شفا مگ

قرص مزالازین: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص مزالازین 250، 500 داروی درمان کولیت اولسراتیو می باشد که موارد مصرف آن برای درمان علائم یبوست، اسهال، التهاب و سایر علائم این بیماری تجویز می شود.

قرص مزالازین

 

قرص مزالازین داروی درمان علائم بیماری کولیت اولسراتیو می باشد و همچنین باعث پیشگیری از عود علائم این بیماری می شود. این دارو در نام های مختلف مسالامین ، آساکول در داروخانه ها موجود است. البته برخی از مارک های این دارو فقط برای بزرگسالان و برخی دیگر برای کودکان بالای 6 سال تجویز می شود.

مزالازین بر روی ماده شیمایی در بدن که باعث التهاب، آسیب بافت، یبوست و اسهال می شوند اثر می گذارد و باعث کاهش علائم می شود. ملازازین یا مزالامین برای درمان التهاب دستگاه گوارش و حالت های خفیف کولیت اولسراتیو استفاده می شود.

کولیت اولسراتیو یک بیماری مزمن التهاب روده است که با ایجاد التهاب طولانی مدت در بخشی از سیستم گوارشی باعث بروز دردهای شکمی در افراد خواهد شد. این دارو باعث کنترل و کاهش شدت درد و علائم می شود. مهمترین تاثیر داروی مزالازین بر بیماران از بین بردن التهاب ناحیه مورد نظر می باشد.

بهترین زمان مصرف قرص مزالازین: بهترین زمان مصرف مزالازین حداقل 1 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از غذا می باشد که برخی از مارک های این دارو باید همراه غذا مصرف شود و معمولا 3 بار در روز با توجه به تشخیص پزشک تجویز می شود. مقدار مصرف آن با توجه به شدت علائم بیماری توسط پزشک مشخص می شود. به هیچ وجه مقدار مصرف دارو را کم یا زیاد نکنید و دوز مصرفی را با توجه به تجویز پزشک مصرف کنید.

عوارض جانبی مزالازین شامل یبوست، حالت تهوع، استفراع، معده درد، اسهال، باد شکم، سرگیجه، علائم سرماخوردگی، کمر درد ، سردرد و راش پوستی است. این علائم ممکن است طی چند روز از بین برود، اما اگر از بین نرفت و یا شدید تر شد سریعا به پزشک مراجعه کنید. این دارو ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی شدیدتری ایجاد کند که در ادامه به آن می پردازیم.

داروی مزالازین چیست

مزالازین یک داروی درمان علائم بیمار التهابی روده است و از دسته داروهای اسید آمینو سالیسیلیک می باشد. این دارو واسطه های شیمیایی محل التهابی، به ویژه لکوترین ها را تعدیل می کند و همچنین پاک کننده رادیکال های آزاد یا یک مهار کننده فاکتور TNF است.

مزالازین به خوبی از طریق دستگاه گوارش جذب می شود و متابولیسم کبدی دارد. دفع این دارو از طریق مدفوع و ادرار می باشد. مدت زمان اوج غلظت پلاسمایی با توجه به نوع دارو بین 4 تا 10 ساعت می باشد و نیمه عمر آن حدود 25 ساعت است.

موارد مصرف مزالازین

مزالازین داروی درمان و پیشگیری از کولیت اولسراتیو خفیف استفاده می شود. کولیت اولسراتیو یک بیماری التهابی روده است و مزالازین باعث کاهش التهاب، اسهال، یبوست و سایر علائم بیماری کار می کند.

نکات مهم قبل از مصرف مزالازین

قبل از استفاده از این دارو می بایست تمام خطرات مصرف دارو در مقابل منافع آن سنجیده شود. این تصمیمی است که شما و پزشک اتخاذ خواهید کرد. به همین خاطر اگر به دارویی حساسیت دارید، یا دارویی مصرف می کنید و همچنین شرایط پزشکی خاص و سن خود را به پزشک مطرح کرده و پزشک بر اساس این شرایط دارو را تجویز می کند.

اگر تا به حال از مزالازین استفاده کرده اید و باعث واکنش آلرژیک در شما شده است حتما به پزشک خود بگویید. همچنین اگر به رنگ ها یا غذای خاصی و مواد نگهدارنده حساسیت دارید حتما با پزشک خود درمیان بگذارید.برخی افراد ممکن است به مزالازین، آسپرین، سولفاسالازین یا سالیسیلات حساسیت داشته باشند، این افراد نباید از این دارو استفاده کنند و حتما قبل از تجویز پزشک حساسیت خود را عنوان کنند تا پزشک بتواند بهترین تجویز را انجام دهد.

