شفا مگ

خارش از علائم کبد چرب

خارش به طور معمول بی خطر و قابل درمان است اما گاهی اوقات خارش می تواند از علائم بیماری کبد چرب باشد که معمولا در اواخر شب و یا در طول شب بدتر می شود.

خارش از علائم کبد چرب

کبد بزرگترین اندام بدن است و عضوی از بدن می باشد که باعث تجزیه چربی ها، سم زدایی از بدن، تولید کلسترول و پروتئین ها و ذخیره ویتامین ها می شود.سلامت کبد برای سلامتی کلی فرد حیاتی است. اختلال عملکرد کبد می تواند منجر به بیماری کبد چرب، اختلال متابولیک و حتی دیابت نوع 2 شود. خارش پوست می تواند نشانه ای از خطر ابتلا به این بیماری باشد.

خارش پوست گاهی می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای مانند کبد چرب باشد. با این حال ، همه افراد مبتلا به بیماری کبد دچار خارش نمی شوند.ممکن است شما دچار یک خارش موضعی شده باشید مانند خارش در بازوها یا صورت که البته کمی خارش زیاد جدی نمی باشد، اما خارش مداوم می تواند خواب را مختل کرده و منجر به مشکلات دیگری شود. وقتی این اتفاق می افتد یک نگرانی جدی برای سلامتی ایجاد می شود. در ادامه به بررسی علائم خارش در بیماری کبدی می پردازیم.

آیا مشکلات کبدی می تواند باعث خارش شود؟

بیماران مبتلا به بیماری مزمن کبدی دچار خارش سیستمیک می شوند که به طور قابل توجهی فعالیت و خواب را مختل می کند. اغلب ، با خاراندن نواحی خارش دار پوست تسکین نمی یابد. بیماران مبتلا به کلانژیت صفراوی اولیه (PBC) اغلب در بیماری مزمن کبدی از خارش رنج می برند

معمولاً خارش را با بیماری مزمن کبدی ، به ویژه بیماری های کبدی کلستاتیک ، مانند PBC و کلانژیت اسکلروزان اولیه (PSC) مرتبط هستند و خارش معمولاً در کف پا و کف دست رخ می دهد

علائم خارش بیماری کبدی

خارش همراه با بیماری کبدی در اواخر شب و در طول شب بدتر می شود. بعضی از افراد ممکن است در یک ناحیه مانند اندام، کف پا یا کف دست خود دچار خارش شوند، در حالی که برخی از افراد خارش کامل دارند.

خارش مرتبط با بیماری کبد معمولا شامل بثورات یا ضایعات پوستی نیستند. با این حال به دلیل خراش بیش از حد می توانید تحریک قابل مشاهده، قرمزی و عفونت داشته باشید.

خارش می تواند با موارد زیر تشدید شود:

  • قرار گرفتن در معرض گرما
  • فشار
  • قاعدگی
  • بارداری
  • درمان جایگزینی هورمونی

بیشتر بخوانید: علائم کبد چرب و روش های درمان کبد چرب


علت خارش در بیماران کبدی

علت اصلی خارش در بیماران کبدی مشخص نیست، اما برخی شواهد و مطالعات دانشمندان نشان می دهد که برخی مواد در نتیجه بیماری کبد در خون جمع می شوند و باعث خارش می شوند، اگر چه ماهیت ماده ایجاد کننده خارش در بیماری کبد مشخص نیست.

البته مواد دیگری که در خون جمع می شوند از جمله اسیدهای صفراوی، ممکن است در این نوع خارش نقش داشته باشند. با این وجود هیچ مدرک محکمی مبنی بر اینکه اسیدهای صفراوی باعث ایجاد این نوع خارش می شوند وجود ندارد.

برخی از مطالعات تجربی و بالینی انجام شده است، اما دانشمندان هنوز موفق به شناسایی یک ماده واحد که مسئول خارش در بیماران کبدی است را نشده اند. ممکن است به دلیل ترکیبی از عوامل ایجاد شود.

نمک های صفراوی: اگر مبتلا به بیماری کبدی هستید، ممکن است سطح بالاتری از نمک صفراوی در زیر پوست جمع شده باشد و باعث خارش شود. همه افراد با نمک های صفراوی بالا احساس خارش ندارند و برخی از افراد با وجود سطح نرمال نمک صفراوی احساس خارش می کنند.

هیستامین: برخی از افراد مبتلا به خارش، سطح هیستامین آنها افزایش یافته و آنتی هیستامین ها نیز در درمان آن موثر نخواهد بود.

سروتونین: سروتونین ممکن است احساس خارش را تغییر دهد. به همین دلیل است که مهار کننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین می توانند به مدیریت خارش در برخی از افراد کمک کنند.

هورمونهای زنانه: گاهی اوقات در دوران بارداری یا اگر تحت درمان جایگزینی هورمون هستید خارش را بدتر می کند.

سایر علت احتمالی خارش پوست

از آنجا که موارد زیادی باعث خارش پوست می شوند، ممکن است خارش مربوط به بیماری کبدی شما نباشد. خارش ممکن است به علت های مختلف از جمله عوارض جانبی برخی از داروها باشد.

خارش پوست می تواند به علت واکنش آلرژیک به مواردی از قبیل:

  • لوازم آرایشی
  • صابون ها
  • تمیز کننده خانگی
  • مواد شیمیایی
  • پارچه هایی مانند پشم یا مو

علاوه بر خارش، واکنش آلرژیک احتمالا باعث قرمزی پوست، بثورات پوستی یا کهیر نیز می شود.

سایر بیماری ها و اختلالات که می توانند منجر به خارش پوست شوند که عبارتند از : اضطراب، افسردگی، دیابت، نارسایی کمبود آهن، نارسایی کلیه، سرطان خون، لنفوم، مولتیپل میلوما، اختلال وسواس فکری، ام اس، مشکلات تیروئید.

خارش ممکن است به موارد زیر مرتبط باشد:

  • عفونت پوستی باکتریایی، ویروسی، قراچی یا انگلی
  • نیش حشرات یا نیش زدن
  • بارداری
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.