شفا مگ

آشنایی با موارد مصرف قرص لگزاتال

قرص لگزاتال ۱۰، ۲۰ یک داروی ضد افسردگی است که برای درمان و بهبودی علائم افسردگی و همچنین برای اختلال ترس، وسواس و مشکلات پیش قاعدگی تجویز می شود.

قرص لگزاتال

لگزاتال یک قرص ضد افسردگی است که معمولا برای بهبودی و درمان افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد، اما در برخی موارد پزشک ممکن است برای درمان مشکلات قبل از قاعدگی، درمان گرگرفتگی پس از یائسگی، اختلال ترس، وسواس و استرس نیز تجویز کند.

اگر به داروی لگزاتال حساسیت دارید یا واکنش غیر عادی پس از مصرف در شما رخ می دهد و یا در صورت داشتن حساسیت به ماده دیگری مانند غذاها و مواد نگهدارنده حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 روش مصرف مناسب لگزاتال

همیشه لگزاتال را دقیقاً طبق دستور پزشکتان مصرف نمایید و در صورت شبهه با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید.

می توان این دارو را با یا بدون غذا مصرف نمود . این دارو را همراه با یک لیوان آب میل نمایید و از جویدن دارو خودداری کنید.

هرگز بدون دستور پزشکتان مصرف لگزاتال را قطع ننمایید، زیرا ممکن است علائم بیماری برگردد.

موارد منع مصرف لگزاتال

در صورتیکه سابقة هر گونه واکنش غیرعادی یا آلرژیک به داروی لگزاتال دارید و همچنین در صورت داشتن حساسیت به هر ماده دیگری مانند غذاها، مواد نگهدارنده یا رنگها،به پزشک خود اطلاع دهید.

واکنش افزایش حساسیت به اس سیتالوپرام و یا سایر محتویات موجود در قرص، مصرف داروهایی همچون مهارکننده های مونو آمین اکسیداز )مانند سلژیلین جهت درمان پارکینسون (، مکلوبماید) جهت درمان افسردگی ( و لینزولید) آنتی بیوتیک ( داشتن سابقه ای از ریتم نامنظم قلبی (هنگام تولد یا بعد از آن ) مصرف داروهایی که بر ریتم قلبی اثر می گذارد .

لگزاتال به طور نرمال نباید در سنین زیر ۱۸ سال مورد استفاده قرار گیرد، زیرا ریسک خودکشی و رفتارهای تهاجمی و متغیر در آنها بالاتر است البته ممکن است پزشکتان در این دوره سنی دارو را تجویز نماید ، لذا در صورت بروز علائم ذکر شده مجددا با پزشک خود مشورت نمایید.

 حتما به این مسئله توجه کنید که بروز این علایم معمولا به صورت کم و خفیف بوده و و پس ار مدتی از بین می رود.اما هنگامی که این علایم شدید شود یا به صورت مداوم ادامه پیدا کند و قطع نشود حتما باید به پزشک مراجعه شود. معمولا عوارض مصرف این دارو شامل موارد زیر می باشد:

  • لرزش بدن
  • احساس خواب آلودگی و مشکلات خواب
  • خشک شدن دهان
  • حالت تهوع
  • گیجی سر
  • تار شدن دید
  • عرق کردن بدن بیشتر از حد معمول
  • احساس درد در شکم
  • افزایش بزاق دهان
  • ایجاد سینوزیت و آبریزش بینی
  • تب کردن
  • اسهال
  • کاهش اشتها
  • پایین آمدن فشار خون
  • کاهش میل جنسی

موارد احتیاط در مصرف لگزاتال

حضور سایر بیماریها و مشکلات پزشکی می تواند مصرف لگزاتال را تحت تأثیر قرار دهد. مطمئن شوید که هر گونه مشکل پزشکی دیگر خود مخصوصاً موارد آمده در ذیل را به پزشک خود اطلاع دهید:

در صورت وجود صرع، درمان با لگزاتال باید قطع گردد به خصوص اگر حمله برای اولین بار رخ دهد و یا اینکه دفعات بروز حمله تشدید شود .