برخی مشکلات پزشکی ممکن است در استفاده از مزالازین تاثیر بگذارد. در صورت بروز هر مشکل پزشکی با پزشک خود مشورت کنید.

  • آلرژی به سولفاسالازین
  • مشکلات پوستی
  • بیماری کلیوی
  • بیماری کبدی
  • سنگ کلیه
  • انسداد در معده یا روده

اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا مشخص نیست که قرص مزالازین بر روی جنین چه تاثیری دارد و می تواند به جنین آسیب برساند یا خیر. با این حال داشتن کولیت اولسراتیو تحت درمان یا کنترل نشده در دوران بارداری ممکن است عوارضی مانند کمبود وزن نوزان هنگام تولد یا زایمان زودرس را ایجاد کند.

داروی مزالازین در دوران شیردهی ممکن است بی خطر باشد و در صورتی که به کودک خود شیر می دهید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

هشدارهای مهم در زمان مصرف مزالازین

اگر در زمان مصرف داروی مزالازین دچار درد شدید در معده یا گرفتگی معده، اسهال خونی که با تب ، سردرد و بثورات شدید، بلافاصله مصرف مزالازین را متوقف کرده و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

مزالازین ممکن است باعث مشکلات جدی کلیه، از جمله سنگ کلیه شود. در صورت داشتن احساس درد در کمر یا پهلو، کاهش دفعات یا مقدار ادرار، ادرار خونی، افزایش تشنگی، کاهش اشتها، حالت تهوع، استفراغ ، خستگی یا ضعف غیر معمول، تورم صورت، تورم در انگشتان پا بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت داشتن درد یا حساسیت در قسمت فوقانی معده، مدفوع کم رنگ، ادرار تیره، کاهش اشتها، حالت تهوع، استفرا یا زردی چشم یا پوست، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید. اینها می تواند علائم یک مشکل جدی کبدی باشد.
در صورت عدم بهبود علائم کولیت اولسراتیو یا بدتر شدن آن با پزشک خود تماس بگیرید، شاید نیاز باشد تجویز دیگری برای شما انجام گیرد.

این دارو می تواند روی نتایج آزمایشات پزشکی خاص تاثیر بگذارد و به همین خاطر به هر پزشک معالج خود بگویید که از مزالازین استفاده می کنید.

برای بررسی سلول های خونی یا عملکرد کلیه ممکن است به آزمایش خون مکرر نیاز داشته باشید.

نحوه مصرف مزالازین چگونه است

مقدار مصرف مزالازین برای بیماران مختلف متفاوت است. به همین خاطر باید مطابق دستور پزشک مصرف شود. اگر دوز مصرفی شما با شخص دیگری با همین علائم متفاوت است، به هیچ عنوان آن را تغییر ندهید زیرا پزشک با توجه به شرایط شما مقدار مصرف آن را مشخص کرده است.

این دارو ممکن است بر روی برخی از آزمایشات پزشکی تاثیر خاصی بگذارد، به همین خاطر اگر از این دارو استفاده می کنید حتما به پزشکی که شما را معالجه می کند بگویید که از مزالازین استفاده می کنید.

قرص مزالازین را حداقل 1 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از غذا مصرف کنید. البته برخی از مارک های این دارو باید به همراه غذا مصرف شود. به همین خاطر حتما با پزشک خود مشورت کنید و مطابق دستورالعمل داخل دارو و تجویز پزشک این دارو را مصرف کنید.

مزالازین ممکن است باعث عوارضی چون سنگ کلیه شود، به همین خاطر برای جلوگیری از سنگ کلیه مایعات زیادی بنوشید.

کپسول یا قرص را کامل ببلعید و ان را له نکنید و یا نجوید. اگر در بلعیدن قرص مشکل دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر نوبتی از دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری در اسرع وقت آن را مصرف کنید، اما اگر نزدیک به نوبت بعدی است دوز فراموش شده را حذف کنید و هرگز دو دوز دارو را مصرف نکنید.

