شفا مگ

اکتولوکاست: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص اکتولوکاست جویدنی 5 و اکتولوکاست 10 میلی گرم برای تسکین علائم آسم، آلرژی، حساسیت های فصلی، آلرژی مزمن و پیشگیری از حملات آسم ورزشی تجویز می شود.

قرص اکتولوکاست

قرص اکتولوکاست ۵ و اکتولوکاست 10 برای چیست؟ در ابتدا بهتر است بدانید که قرص اکتولوکاست نام تجاری مونته لوکاست است که برای بیماری آسم و حساسیت فصلی تجویز می شود. این دارو با مهار اثرات لکوترین ها، علائم آسم و حساسیت های فصلی مانند سرفه، تنگی نفس را کنترل می کند.لکوترین ها عامل التهاب و تورم در ریه هستند و باعث سفت شدن عضلات اطراف مجاری هوایی می شود.

اکتولوکاست ممکن است برای درمان های دیگری مانند حملات آسم ورزشی، اسم ناشی از آسپرین، رینیت آلرژیک مزمن و دیسمنوره اولیه نیز تجویز شود.اکتولوکاست همچنین برای پیشگیری از حملات آسم و جلوگیری از انقباض برونش ناشی از ورزش و همچنین برای افرادی که علائم آلرژی مزمن دارند تجویز می شود.

اکتولوکاست در گروه داروهای ضد آسم قرار دارد و اشکال دارویی آن قرص جویدنی اکتولوکاست 5 و قرص روکش دار اکتولوکاست 10 میلی گرم می باشد که در داروخانه ها موجود است. این دارو فقط باید با دستور پزشک تجویز و مصرف شود. شکل دارویی اکتولوکاست با توجه به شدت بیماری و تشخیص پزشک تجویز می شود. توجه داشته باشید که قرص اکتولوکاست 10 میلی گرم جویدنی نیست و نباید آن را بجوید یا خرد کنید.

بهترین زمان مصرف تک دوز اکتولوکاست عصرها می باشد و همچنین ورزشکارانی که از اکتولوکاست استفاده می کنند بهتر است حدود دو ساعت قبل از ورزش دارو را مصرف کنند.

اگر از این دارو استفاده می کنید می بایست برخی موارد را رعایت کنید. یکی از مواردی که حتما رعایت شود ترک سیگار است زیرا باعث کاهش اثر این دارو می شود. همچنین ممکن است با برخی از داروها مانند قرص های ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ناپروکسن، بروفن، دیکلوفناک تداخلد ارویی داشته باشد، پس اگر دارویی مصرف می کنید حتما به پزشک خود بگویید.

عوارض شایع اکتولوکاست شامل درد در ناحیه شکم، احساس تهوع، اسهال، درد گوش، درد سینوس و سردرد می باشد که اگر این علائم شدید بود و از بین نرفت با پزشک خود مشورت کنید.

برخی افراد ممکن است در زمان مصرف اکتولوکاست دچار عوارض جانبی اضطراب، افسردگی، سردرگمی، پرخاشگری و مشکل در خواب شوند. در صورت مشاهده این علائم حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اکتولوکاست چیست

اکتولوکاست داروی مهار کننده لکوترین است که برای کاهش علائم آسم و رنیت آلرژی تجویز می شود و عملکرد آن مشابه زافیرلوکسات می باشد. اکتولوکاست یک قرص خوراکی است که از طریق دستگاه گوارشی جذب می شود و پس از مصرف آن حدود 2 تا 4 ساعت طول می کشد تا به اوج غلظت پلاسمایی خود برسد. این دارو از طریق دستگاه گوارش و کبد متابولیزه می شود.

نیمه عمر داروی اکتولوکاست با توجه به سن بیمار متفاوت است و برای کودکان 6 تا 14 سال حدود 2 الی 4 ساعت و بزرگسالان 5 الی 7 ساعت می باشد، همچنین این دارو از راه مدفوع دفع می شود.

