شفا مگ

مصرف ویتامین در زمان پریود

مصرف ویتامین در زمان پریود می تواند به کاهش علائم قاعدگی از قبیل گرفتگی شکم، سردرد، خستگی، تهوع، سرگیجه افسردگی، اضطراب و همچنین کمبود ویتامین کمک کند

مصرف ویتامین در زمان پریود

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی می تواند دوره قاعدگی را برای شما سخت تر کند و علائم قاعدگی شدیدتر شود.به همین خاطر مصرف غذا و نوشیدنی های حاوی ویتامین و مواد معدنی می تواند دوره پریودی را برای شما راحت تر کند.در زمان پریودی بدن شما هورمون هایی را آزاد می کند که باعث تحریک تولید تخمک در تخمدان می شود و هم تولید استروژن را افزایش می دهند.

با از دست دادن خون در دوران پریودی مهم است که آهن، ویتامین سی و ویتامین های گروه B را بیشتر مصرف کنید تا به تولید سلول های خونی کمک کرده و باعث جلوگیری از کم خونی شود. مقادیر کم ویتامین B12 می تواند باعث خستگی، سرگیجه و عصبی بودن در شما شود. اگر از قرص های ضد بارداری استفاده می کنید، توصیه می شود ویتامین های گروه B را در رژیم غذایی خود بگنجانید، زیرا نشان داده شده است که این داروها باعث کاهش ویتامین های B1,B2,B6 می شوند.

اکثر زنان در دوران پریودی خود دچار اضطراب، دلهره و عصبی بودن می شوند و برخی از آنها حتی در مراحل زندگی خود با شرایطی مانند افسردگی دست و پنجه نرم می کنند. در حالی که نوسان احساسات بخشی از انسان بودن است، اما گاهی اوقات می تواند به شدت تحت تاثیر آنچه در درون بدن ما اتفاق می افتد وابسته باشد.

هورمون ها نقش زیادی در وضعیت عاطفی زنان دارند، حتی به دلیل چرخه ماهانه و تغییر سطح پروژسترون و استروژن، احتمال تغییرات شدید و ناگهانی در خلق و خو آنها در نتیجه تغییرات هورمونی مشاهده می شود.ویتامین ها و مواد مغذی مرتبط با افزایش سطح پروژسترون عبارتند از:

  • ویتامین سی
  • روی
  • منیزیم
  • ویتامین E
  • ویتامین B6
  • فیبر
  • گوگرد

عدم تعادل در هورمون ها می تواند بر سلامت جسمی و همچنین سلامت روان ما تاثیر بگذارد. تغییرات هورمونی ناشی از چرخه قاعدگی، یائسگی و بارداری می تواند برای بسیاری از زنان منجر به بی حالی و عصبانیت و تغییرات خلقی شود.

اما با تغذیه مناسب، ویتامین ها و تغییر سبک زندگی می توانید به تنظیم هورمون های خود کمک کنید و علائم ناخواسته جسمی و روانی عدم تعادل هورمونی را کاهش دهیم.

ویتامین های مفید در دوران قاعدگی

مصرف ویتامین ها در دوران قاعدگی می توانند به حمایت و تعادل هورمون های سالم بدن کمک کنند. با این حال در صورت داشتن بسیاری از علائم یا بیماری که نیاز به درمان داشته باشند مهم است که با پزشک خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل شود که بیماری خاصی ندارید.

اگر داروی خاص یا سابقه بیماری خاصی دارید حتما باید قبل از مصرف مکمل ها و ویتامین ها با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که مکمل ها برای شرایط شما مناسب است و با داروهایی که مصرف می کنید تداخل ندارد.

اگر از مشکل جسمی یا روحی ناشی از قاعدگی رنج می برید، ممکن است بخواهید ویتامین ها را برای کمک به حمایت از سیستم سالم و متعادل تر مصرف کنید.

ویتامین D و اختلال عملکرد تیروئید

ویتامین D می تواند در تنظیم انسولین و هورمون تیروئید نقش داشته باشد.تحقیقات نشان می دهد افرادی که کمبود ویتامین D دارند با خطر بالای اختلالات خود ایمنی تیروئید می شوند. یک مکمل ویتامین D می تواند به تنظیم جریان انسولین کمک کند و تعادل قند خون را حفظ کند و به چرخه های هورمون طبیعی بدن کمک کند.