اگر بیماری های پوستی مانند اگزما دارید، مصرف مزالازین می تواند باعث آفتاب سوختگی بیشتر پوست شما شود. به همین دلیل در زمان مصرف مزالازین از قرار گرفتن زیر نور خورشید بپرهیزید و از ضد افتاب استفاده کنید.

اگر از آنتی اسید ها استفاده می کنید، قبل از استفاده از پزشک خود مشورت بگیرید، زیرا برخی از آنتی اسید ها می تواند جذب مزالازین را دشوار کند.

مزالازین چه عوارض جانبی دارد

از عوارض جانبی این دارو واکنش آلرژیک می باشد که در صورت مشاهده علائم کهیر، مشکل تنفسی، تورم صورت، لب، زبان یا گلو بلافاصله مصرف دارو را قطع کرده و به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

اگر در زمان مصرف قرص مزالازین دچار درد شدید معده، گرفتگی معده، اسهال خونی، مدفوع خونی، سرفه همراه با خون شدید ، سریعا مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

داروی مزالازین ممکن است در برخی افراد باعث کاهش گلبول سفید خون شود که می تواند علائم تب، لرز، زخم دهان، زخم پوستی، گلودرد، سرفه، مشکل تنفسی به همراه داشته باشد.

درد شدید در پهلو و کمر، نیاز مکرر به ادرار، ادرار بدبو، ادرار تیره یا کدر از علائم سنگ کلیه می باشد که ممکن است در زمان مصرف قرص مزالازین رخ دهد. این علائم نشان از عوارض جانبی این دارو می باشد و در صورت مشاهده این علائم با پزشک خود تماس بگیرد.

سایر عوارض جانبی داروی مزالازین شامل:

  • بثورات، خارش و قرمزی چشم
  • سنگ کلیه
  • مشکلات کلیوی
  • مشکلات کبدی
  • افزایش وزن
  • کاهش ادرار

عوارض جانبی شایع مزالازین شامل موارد زیر می باشد:

  • آروغ زدن مداوم
  • یبوست، حالت تهوع، استفراغ
  • درد معده، اسهال، باد شکم
  • سرگیجه
  • علائم سرماخوردگی
  • کمر درد
  • سردرد
  • راش پوستی

عوارض جانبی این دارو ممکن است در بسیاری از افراد رخ ندهد و یا خفیف باشد، اما اگر عوارض جانبی شدید بود و یا از بین نرفت می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید. این لیست کاملی از عوارض جانبی مزالازین نمی باشد و در صورت مشاهده علائم مشکوک سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

مزالازین با چه دارویی تداخل دارد

اگر چه بعضی از داروها به هیچ وجه نباید با هم استفاده شوند، اما در موارد دیگر حتی اگر تعامل ایجاد شود ممکن است از دو داروی مختلف استفاده شود. در این موارد، پزشک شما ممکن است بخواهد دوز دارو را تغییر دهد یا اقدامات احتیاطی دیگری را پیش بگیرد. هنگامی که از مزالامین استفاده می کنید حتما اگر دارویی مصرف می کنید را به پزشک بگویید.

استفاده از مزالازین با هر یک از داروهای زیر معمولا توصیه نمی شود، اما ممکن است در بعضی موارد لازم باشد هر دو دارو با هم تجویز شوند و پزشک دوز داروها یا تعداد دفعات مصرف آن را تغییر دهد.

بیسموت ساب سالسیلات، سلکوکسیب، فلوکتافین، ایبوپروفن، ایندومتاسین، کتوپروفن، لوکسوپروفن، پارکوکسیب، فنیل بوتازون، فنیل سالیسیلات، پیروکسیکام، پروپی فنازون، پروکوازون، لومیراکوکسیب، روفکوکسیب، سالیسیلات منیزیم، کلونیکسین، مفنامیک اسید، ملوکسیکام، دیکلوفناک، سولینداک، تنوکسیکام، ناپروکسن، نپافناک، اسید نیفلومیک، اتوریکوکسیب، اولسازین، اکسی فنبوتازون،

مصرف همزمان مزالازین با وارفارین می تواند باعث افزایش عوارض جانبی جدی شود، اما ممکن است استفاده از هر دو دارو ضروری باشد به همین خاطر پزشک باید دوز دارو و تعداد دفعات استفاده از دارو ها را تغییر دهد.

این لیست کاملی از داروهایی که با این دارو تداخل دارند نمی باشد، به همین خاطر اگر دارویی مصرف می کنید حتما قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.