شفا مگ

بعد از وکس صورت چه کنیم جوش نزنیم

بعد از وکس صورت پوست دچار فولیکولیت شده و این باعث جوش یا التهاب می شود، اما برخی روش ها می توانند از جوش زدن جلوگیری کرده و یا آن را درمان کنند.

بعد از وکس صورت چه کنیم جوش نزنیم

وقتی موهای صورت با وکس برداشته می شود استرس به پوست وارد می شود و برخی افراد پس از آن دچار جوش و التهاب خفیف می شوند. اگه چه این عوارض پس از وکس بعد از چند روز از بین می رود.خوشبختانه روشهایی وجود دارد که باعث شود بعد از وکس جوش نزنید و یا اگر جوش زدید باعث بهبود سریع آن شود.

بعد از وکس چه کنیم جوش نزنیم؟ چگونه جوش و التهاب پس از وکس را درمان کنیم؟ اینها سوالاتی است که بسیاری از افراد به دنبال جواب آن هستند. برای کسب اطلاعات درباره نکاتی که برای تسکین سریع و اقداماتی که بالافاصله پس از وکس می باشد ادامه مطلب را مطالعه کنید.

چه عواملی باعث ایجاد جوش می شود؟

جوش های کوچک یک واکنش طبیعی پس از وکس می باشد. وکس باعث تحریک و استرس پوست می شود که باعث یک واکنش التهابی خفیف به نام فولیکولیت شود. این باعث می شود جوش های کوچک پس از برداشتن مو ظاهر شود. از آنجا که پوست اطراف صورت حساس هستند، در معرض خطر برجستگی های بعد از وکس می شود. در موارد شدیدتر تحریک ممکن است چند روز به خودی خود بر طرف شود.

عفونت ها و موهای فرو رفته: در بعضی موارد، برجستگی ها ممکن است آلوده شوند. برجستگی های آلوده پس از اپیلاسیون تا چند روز ادامه دارد و اغلب سفید هستند. از طرف دیگر برجستگی هایی که چندین روز پس از وکس ایجاد می شوند، معمولا موهایی هستند که از داخل پوست رشد می کند.موهای زیر پوستی زمانی اتفاق می افتد که مو به جای اینکه روی سطح پوست باشند در پوست رشد می کنند.

واکنش آلرژیک: اگر در ناحیه وکس و اطراف آن تورم ایجاد شده است و چند روز ادامه دارد ممکن است آلرژی داشته باشید. در این صورت ارزش دارد که محصولی که از آن استفاده کرده اید نگاهی بیاندازید. در بیشر موارد محصول باعث آلرژیک می شود.

چگونه می توان از جوش لب خلاص شد: اگر بعد از وکس جوش یا یک جوش قرمز روی لب خود احساس کردید می توانید با کمپرس سرد و سایر داروهای طبیعی آن را تسکین دهید.

چگونه بعد از وکس جوش نزنیم

بسیاری از اوقات، فقط دانستن اینکه این جوش ها طبیعی است و به زودی از بین می رود می تواند به شما کمک کنند تا بعد از وکس صورت راحت تر استراحت کنید. قبل از وکس اطمینان حاصل کنید که ناحیه صورت از هرگونه آرایش و لوسیون پاک شده باشد. یک لایه بردار ملایم به پاکسازی سلول های مرده پوست و کاهش تحریک کمک می کند.

موم خود را انتخاب کنید: اگر می دانید پوست حساسی دارید، مومی که ملایم است انتخاب کنید و یا مطمئن شوید که مختصص می داند پوست شما حساس است و اینکه به کدام موم حساسیت دارید.

کمپرس خنک: کمپرس سرد یکی از ساده ترین روش های مراقبت پس از وکس است. سرما به طور طبیعی التهاب را کاهش می دهد که می تواند به تسریع بهبود برجستگی های پس از وکس کمک کند. کافیست تا مدت زمان 20 دقیقه کمپرس سرد را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

برای اینکه از جوش زدن پس از وکس جلوگیری کنید بعد است لایه برداری معمول را چند روز قبل از وکس انجام دهید. اینکار باعث جلوگیری از تجمع سلول های مرده پوست و سایر بقایا می شود.

