شفا مگ

شیاف آساکول چیست و برای چه درمانی تجویز می شود

شیاف آساکول برای درمان علائم یبوست، اسهال، خونریزی مقعدی و التهاب روده در بیماران مبتلا به کولیت خفیف تجویز می شود و عملکرد آن مانند آسپرین می باشد.

شیاف آساکول

شیاف آساکول دارویی برای کاهش التهاب، آسیب بافت، اسهال و یبوست در بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو خفیف تا متوسط می باشد. شیاف آساکول شبیه به آسپرین عمل می کند و در دسته داروهای سالیسیلات ها قرار دارد.

کولیت اولسراتیو یک بیماری مزمن التهاب روده است که باعث بروز درد در شکم و برخی علائمی چون یبوست، التهاب و اسهال می شود. با استفاده از شیاف آساکول علائم این بیماری کاهش پیدا کرده و شدت درد کم خواهد شد.

شیاف آساکول برای درمان چیست

شیاف اساکول یا همان آساکول برای درمان کولیت اولسراتیو، پروکتیت و تورم در راست روده استفاده می شود و در دسته داروهای ضد التهابی قرار دارد و با متوقف ساختن ماده شیمیایی که باعث التهاب می شود عمل می کند.

نکات مهم قبل از استفاده

اگر به این دارو یا داروهایی مانند سالیسیلات ها، سولفاسالازین و یا مواد نگه دارنده ای حساسیت دارید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

افرادی با سابقه بیماری کلیوی، بیماری کبدی، پریکاردیت می بایست قبل از تجویز این دارو با پزشک خود مشورت کنند تا پزشک بتواند بهترین تجویز را انجام دهد.

برخی مشکلات پزشکی ممکن است در استفاده از آساکول تاثیر بگذارد. در صورت بروز هر مشکل پزشکی با پزشک خود مشورت کنید.

  • آلرژی به سولفاسالازین
  • مشکلات پوستی
  • بیماری کلیوی
  • بیماری کبدی
  • سنگ کلیه
  • انسداد در معده یا روده

آساکول در گروه B بارداری قرار دارد و به این معنی است که اطلاعات کافی روی زنان باردار برای میزان خطر روی جنین در سه ماهه اول بارداری انجام نشده است و حتما باید با پزشک خود مشورت کنید. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه استفاده شیاف آساکول

شیاف آساکول معمولا یک بار در روز هنگام خواب استفاده می شود، اما می بایست قبل از مصرف دستورالعمل های پزشک را دنبال کنید و مقدار مصرف آن را زیاد یا کم نکنید.

حدود چند روز تا هفته اول درمان با شیاف آساکول می بایست احساس بهتری داشته باشید. اما مصرف آن را تا پایان تجویز پزشک ادامه دهید ، حتی اگر درمان احساس بهبودی داشته باشد.

برای استفاده از شیاف آساکول سعی کنید اجابت مزاج داشته باشید. این کار باعث می شود دارو بهترین عملکرد را داشته باشد. سعی کنید شیاف را در دستان خود نگه ندارید تا با حرارت دست ذوب شود.اگر در استفاده از شیاف مشکل دارید سعی کنید کمی ژل روان کننده یا وازلین به روی نوک شیاف قرار دهید تا راحت تر باشد.

به سمت چپ دراز بکشید و زانوی راست خود را به سمت سینه های خود بیاورید. با استفاده از انگشت خود شیاف را ابتدا به انتهای نوک تیز راست وارد کنید. برای قرار دادن کامل شیاف از فشار ملایم استفاده کنید. سعی کنید در صورت امکان 1 تا 3 ساعت یا بیشتر در جای خود قرار بگیرید. بهترین زمان مصرف شب هنگام خواب است.

عوارض جانبی شیاف آساکول

از عوارض جانبی شایع شیاف آساکول درد رکتوم، درد هنگام قرار دادن شیاف، سردرد، نفخ، درد معده و اسهال می باشد در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض سریعا به پزشک یا داروساز خود بگویید.

به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است زیرا او قضاوت کرده که سود شما بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت مشاهده هر یک از این عوارض جانبی جدی، سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

  • بدتر شدن درد
  • گرفتگی معده
  • تشدید اسهال خونی
  • تب
  • سردرد شدید و طلانی مدت

در صورت بروز هر گونه عارضه جانبی جدی از جمله درد قفسه سینه، تنگی نفس، درد شدید معده یا شکم، زردی چشم یا پوست، ادرار تیره، علائم کلیوی، سنگ کلیه سریعا به پزشک مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست و در صورت مشاهده سایر عوارض ذکر شده در بالا با پزشک خود تماس بگیرید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.