شفا مگ

چگونه فولیکول مو را تقویت کنیم

اگر می خواهید ریشه موی سالم و موهای پرپشت داشته باشید و از آسیب مو و فولیکول های مو در امان بمانید باید بدانید که چگونه فولیکول مو را تقویت کنید.

چگونه فولیکول مو را تقویت کنیم

فولیکول های مو به سوراخ های کوچک روی پوست می باشد که مو در آنها رشد می کنند و به طور متوسط یک انسان حدود یکصد هزار فولیکول مو در پوست سر خود دارد. ریشه مو از سلولهای پروتئینی تشکیل شده و از طریقخ ون از رگهای خونی اطراف پوست سر تغذیه می شوند. غدد چربی نزدیک پیاز های مو چربی تولید می کنند که باعث تغذیه مو و پوست می شود.

مو مانند یک گیاه از ریشه رشد می کند که این ریشه ها در داخل فولیکول های مو قرار دارند که کیسه های کوچکی هستند که حاوی سلول می باشند.

این سلول ها با تامین تغذیه و اکسیژن مورد نیاز مو، موظف به حفظ کیفیت رشد مو در خارج از فولیکول ها می باشند. به همین خاطر تقویت فولیکول ها باعث سلامت مو می شود.

در حالی که معمولا آسیب دیدگی خارجی مو مانند آسیب مو بر اثر روش های شیمیایی رایج ایجاد می شود، اما این آسیب طولانی مدت نیست، زیرا فولیکول ها موهای سالم جدیدی را برای جایگزینی رشته های آسیب دیده رشد می دهند.

سلامت مو ها به مدت طولانی همیشه به سلامت فولیکول های مو بستگی دارد و اگر فولیکول ها آسیب ببینند، قطعا تاثیر آن را روی موهای خود خواهید دید. بنابراین اگر می خواهید نگران آسیب دیدن فولیکول های مو نباشید می بایست همیشه فولیکول ها و موهای خود را تقویت کنید.

روند رشد موی سر

موهای سر در دوره های مختلفی رشد می کنند که شامل آناژن یا رشد، کاتاژن و دوره استراحت مو می باشد. در مرحله آناژن مو از ریشه شروع به رشد کرده و این فاز معمولا بین سه تا هفت سال طول می کشد. مرحله کاتاژن رشد کند شده و فولیکول کوچک می شود و این مدت بین 2 تا 4 سال طول خواهد کشید. در مرحله تلوژن یا استراحت، موهای قدیمی می ریزند و موهای جدید از همان فولیکول مو شروع به رشد می کنند. این مدت 3 تا 4 سال طول می کشد.

فولیکول ها در طی چرخه در مراحل مختلفی از هم قرار دارند، برخی از این فولیکول ها در مرحله رشد قرار دارند در حالی که ممکن است برخی دیگر در مرحله استراحت باشند. برخی از موهای شما ممکن است در حال رشد یا برخی دیگر در حال ریزش باشند.

تحریک و تقویت فولیکول مو

تقویت و تحریک فولیکول مو باعث پیشگیری از آسیب دیدگی فولیکول ها پیشگیری و همچنین به سلامت مو نیز کمک می شود. فولیکول ها ممکن است به علت های مختلفی دچار آسیب شوند، اگر به طور منظم مراقب موی سر خود باشید می توانید از ریزش مو و آسیب دیدگی فولیکول ها جلوگیری کنید.

روی رژیم غذایی خود تمرکز کنید

یکی از اهداف فولیکول های موی شما دریافت مواد مغذی مناسب و ارسال آنها به موهای شما است. سلول های موجود در کیسه فولیکولار به طور واضع برای این منظور طراحی شده اند.

با این حال، اگر فولیکول های شما مواد مغذی مناسب را دریافت نکند، چگونه می توانید انتظار داشته باشید که آنها را به موهای شما هدایت کند و فولیکول ها سلامت باشند؟ به همین خاطر اگر مواد مغذی مهم را به بدن نرسانید، پس چگونه می توانید انتظار داشته باشید که فولیکول ها سالم باشند؟

این فقط مربوط به نوع مناسب مواد مغذی نیست. همچنین در مورد مقدار مناسب مواد مغذی است و در حقیقت، رژیم غذایی شما بنیادی است که بر اساس آن می توانید فولیکول های مو خود را سلامت نگه دارید و از آسیب دیدگی آن جلوگیری کنید.