ویتامین B6 برای کاهش علائم قاعدگی

ویتامین B6 می تواند به کاهش علائم سندرم قبل از قاعدگی PMS مانند تغییرات خلقی ، تحریک پذیری کمک کند. مطالعات ثابت کرده است که مصرف روزانه حدود 100 میلی گرم ویتامین ب 6 می تواند یک روش موثر برای رفع علائم سندرم پیش از قاعدگی مانند خلق و خو و افسردگی باشد. این امر به سنتز برخی از انتقال دهنده های عصبی که بر احساسات تاثیر می گذارند کمک می کند.

ویتامین نیاسین (B3)

نیاسین یکی از ویتامین های گروه B می باشد که معروف به B3 است. یکی از خواص بی نظیر ب 3 توانایی کمک به آرامش بخشی و کاهش استرس شما می باشد و همچنین باعث می شود شب خواب آرامی داشته باشید. این به این دلیل است که ویتامین ب3 بافت عضلانی را شل کرده و به عروق اجازه می دهد تا گشاد شوند و جریان خون افزایش یابد. با افزایش جریان خون باعث کاهش فشار خون نیز می شود و کمک به آرامش و خواب بهتر و همچنین کاهش علائم استرس، اضطراب و افسردگی می شود.

نیاسین می تواند باعث برافروختگی پوست نیز شود، به همین خاطر مقدار مصرف آن مهم است که با پزشک متخصص مشورت شود.

 مواد معدنی مفید برای کاهش علائم قاعدگی

منیزیم بر قاعدگی

منیزیم به دلیل تاثیری که در علائمی مانند گرفتگی عضلات و تغییرات خلقی می گذارد، یک ماده معدنی ضروری برای زنان در دوره قاعدگی است. منیزیم باعث شل شدن عضلات می شود و باعث بهبود ناراحتی های معده می شود. این ماده معدنی می تواند اثر آرام بخشی نیز داشته باشد و به تنظیم نوسانات خلقی که غالبا در طول دوره پریودی ایجاد می شود کمک کند.

خانم ها می توانند در طول دوره قاعدگی مکمل منیزیم مصرف کنند، اما اگر نمی خواهید از مکمل های منیزیم استفاده کنید می توانید برای کاهش علائم، مواد غذایی حاوی منیزیم را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

دانه کدو تنبل، اسفناج، ماهی آزاد، کلم پیچ و برنج قهوه ای همه این مواد غذایی منبع بسیار خوبی از منیزیم هستند که می توانید در رژیم غذایی خود قرار دهید.

آهن

زنانی که دوره خود را می گذرانند، احتمالا سطح آهن کمی دارند، به همین خاطر در این زمان مصرف مواد غذایی حاوی آهن بسیار مهم است. سطح پایین آهن می تواند منجر به مواردی مانند سرگیجه، سردرد و خستگی شود که می تواند علائم پریود را بدتر کند.

آهن در سلول های قرمز خود در ماده ای به نام هموگلوبین یافت می شود. هموگلوبین اکسیژن را به سراسر بدن منتقل می کند و داشتن مقدار کم آهن می تواند احساس خستگی و کمبود انرژی در شما ایجاد کند.

برای اینکه بتوانید مقدار آهن در بدن خود را افزایش دهید می توانید از مکمل ها یا مواد غذایی مانند سبزیجات برگ دار، سبزیجات، لوبیا، گوشت و دانه کدو تنبل استفاده کنید.

روی

روی در تولید هورمون های استروژن و پروژسترون نقش دارد. وقتی هر ماه این هورمون ها بالا می رنود تخمدان ها را تحریک کرده و باعث پریودی می شوند. این بدان معنی است که روی در فرایند قاعدگی مهم است.

همچنین برخی شواهد نشان می دهد که روی می تواند به کاهش گرفتگی شدید قاعدگی کمک زیادی کند تا زنان بتوانند به روال عادی خود ادامه دهند.

مواد غذایی حاوی روی گوشت گاو، دانه کدو تنبل و آجیل بادام هندی از منابع عالی روی هستند. این مواد را می توان به راحتی در میان وعده های خود قرار دهید.

امگا 3

بسیاری از علائم پریود مانند گرفتگی و سردرد توسط یک ماده شیمیایی التهابی به نام پروستاگلاندین ایجاد می شود. بنابراین از آنجا که امگا 3 ضد التهاب است، این امر به شما کمک می کند تا مشکل را برطرف کنید.ماهی ، گردو، دانه های کتان و دانه های سویا همگی منابع عالی امگا 3 هستند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.