در صورت وجود نارسایی عملکرد کلیوی یا کبدی نیاز به تنظیم مجدد دوز مصرفی توسط پزشک می باشد
در صورت وجود دیابت و مصرف لگزاتال دوز مصرفی انسولین و یا داروهای ضد دیابت باید مجدداً تنظیم شود (به دلیل تغییر کنترل گلیسمیک)

  • کاهش سدیم خون
  • وجود افزایش ریسک خونریزی و کبودی
  • در صورت دریافت شوک الکتریکی جهت درمان
  • وجود بیماریهای عروق کرونری (عروق تغذیه کننده خود قلب)
  • وجود مشکلات قلبی و یا سابقه ای از حملات قلبی

در صورت وجود کاهش ضربان قلب در حالت استراحت که ممکن است ناشی از دفع نمک در اثر اسهال شدید طولانی، استفراغ و یا مصرف داروهای مدر باشد

داشتن سابقه ای از عملکرد نامناسب ضربان قلبی (ضربان قلب نامنظم و سریع) که ممکن است خود را به صورت سرگیجه هنگام ایستادن نشان دهد.

داشتن سابقه ای از مشکلات چشمی مانند انواع گلوکوم ها (افزایش فشار داخل کره چشم).

دوز فراموش شده لگزاتال

اگر مصرف یک دوز از دارو را فراموش کردید، به محض به یاد آوردن قبل از خواب، آنرا مصرف نمایید و در ادامه به رژیم منظم قبلی برگردید. هرگز دوز دارو را دو برابر نکنید.

مصرف بیش از حد لگزاتال

در صورت مصرف اتفاقی بیش از مقدار توصیه شده لگزاتال سریعاً به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه نمایید.

هشدار ها در مورد مصرف

لگزاتال در بیماران دارای اختلالات دوقطبی ممکن است با مصرف لگزاتال بیماری وارد فاز مانیا شود (به صورت پرش افکار، شادی غیر عادی، افزایش فعالیت بدنی خود را نشان می دهد در صورت بروز علائمی مانند بی قراری، اشکال در نشستن و ایستادن سریعاً پزشک خود را مطلع گردانید .

اگر افسردگی و یا اضطراب دارید ممکن است دچار تفکرات خودآزاری و خودکشی گردید لذا حتماً پزشک خود را مطلع نمایید. همچنین این افکار هنگام مصرف اولین بار ضدافسردگی ها شدیدتر می باشد .

احتمال بروز افکار خودکشی و خودآزاری با توجه به داشتن سابقه ای از خودکشی یا خودآزاری و داشتن سنین زیر ۲۵ سال، افزایش یافته و نیاز می باشد در صورت بروز چنین مشکلاتی حتماً با پزشک خود مشورت کنید و یا سریعاً به مراکز درمانی مراجعه نمایید .

یکی از دوستان صمیمی و یا نزدیکان خود را در جریان افسردگی و یا اضطراب خود قرار داده تا با مطالعه اطلاعات دارویی هنگام مشاهده تغییرات رفتاری یا تشدید افسردگی یا اضطراب شما را مطلع گرداند .

مصرف این دارو در طی بارداری (مخصوصاً سه ماهه آخر بارداری) ممکن است سبب افزایش فشار خون ریوی در نوزاد گردد که خود را به شکل تنفس سریع و کبودی نوزاد نشان می دهد .

همچنین مصرف این دارو در دوره بارداری (خصوصاً سه ماهه آخر بارداری) ممکن است سبب ایجاد مشکلات تنفسی، کبودی پوست، غش، تغییرات دمای بدن، اشکال در تغذیه، افت قند خون، سفتی یا سستی عضلات، بازتاب ویوید (رفلکس)، لرزش، بی ثباتی، بی قراری، رخوت، گریه، خواب آلودگی و یا مشکلات خواب در نوزاد گردد.

ممکن است در برخی از بیماران بروز کنند لذا اگر متوجه عوارض جانبی دیگری شدید به پزشک خود اطلاع دهید.

نکات مهم درباره لگزاتال

اثرات این دارو ممکن است در چندین هفته اول مطلوب نباشد و حتی بعضی افکار منفی را تقویت کند بنابراین حتما باید در هفته های اول در ارتباط با پزشک تان باشید.

لگزاتال روی قند خون اثر می گذارد بنابراین به افرادی که دچار دیابت هستند میبایست به طور مرتب قند خون خود را چک کنند.

احساساتی مانند بیقرارشدن ، لرزش بدن و عصبی شدن در روزهای اول مصرف دارو طبیعی می باشد و کم کم بهبود می یابد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.