شفا مگ

برای کمبود کلسیم در بارداری چه بخوریم

مصرف کلسیم ، ویتامین ها و مواد معدنی در دوران بارداری بسیار مهم هستند و برای کاهش کمبود کلسیم در بارداری می توانید مواد غذایی سرشار از کلسیم مصرف کنید

برای کمبود کلسیم در بارداری چه بخوریم

اگر باردار هستید، خوردن غذاهای غنی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری بسیار مهم است. این مواد مغذی برای حفظ سلامتی و اطمینان از رشد مناسب کودک لازم است. کلسیم یکی از مواد مغذی مهم برای بارداری سالم است. برای رشد استخوان ها، اعصاب و سایر اندام های مهم کودک ضروری است. همچنین یک ماده مغذی بسیار مهم برای حفظ سلامت مادر در دوران بارداری است. خوردن غذاهای غنی از کلسیم در دوران بارداری بهترین راه برای اطمینان از دریافت مقدار کافی این ماده معنی مهم است.

یک خانم باردار به مقدار ثابت 1000 میلی گرم کلسیم در روز نیاد دارند. کلسیم ضروری ترین ماده معدنی برای ساختن سیستم اسکلتی کودک است. همچنین برای رشد و عملکرد قلب، سیستم عصبی و سیستم عضلانی در کودک در حال رشد لازم است.

در سه ماهه سوم که استخوان های کودک به سرعت رشد می کنند تا آماده زایمان شوند، کلسیم بیشتری مورد نیاز است. در این مدت جنین در حال رشد حداقل به 30 گرم کلسیم در روز نیاز دارد.

کلسیم به جلوگیری از عوارض مربوط به بارداری و سایر مشکلات مادران کمک می کند. این ماده غذایی یک ماده مغذی ضروری برای حفظ سلامت مادر در تمام بارداری است که بدن نیاز کودک را تامین می کند و همچنین عملکرد خوبی دارد.

خواص کلسیم برای مادر باردار و جنین

  • کلسیم به رشد مناسب جنین در تمام دوران بارداری کمک می کند.
  • این ماده مهمترین ماده معدنی برای رشد استخوان و سیستم اسکلتی نوزاد است
  • به رشد اعصاب کودک کمک می کند
  • برای ایجاد عضلات قوی قلب و ایجاد ضربان قلب طبیعی مورد نیاز است
  • کلسیم برای رشد و عملکرد عضلات کودک در حال رشد ضروری است
  • کلسیم کافی برای مادر باردار بسیار مهم است، زیرا به تنظیم فشار خون کمک می کند. فشار خون یا فشار خون بالا ممکن است عوارض جدی مانند پره اکلامپسی ایجاد کند که می تواند برای کودک خطرناک باشد
  • کلسیم گرفتگی عضلات، کزاز، ضعف دندان و استخوان در مادر کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: فهرست غذایی مناسب در دوران حاملگی


غذاهای غنی از کلسیم برای مصرف در بارداری

در زیر لیستی از بهترین مواد غذایی غنی از کلسیم وجود دارد که می توانند در دوران بارداری با خیال راحت مصرف شوند.

محصولات لبنی

لبنیات مانند شیر، پنیر و ماست منابع عالی کلسیم هستند. ماست بهترین محصول روزانه غنی از کلسیم است زیرا سرشار از پروبیوتیک است که برای سلامت روده و هضم غذا مفید است.

دانه های چیا

دانه های چیا یک منبع کلسیم عالی است و همچنین فواید زیادی برای سلامتی دارد. 2 قاشق غذا خوری دانه چیا حاوی 179 میلی گرم کلسیم است.

بادام

بادام بسیار مقوی و سرشار از کلسیم است. نصف فنجان بادام حاوی 189 میلی گرم کلسیم است. می توانید بادام را یک شب خیس کرده و صبح مصرف کنید.

تخمه افتابگردان

تخمه آفتابگردان غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مانند کلسیم ، منیزیم ، مس و ویتامین E هستند. این مواد مغذی در دوران بارداری بسیار مفید هستند. یک فنجان دانه آفتابگردان حاوی 110 میلی گرم کلسیم است. می توانید دانه های آفتابگردان را کامل مصرف کرده یا در سالاد اضافه کنید.

سبزیجات برگدار

سبزیجات برگدار منبع غنی از کلسیم و سایر مواد مغذی مفید در بارداری است. شما می توانید با افزودن سبزیجات برگ دار به آن ها در کاری ، سالاد و اسموتی ها ، به راحتی مصرف کنید. یک فنجان اسفناج پخته شده حاوی 245 میلی گرم کلسیم است. در حالی که سبزی خردل ، سبزی یخی ، سبزی شلغم و کلم پیچ به ترتیب حاوی 284 میلی گرم ، 357 میلی گرم ، 198 میلی گرم و 94 میلی گرم هستند.


بیشتر بخوانید: خواص تخم شربتی در دوران بارداری


لوبیا

لوبیای پخته شده مانند لوبیای سفید و لوبیای چشم سیاه حاوی 211 میلی گرم و 294 میلی گرم کلسیم در هر فنجان است. می توانید لوبیا را با تهیه کاری یا اضافه کردن آن در سالاد بخورید. لوبیا همچنین سرشار از سایر مواد مغذی مفید در بارداری است.

کیوی

کیوی مقوی و سرشار از آنتی اکسیدان است. در دوران بارداری میوه بسیار خوبی است. یک فنجان میوه کیوی حاوی 30 میلی گرم کلسیم است. می توانید کیوی را کامل بخورید یا آن را در اسموتی اضافه کنید. همچنین دستور العمل های زیادی وجود دارد که در آن کیوی افزودنی خوشمزه است

توت فرنگی

توت فرنگی یک روش خوشمزه برای مصرف کلسیم است. یک فنجان توت فرنگی حاوی 16 میلی گرم کلسیم است. توت فرنگی بهتر است به صورت کامل خورده شود. و همچنین می توانید آنها را در اسموتی یا ماست قرار دهید.

عوارض جانبی مصرف بیش از حد کلسیم در دوران بارداری

مانند سایر مواد غذایی، مصرف کلسیم نیز محدودیت هایی دارد، باید اطمینان حاصل کنید که از مصرف بیش از حد تجویز شده توسط پزشکتان خودداری کنید. مصرف بیش از حد می تواند عوارض جانبی مانند یبوست و سنگ کلیه ایجاد کند. همچنین مانع جذب سایر مواد معدنی مهم توسط بدن مانند آهن و روی می شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.