شفا مگ

کپسایسین چیست و چه خواصی برای بدن دارد

کپسایسین ماده اصلی فلفل قرمز است که باعث تند شدن آن می شود و دارای خواص بسیار قوی برای تسکین درد، التهاب، سردرد، سیستم گوارش، دیابت و پوست می باشد.

کپسایسین چیست

کپسایسین برای کسانی که می خواهند بدن سالمی داشته باشند یک انتخاب بسیار عالی می باشد، زیرا دارای خواص زیادی برای بدن می باشد

کپسایسین ماده موثره بسیاری از فلفل های قرمز است و ترکیبی است که باعث تند شدن فلفل می شود. به طور کلی نوعی کپسایسینوئید است و یک ماده تحریک کننده بسیار قوی می باشد و می تواند برای تسکین درد و التهاب بسیار موثر باشد. این عصاره فواید چشمگیری برای سلامتی دارد، به همین خاطر خوردن فلفل و غذاهای پر ادویه اغلب برای قدرت متابولیسم و سیستم ایمنی بدن مفید می باشد.

کپسایسین را می توانید در مکمل ها ، فلفل قرمز، فلفل کاین و فلفل های تند بیابید. همچنین این ماده در ادویه جات مانند پاپریکا و کاری نیز یافت می شود.

توجه داشته باشید که به دلیل خاصیت تحریک کنندگی که دارد گاهی لازم است با مصرف برخی نوشیدنی ها از سوختن دهان جلوگیری کنید. نوشیدن شیر یک روش عالی برای خنثی سازی اثرات این عصاره نوروپپتیدی است، زیرا چربی ها و پروتئین های حیوانی به همان گیرنده های دهان متصل می شوند.

خواص و مزایای سلامتی کپسایسین

کپسایسین دارای خواص زیادی است که از مزایای مهم آن می تواند به تسکین سردرد، مدیریت دیابت، کاهش وزن، بهبود هضم غذا و تسکین درد اشاره کرد. همچنین این ماده دارای خواص ضد سرطانی نیز می باشد و برای پوست نیز بسیار مفید است.

ضد سرطان

در حالی که هنوز اثرات کپساسین بر روی درمان سرطان به طور کلی اثبات نشده است اما طبق برخی مطالعات، کپساسین می تواند به دلیل پتانسیل ضد تکثیر از آن در برابر سرطان پروستات، سرطان سینه و مثانه استفاده کرد. همچنین می تواند با تسکین درد در برابر نوروپاتی محیطی ناشی از شیمی درمانی مفید واقع شود.

خواص کپساسین برای پوست

وقتی این ماده را روی پوست بمالید، می تواند به تسکین درد و التهاب کمک زیادی کند، اگر چه ممکن است باعث تحریک یا ناراحتی اولیه شود. این ماده با مسدود کردن گیرنده های درد در پوست، می تواند ناراحتی ها را کاهش دهد.

کپساسین و دیابت

کپساسین ممکن است در مدیریت دیابت مفید باشد. طبیعت تند کپسایسین می تواند در کنترل سطح قند خون مفید باشد. بعلاوه کپسایسین در کاهش درد ناشی از نفروپاتی دیابتی نیز مفید است.

کاهش وزن

این ماده با تقویت متابولیسم و کمک به سم زدایی از بدن می تواند به عملکرد روان سیستم شما کمک کرده و باعث کاهش وزن شود.

بهبود سیستم گوارشی

اثرات کپسایسین می تواند به تنظیم سیستم گوارشی و از بین بردن ضایعات در بدن به طور موثر کمک می کند. این ماده باعث کاهش اسهال و یبوست در افراد می شود.

درمان سردرد

مالش کپسایسین بر روی شقیقه ها به صورت پماد می تواند به آرامش فشار در سر شما و تسکین علائم میگرن کمک کند.

نحوه مصرف کپسایسین

رایج ترین روش استفاده از کپسایسین ، استفاده از فلفل های تند یا ملایم در رژیم غذایی می باشد. همچنین می توانید به صورت مکمل از محصولات بهداشتی استفاده کنید.

کپسایسین به شکل استفاده شده در کرم ها و پماد ها برای درما نسردرد میگرنی و درد های عضلانی نیز استفاده شده است. برخی افراد که غذاهای پرادویه دوست ندارند، مکمل ها گزینه های مناسبی می باشند.

عوارض جانبی کپسایسین

عوارض جانبی شایع خوردن کپسایسین شامل :

  • تحریک
  • ورم
  • سرخی
  • حساسیت به نور
  • واکنش آلرژیک جدی مانند تنفس و کهیر
  • آریتمی نامنظم قلب
  • افزایش فشار خون

نکته مهم : قبل از استفاده از مکمل های حاوی کپسایسین اگر سابقه هر یک از مشکلات بالا را دارید، با پزشک خود مشورت کنید. به خصوص اگر از قبل داروی خاصی را مصرف می کردید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.