وکس صورت را همیشه انجام ندهید زیرا هم باعث شل شدگی پوست صورت و جوش می شود. بهتر است هر چند وقت یک بار از این روش برای پاکسازی موهای زائد صورت استفاده کنید.

یکی از نکاتی که خانم ها باید توجه داشته باشد رسیدن دوره قاعدگی یا شروع قاعدگی آنها می باشد. در زمان قاعدگی از انجام وکس پرهیز کنید زیرا می تواند حساسیت بیشتری برای پوست ایجاد کند.

پوست خود را لایه برداری کنید: برای از بین بردن سلول های مرده پوست، آلودگی و چربی از یک اسکراب لایه بردار استفاده کنید. در غیر این صورت استفاده از وکس باعث ورود آنها به منافذ پوست می شود. شما می توانید برای لایه برداری از شکر و اب استفاده کنید و یک خمیر تهیه کرده و اسکراب کنید

پودر بچه بزنید: اگر دارید ابروهایتان را وکس می کنید قبل از انجام مراحل مقداری پودر بچه به ابروهای خود بمالید تا موم به راحتی موهای شما را بگیرد و همچنین چربی های اضافی را جب کند.

از دست زدن جلوگیری کنید: تا چند ساعت از دست زدن به پوست وکس شده پرهیز کنید تا از انتقال باکتری از دست به مناقط وکس شده جلوگیری شود و از مسدود شدن منافذ جلوگیری کنید.

از ظرف تازه استفاده کنید: اطمینان حاصل کنید که سالنی که برای وکس می ریود فقط از ظرف تازه برای این روش استفاده می کند، زیرا باکتری های باقیمانده در ظروف افراد دیگر می تواند باعث جوش روی پوست صورت شما شود. اگر هم در خانه خود انجام می دهید سعی کنید از ظرف استریل شده استفاده کنید.

استفاده از محصولات روغنی ممنوع: پس از وکس تا مدتی از محصولاتی که حاوی روغن هستند فاصله بگیرید. در عوض از محصولات طبیعی و بدون رغن برای مرطوب سازی پوست انتخاب کنید.

از محصولات، لوسیون ها و کرم های معطر که می توانند باعث تحریک پوستی شوند حداقل برای چند ساعت خودداری کنید.


بیشتر بخوانید: وکس صورت بهتره یا بند انداختن


درمان طبیعی برای تسکین پوست بعد از وکس

اگر با تحریک طولانی مدت یا التهاب روبرو شدید، ممکن است بتوانید از درمان های خانگی و طبیعی برای تسکین استفاده کنید. بیشتر درمان ها در آشپزخانه شما یافت می شود.

اسکراب قند

یک اسکراب خانگی ساده می تواند باعث تسکین تحریک و جلوگیری از تشکیل موهای زیرپوستی شود. برای تهیه این اسکراب مقداری شکر را به روغن نارگیل یا زیتون مخلوط کنید و مقداری از آن را در ناحیه اسیب دیده بمالید و با حرکت دورانی به آرامی اسکراب کنید.

آلوئه ورا

اگر آلوئه ورا دارید می توانید از این گیاه برای درمان تحریک های پوستی پس از وکس استفاده کنید. برای این منظور یک قطع از برگ را بشکنید و ژل داخل آن را مستقیما روی ناحیه آسیب دیده بمالید تا التهاب کاهش یابد. البته برخی افراد ممکن است به آلوئه ورا حساسیت داشته باشند. این افراد نباید از آلوئه ورا استفاده کنند.

روغن درخت چای

روغن درخت چای می تواند پوست شما را تسکین دهد. البته این روغن را حتما باید با یک روغن حامل مخلوط کنید. به ازای هر 1 قطه روغن درخت چای 10 قطره روغن حامل اضافه کنید. قبل از استفاده حتما آزمایش آلرژی انجام دهید و مقداری از روغن رقیق شده را روی بازوی خود بمالید و پس از 24 ساعت اگر واکنش الرژیک مشاهده نکردید می توانید از آن استفاده کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب یک ضد عفونی کننده و تسکین دهنده طبیعی است. برای استفاده از آن یک پد پنبه ای را به سرکه سیب اغشته کنید و روی محل التهاب بمالید. این کار را 2 بار در روز انجام دهید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.