رژیم متعادل

به طور کلی، راز زندگی سالم، داشتن یک رژیم متعادل است. با این حال، این مسئله در مورد فولیکول های مو دو برابر است. فولیکول های مو نه تنها به مواد مغذی مناسب برای حمایت از موهای سالم نیاز دارند، بلکه باید از هورمون هایی که بدن به طور طبیعی تولید می کند نیز محافظت شوند.

از آنجا که هر آنچه می خورید بر تعادل فرآیندهای بدن شما تاثیر می گذارد، یک رژیم غذایی متعادل می تواند کمک زیادی به کاهش حساسیت DHT کند.

خوردن چربی را به حداقل برسانید

غذاهای چرب و سرخ شده تاثیر زیادی در سلامت فولیکول های مو دارند و می دانید که خوردن چربی اضافی باعث گرفتگی رگ های خونی می شود.

با این حال، قبل از این اتفاق بیوفتد، بدن شما سعی می کند از شر روغن و چربی های اضافی که مصرف کرده اید خلاص شود. این کار را با دفع روغن ها و چربی های اضافی از طریق محل های مختلف دفع کند. یکی از موارد دفع چربی عرق می باشد و اگر عرق شما بیش از حد چرب شود، باعث مسدود شدن منافذ پوست شما می شود.

در پوست سر نه تنها منافظ پوست، بلکه فولیکول ها را مسدود می کند.این باعث کاهش گردش خون به فولیکول ها می شود. در نتیجه فولیکول های شما نه تنها تغذیه کمتری دریافت می کنند، بلکه در معرض هورمون های بیشتری قرار می گیرند.

بیوتن و نیاسین مصرف کنید

بیوتین و نیاسین هر دو از خانواده ویتامین B می باشند. بیوتین به عنوان ویتامین B7 شناخته می شود، در حالی که نیاسی را ویتامین B3 نیز می نامند که هر دو برای رشد مو بسیار مفید هستند و با هم همکاری خوبی دارند.

بیوتین محبوب ترین ویتامین برای سلامت فولیکول های مو است و دریافت این ویتامین باعث کاهش سرعت ریزش مو و رشد موهای جدید بسیار موثر است. بیوتین عمدتا از طریق تقویت زیر ساخت های کراتینه بدن کار میکند. از آنجا که فولیکول های مو یکی از اجزای اصلی زیر ساخت کراتین بدن هستند، از افزایش بیوتین دریافتی سود می برند.

اما نیاسین متفاوت عمل می کند. نیاسین برای بدن مفید است و از دو طریق باعث افزایش مو می شود. اول اینکه تبدیل کربوهیدرات به انرژی را تسهیل می کند و دیگری اینکه گردش خون را در بدن بهبود می بخشد. در نتیجه، افزایش مصرف نیاسین می تواند تضمین کند که فولیکول های مو تغذیه مورد نیاز خود را دریافت کنند.

بیوتین و نیاسین به راحتی در رژیم غذایی شما می تواند قرار بگیرد. هر دو را می توان در بادام زمینی، قارچ و سایر مواد مغذی دریافت کرد.
بیوتین را می توان در عدس، غلات کامل، آجیل مانند گردو و بادام، میوه هایی مانند موز، تمشک، تخم مرغ و ماهی قزل آلا یافت. همچنین نیاسین را می توان به طور جداگانه در مرغ، نخود سبز، ماهی تن و بوقلمون یافت.


بیشتر بخوانید: ویتامین های لازم برای رشد مو و ناخن


تغییر در سبک زندگی

درست مانند غذایی که می خورید، نحوه زندگی ما نیز به سلامت و تقویت فولیکول های مو تاثیر می گذارد. جدا از طاسی، تصمیمات نادرست مربوط به سبک زندگی ما تا حدی زیادی مقصر فولیکول های اسیب دیده مو است.

در برخی موارد به طور ناخواسته فشار های بی مورد به مو و پوست سرمان وارد می کنیم و یا مواد شیمیایی که به مو می زنیم تا حد زیادی به فولیکول های مو آسیب می رسانند. یکی دیگر از راه های آسیب به فولیکول ها افزایش سن است که باعث می شود بافتهای بدن، تحلیل بروند. به همین دلیل است که تمام تصمیمات مربوط به سبک زندگی ما که باعث سریعتر پیر شدن بدن می شوند، منجر به اسیب دیدن فولیکول های مو نیز می شوند.

