض جانبی خفیف یا شدید کند که عوارض خفیف طی چند ساعت تا چند روز از بین می رود، اما اگر عوارض شدید بود می بایست با پزشک تماس بگیرید.

این دارو ممکن است در موارد نادر باعث مشکلات عضلانی شود. این مشکل عضلانی می تواند منجر به شرایط بسیار جدی به نام رابدومیولیز و میوپاتی خود ایمنی شود. اگر در طور درمان به هر یک از این علائم مبتلا شدید و اگر علائم پس از قطع مصرف این دارو توسط پزشک ادامه یافت، فورا به پزشک خود بگویید. درد، حساسیت عضلانی، ضعف، علائم مشکلات کلیوی ، عضف عضلانی از علائم عوارض جانبی این دارو می باشد.

این دارو به ندرت می تواند باعث مشکلات کبدی شود. اگر در زمان مصرف این دارو دچار علائمی چون زردی چشم، پوست، ادرار تیره، درد شدید معده یا شکم، تهوع مداوم و استفراغ سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است، اما در صورت مشاهده علائمی چون بثورات پوستی، خارش، تورمصورت یا زبان و گلو، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی این دارو نمی باشد و در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک با پزشک خود مشورت کنید.

قرص لیپوتین با چه داروهایی تداخل دارد

قرص لیپوتین مانند سایر داروها ممکن است با برخی داروها یا گیاهان دارویی تداخل داشته باشد و باعث تغییر در عملکرد داروها یا افزایش خطر عوارض جانبی شود. اگر دارویی مصرف می کنید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که داروهایتان به این دارو تداخل نداشته باشد.

برخی از داروهایی که ممکن است با لیپوتین تداخل داشته باشد شامل تلاپرویر، تلیترومایسین، گلکاپرویر، داپتومایسین، جمفیبروزیل می باشد.

قرص لیپوتین ممکن است با برخی آنتی بیوتیک ها مانند کلاریترومایسین و اریترومایسین تداخل دارویی داشته باشد و خطر ابتلا به مشکلات عضلانی را افزایش دهد.

داروهای ضد قارچ مانند ایتراکونازول یا کتوکونازول ممکن است با قرص لیپوتین تداخل داشته باشد و ممکن است باعث افزایش لیپوتین در بدن شما می شود. این عمر خطر تجزیه عضلات را افزایش می دهد. در صورت نیاز به مصرف این داروها با هم ممکن است نیاز باشد پزشک دوز لیپوتین را کاهش دهد.

مصرف ریفامپین با لیپوتین ممکن است مقدار لیپوتین در بدن را کاهش دهد و ممکن است به خوبی کار نکند.مصرف دیگوکسین با قرص لیپوتین می تواند میزان دیگوکسین موجود در خون را به میزان خطرناکی برساند. در صورت نیاز به مصرف این داروها با هم، پزشک این سطوح را کنترل کرده و در صورت نیاز دوزهای دارویی شما ر تنظیم می کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.