شفا مگ

پولیپ بینی چیست و چگونه درمان می شود

پولیپ بینی تورم های گوشتی در داخل بینی است که در یک طرف یا دو طرف سوراخ بینی رشد می کند و علائم شایع آن انسداد بینی، خروپف می باشد و قابل درمان است.

پولیپ بینی

پولیپ بینی به رشد بدون درد قسمت داخلی بینی می باشد که معمولا جدی نیست اما اگر درمان نشود می تواند به رشد ادامه دهد و بینی را مسدود کند.پولیپ بینی تورم های گوشتی می باشد که در داخل بینی و سینوس های پارانازال ایجاد می شوند و رشد غیر سرطانی دارند. البته اندازه پولیپ ها متفاوت است، انها ممکن است زرد مایل به قهوه ای یا صورتی باشند و به شکل قطره های اشک در می آیند.

پولیپ ممکن است در یک یا هر دو سوراخ بینی رشد کند، انها می توانند به تنهایی یا به صورت خوشه ای رشد کنند. پولیپ های بزرگ یا خوشه ها می توانند مشکلات تنفسی ایجاد کرده و بر حس بویایی بیمار تاثیر بگذارند. در برخی موارد ممکن است سینوس ها را مسدود کند و مشکلاتی مانند عفونت های منظم را ایجاد کند.

از کجا بفهمیم پولیپ بینی داریم: پولیپ بینی معمولا بدون درد است و در برخی موارد پولیپ ها بزرگ و خوشه ای می شوند و ممکن است دچار مسدودیت مجاری بینی و سینوس ها شود. اگر علائمی مانند مسدود شدن بینی، خرناس، کاهش حس بویایی و آبریزش بینی دارید ممکن است دچار پولیپ بینی شده باشید.

افراد مبتلا به آسم، عفونت های مکرر سینوسی و آلرژی به احتمال زیاد به آن مبتلا می شوند و همچنین برخی از کودکان مبتلا به فیبروز کیستیک ممکن است به پولیپ بینی مبتلا شوند. پولیپ بینی در مردان بیشتر از زنان شایع است و گاهی اوقات، پولیپ های بینی می توانند باعث بروز آپنه خواب شوند. پولیپ های بینی می توانند در هر سنی بوجود آیند.

پولیپ بینی چیست

پولیپ بینی رشد بدون درد و خوش خیم است که در مجاری بینی و سینوس ها، فضاهای توخالی در استخوان های اطراف بینی ایجاد می شود و بافت نرم و نازکی دارند.پولیپ های بینی می توانند تحریک شده و متورم شوند و تا حدی مجاری بینی و سینوس ها را مسدود کنند.

پولیپ بینی چه علائمی دارد

بزرگ شدن پولیپ بینی به طور معمول بدون درد می باشد و ممکن است در برخی افراد مبتلا به پولیپ بینی علائمی نشان داده شود. افرادی که مبتلا به پولیپ بینی می شوند دچار التهاب مزمن پوشش مجاری بینی و سینوس ها می شوند.

اگر پولیپ ها بزرگ و خوشه ای باشند ممکن است در فرد بیمار دچار مسدودیت مجاری بینی و سینوس ها شود. با اینکه برخی از افراد به پولیپ بینی کوچک ممکن است هیچ علائم و نشانه ای نداشته باشند با این حال موارد زیر معمول است:

  • مسدود شدن بینی
  • آبریزش بینی
  • نیاز دائمی به بلع
  • کاهش حس بویایی یا چشایی
  • خون دماغ شدن
  • خرناس

پولیپ های بینی گاهی ممکن است احساس سرماخوردگی کنند، اما سرماخوردگی ظرف چند روز برطرف می شود، اما پولیپ بینی بهتر نمی شود مگر اینکه درمان شود. اگر پولیپ بینی جلوی سینوس های شما را بگیرد ممکن است علائم سینوزیت را به همراه داشته باشد.

آبریزش بینی یکی از موارد مداوم و مزمن در افراد مبتلا به پولیپ می باشد که به گونه ای است که بیمار همیشه احساس سرماخوردگی می کند. گرفتگی یا انسداد بینی زمانی اتفاق می افتد که پولیپ بزرگ شده و یا خوشه ای باشد و ممکن است بیمار نتواند به خوبی از طریق دهان نفس بکشد و این باعث مشکلات خواب در این افراد می شود.

افرادی که دچار پولیپ می شوند به طور مداوم دچار خلط پشت گلو هستند.رخی از این افراد حس بویایی یا حس بویایی ضعیف را تجربه می کنند که ممکن است بعد از درمان پولیپ بهبود نیابد.درد در صورت، سردرد، خرناس و خارش دور چشم از علائم شایع پولیپ بینی می باشد که این علائم پس از درمان بهبود می یابد.

عوامل پرخطر پولیپ بینی

برخی موارد هستند که می توانند خطر ابتلا به پولیپ بینی را افزایش دهد که از عوامل شایع آن سینوزیت قارچی آلرژیک ، آسم، رینیت و استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می باشد.

فیبروز کیستیک یکی از عوامل ایجاد کننده پولیپ بینی می باشد که این بیماری های مزمن اندامهای کبد، ریه ها و لوزالمعده را تحت تاثیر قرار می دهد.

علت پولیپ بینی چیست

دلیل دقیقی برای ایجاد پولیپ بینی وجود ندارد، اگر چه تعداد قابل توجهی از موارد به آسم غیر آلرژیک مرتبط هستند، اما در برخی افراد هیچ عامل تنفسی یا آلرژیک یافت نمی شود.مکانیسم دقیق شکل گیری پولیپ ناشناخته است، اما بسیاری از محققان معتقند که آنها نتیجه تورم در بینی یا سینوس های هستند.