در نتیجه اگر می خواهید فولیکول های مو تقویت شوند و اسیب نبینند باید برخی موارد را در سبک زندگی خود اصلاح کنید.

سیگار کشیدن، به طور غیر مستقیم و مستقیم باعث ریزش و اسیب به فولیکول مو می شود. همچنین سعی کنید مدل موهای ساده تری انتخاب کنید و از استفاده زیاد مواد شیمیایی و وسایل گرم به مو خودداری کنید. مواد شیمیایی و وسایل گرم مانند اتوهای فر، اتوهای صاف کردن مو، رنگ مو می توانند به ریشه مو اسیب برسانند.

پوست سر خود را ماساژ دهید

اگر می خواهید فولیکول های مو سالم باشند، مرتب موهای خود را ماساژ دهید، زیرا برای مو و پوست سر بسیار مفید است. ماساژ پوست سر به آرامش پوست کمک می کند و باعث کاهش استرس شما می شود.

علاوه بر این اگر روغن های مناسب برای مو مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل را انتخاب کنید می تواند تاثیر بیشتری بر روی فولیکول های مو در هنگام ماساژ داشته باشد.

ماساژ پوست سر باعث افزایش گردش خون در پوست سر می شود. با گردش خون بهتر، فولیکول های مو مواد مغذی بیشتری از بدن دریافت می کنند. علاوه بر این، گردش خون بهتر باعث می شود هورمون های اضافی از پوست سر شما نیز پاک شوند.

آب بیشتری بنوشید

فولیکول های مو و موهای شما رطوبت را از بدن می گیرند. افرادی که در رژیم روزانه خود به میزان کافی خود را آبرسانی می کنند فولیکول ها و موهای سالمی دارند. اگر می خواهید فولیکول های سالمی داشت هباشید، آب بیشتر بنوشید.

لازم به ذکر است که هر مایعی نمی تواند به خوبی اب عمل کند. در واقع آب میوه ها، نوشیدنی های گازدار و نوشیدنی های طعم دار به دلیل داشتن مقدار زیادی قند باعث کاهش آب بدن نیز می شوند.

از روغن های مناسب مو استفاده کنید

در حالی که ابرسانی بیشتر به بهبود گردش خون و مرطوب سازی فولیکول های مو و پوست سر کمک می کند، اما باید روش های دیگری برای مرطوب سازی بخش خارجی نیز پیدا کنید. یکی از ساده ترین راه برای این کار روغن زدن به پوست سر است.

اگر پوست سر خود را با روغن های مناسب ماساژ دهید، نه تنها مزایای ذاتی ماساژ را به دست خواهید آورد، بلکه از بوی مطبوع روغن ها سوز زیادی خواهید برد.

مهم است که روغن مناسب را تهیه کنید. یکی از روغن های مناسب مو روغن نارگیل است. این روغن به دلیل خواص زیادی که برای مو دارد در کرم ها و محصولات بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن نه تنها در سلامت پوست سر مو بسیار عالی است، بلکه حاوی مواد مغذی زیادی است که می توانند به ترمیم فولیکول های اسیب دیده مو کمک کنند.

حتی می توانید مقداری روغن اساسی به این روغن اضافه کنید تا یک ترکیب بسیار مفیدی برای تقویت فولیکول های مو ایجاد شود. برای استفاده از بهترین روغن برای پوست سر می بایست به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

روغن ماهی

مصرف اسیدهای چرب امگا می تواند به بهبود مو و فولیکول مو کمک کند، زیرا سرشار از مواد مغذی و پروتئین می باشد. مصرف روغن ماهی باعث کاهش ریزش مو و تقویت فولیکول می شود. اسید های چرب امگا به سلول ها کمک می کنند تا به درستی کار کنند و می توانند ایمنی بدن را افزایش دهند.

لیمو

شما می توانید از آبلیموی تازه استفاده کنید، زیرا می تواند به رشد و تقویت فولیکول مو کمک کند. مقداری لیموی تازه را 15 دقیقه قبل از شامپو زدن به پوست سر و موهای خود بمالید. می توانید از روغن ضروری لمیو رقیق شده در روغن حامل به عنوان ماسک مو استفاده کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.