هشدارهای مهم

از آنجا که اکتولوکاست حاوی فنی آلانین است، به همین خاطر افرادی که مبتلا به بیماری فنیل کتونوری هستند نباید از این دارو استفاده کنند و منع مصرف دارد.

این دارو را نباید سرخود استفاده کنید و باید در زمان مصرف این دارو تحت نظر پزشک بمانید تا بهبودی علائم بررسی شود. همچنین در زمان مصرف این دارو از مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، اسپرین به طور همزمان اجتناب کنید.

در زمان مصرف اکتولوکاست سیگار نکشید زیرا می تواند اثرات این دارو را کاهش دهد و همچنین دخانیات باعث آسیب زیاد به سلول های ریه می شود.

هنگامی که قصد جایگزینی کورتیکو استروئیدهای استنشاقی و خوراکی را با مونته لوکاست دارید نباید کورتیکواستروئیدها را به صورت ناگهانی قطع کرد.

اگر از اکتولوکاست استفاده می کنید از مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی به طور همزمان خودداری کنید.

اکتولوکاست در دوران شیردهی: اکتولوکاست ممکن است به شیر مادر منتقل شود و به همین خاطر اگر به نوزاد خود شیر می دهید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اکتولوکاست در دوران بارداری: اکتولوکاست در گروه B بارداری قرار دارد و در سه ماهه اول بارداری منع مصرف دارد و می تواند به جنین متولد نشده اسیب برساند. اگر باردار هستید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه مصرف اکتولوکاست

نحوه مصرف اکتولوکاست با توجه به دوز مصرفی، سن بیمار، شرایط پزشکی و شرایط بیماری توسط پزشک تجویز می شود. معمولا این دارو را به صورت تک دوز تجویز می کنند و بهترین زمان مصرف این دارو به صورت تک دوز عصر ها می باشد.

همچنین ورزشکارانی که اکتولوکاست مصرف می کنند بهتر است 2 ساعت قبل از ورزش کردن از این دارو استفاده کنند یا مطابق دستورالعمل تجویز توسط پزشک.

اکتولوکاست 10 را با یک لیوان پر اب قبل از غذا یا پس از غذا مصرف کنید.در زمان مصرف این دارو حتما باید تحت نظر پزشک بمانید تا علائم بهبودی پس از تجویز این دارو بررسی شود.

عوارض جانبی اکتولوکاست

اکتولوکاست ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی خفیف یا شدید ایجاد کند که برخی از این عوارض خفیف بوده و طی چند ساعت یا چند روز از بین می رود، اما اگر علائم شدید بود و ادامه داشت حتما با پزشک خود مشورت کنید.

واکنش الرژیک به اکتولوکاست با اینکه نادر است اما ممکن است در برخی افراد ایجاد شود و علائمی مانند کهیر، مشکل تنفسی، تورم صورت یا گلو، سوزش چشم، درد پوست، راش پوستی رخ دهد. در صورت مشاهده این علائم مصرف دارو را قطع کرده و سریعا به پزشک مراجعه کنید.

اکتولوکاست ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی شود که در صورت مشاهده علائم عصبانیت، پرخاشگری ، احساس بی قراری، اضطراب، افسردگی، سردرگمی، مشکلات حافظه، توهم، مشکل در خواب و راه رفتن در خواب با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض شایع اکتولوکاست شامل:

  • درد معده
  • اسهال
  • علائم شبیه به انفولانزا
  • مشکل در گوش و شنوایی
  • سردرد، ابریزش بینی، درد سینوس، سرفه و گلودرد

این دارو ممکن است باعث عوارض کبدی در برخی افراد شود که در صورت مشاهده علائم ادرار تیره رنگ، احساس خستگی، بی اشتهایی، درد معده، مدفوع با رنگ روشن، حالت تهوع با پزشک خود مشورت کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نمی باشد و در صورت مشاهده علائم مشکوک با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.