پولیپ های بینی هیچ ارتباطی با پولیپ های کولون یا پولیپ رحم که در دستگاه گوارش یا رحم ایجاد می شود ندارند.

برخی از متخصصان معتقند که التهاب باعث تجمع مایعات در فاضی بینی و سینوس ها می شود. در نهایت، نیروی جاذبه این سلولهای سنگین را به سمت پایین می کشد و ایجاد پولیپ می کند. دانشمندان معتقدند که عوامل محرک احتمالی عفونت باکتریایی یا ویروسی می باشد.

پولیپ بینی چگونه تشخیص داده می شود

یک پزشک می تواند با بررسی علائم پولیپ بینی را تشخیص دهد و برای تشخیص دقیق آن از ابزار های مختلف پزشکی استفاده می کند. پزشک همچنین ممکن است آزمایش های زیر را تجویز کند

اندوسکوپی بینی که یک لوله باریک با یک دوربین کوچک است که در بینی بیمار قرار می گیرد تا بتواند پولیپ را مشاهده و تشخیص دهد.
سی تی اسکن بینی می تواند پولیپ بینی و سایر ناهنجاری های متربط با التهاب مزمن را پیدا کند. پزشک همچنین می تواند با استفاده از سی تی اسکن ناهنجاری های دیگر را مشاهده کند.

اگر بیمار خردسال باشد پزشک آزمایش فیبروز کیستیک را تجویز می کند.

پولیپ بینی چگونه درمان می شود

درمان های مختلفی برای درمان پولیپ بینی وجود دارد که پزشک با توجه به تشخیص و شدت رشد پولیک آن را تجویز می کند. استروئیدها، قرص استروئید و جراحی از موارد درمان پولیپ بینی می باشد.

استروئید ها

پزشک ممکن است اسپری استروئید یا قطره بینی استروئید را تجویز می کند که با کاهش التهاب، پولیپ ها را کوچک کند. این روش درمانی بیشتر در بیماران با یک یا چند پولیپ کوچک مشاهده می شود. البته این درمان عوارض جانبی می تواند داشته باشد که شامل گلودرد، سردرد و خون دماغ شدن می باشد.

قرص استروئید

در مواردی که پولیپ بزرگ باشد و یا التهاب شدید داشته باشد، ممکن است برای بیمار قرص استروئیدی تجویز شود. این داروها به تنهایی یا همراه با اسپری بینی استفاده می شود. اگر چه قرص های استروئیدی در کوچک شدن پولیپ ها بسیار موثر هستند، اما خطر عوارض جانبی جدی تری مانند افزایش وزن وجود دارد و باید حداکثر برای چند هفته مصرف شود

سایر داروها

ممکن است پزشک داروهای دیگری برای درمان بیماری هایی که التهاب را بدتر می کنند داده شود. به عنوان مثال می توان به داروهای آنتی هیستامین برای آلرژی ها، آنتی بیوتیک ها برای عفونت های باکتریایی و داروهای ضد قارچ برای آلرژی های قارچی اشاره کرد.

عمل جراحی

جراحی فقط در صورتی که پولیپ ها بسیار بزرگ باشند یا بیمار به سایر درمان ها به خوبی پاسخ داده نشود تجویز می شود.

متداولترین جراحی پولیپ پولیپکتومی است که یک لوله باریک و بلند با دوربین فیلمبرداری به داخل بینی و سینوس های بیمار وارد می شود. سپس پولیپ ها با استفاده از میکروتلسکوپ و ابزار جراحی بریده می شوند. گاهی اوقات جراح ممکن است تکه های کوچک استخوان را از بینی خارج کند تا مجرای بینی باز شود.

پس از جراحی به بیمار احتمال زیاد اسپری بینی کورتیکواستروئید برای جلوگیری از عود تجویز می شود. برخی پزشکان برای کمک به بهبودی پس از جراحی استفاده از شستشوی بینی با آب نمک توصیه می کنند.

پیشگیری از پولیپ بینی

همه نمی توانند از پولیپ بینی جلوگیری کنند، با این وجود چند روش وجود دارد که ممکن است بتوانید به خودتان کمک کنید. این استراتژی ها شامل موارد زیر است

  • دستورالعمل های پزشک خود را در مورد مصرف داروهای آلرژی و آسم را دنبال کنید
  • از تنفس مواد حساسیت زا یا تحریک کننده های موجود در هوا که منجر به التهاب حفره های بینی و سینوس می شوند خودداری کنید
  • بهداشت را رعایت کنید
  • برای مرطوب کردن مجاری تنفسی از یک مرطوب کننده در خانه خود استفاده کنید
  • برای از بین بردن مواد حساسیت زا یا سایر مواد تحریک کننده که ممکن است باعث پولیپ بینی شوند.

عوارض احتمالی پولیپ بینی چیست

پولیپ های بینی گاهش مشکلاتی ایجاد می کنند، عفونت های سینوسی از عوارض شایع هستند، این عفونت ها ممکن است اغلب بر می گردند و در طولانی مدت مزمن می شود. اگر به عفونت باکتریایی مبتلا شوید، ممکن است نیاز به درمان با آنتی بیوتیک داشته باشید.

به ندرت ، پولیپ بینی باعث بروز عفونت های خطرناک تر مانند:

  • عفونت بافت اطراف مغز و نخاع ( مننژیت)
  • عفونت در اطراف بافت چشم
  • عفونت استخوان های سینوس

پولیپ های بینی بسیار بزرگ نیز گاهی اوقات می توانند مجرای بینی شما را در هنگام خواب مسدود کنند. به این حالت آپنه انسدادی خواب می گویند. این ممکن است فردای روز بعد شما خسته و خواب آلود باشید. مهم است که اگر این یکی از علائم شماست به پزشک سریعا مراجعه کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.