شفا مگ

داکسی کیم: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

کپسول داکسی کیم یک داروی آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت های باکتریایی مانند عفونت تنفسی، سوزاک، عفونت روده، آکنه، عفونت چشم و پوست تجویز می شود.

کپسول داکسی کیم

کپسول داکسی کیم یک آنتی بیوتیک از دسته داروهای تتراسایکلین است که با باکتری های بدن مبارزه می کند و برای درمان بسیاری از عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو جهت درمان برخی از بیماری ها مانند آکنه، عفونت ادراری، عفونت روده ای، عفونت های تنفسی، عفونت چشم، سوزاک، سیفلیس، پریودنتیت استفاده می شود.

موارد مصرف دیگر داکسی کیم برای درمان عفونت پوستی و آکنه می باشد و همچنین جهت درمان بیماری های مقاربتی، سوزاک و مالاریا نیز تجویز می شود. در ادامه به موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی داکسی کیم بیشتر آشنا شوید. توجه داشته باشید که این مطالب به هیچ وجه جایگزین تجویز پزشک نمی باشد و هرگز دوز مصرفی تجویز شده توسط پزشک را کم یا زیاد نکنید.

داکسی کیم چیست

داکسی کیم یک آنتی بیوتیک است که جهت درمان بسیاری از عفونت های ناشی از باکتری های گرم منفی و گرم مثبت و بی هوازی ها استفاده می شود. این دارو با مهار سنتز پروتئین باکتریایی با اتصال به یک زیر واحد ریبوزومی، از اتصال اسید های آمینه به یکدیگر جلوگیری می کند. بدون پروتئین، باکتری ها قادر به عملکرد نیستند. داکسی کیم باکتریواستاتیک است، به این معنی که تولید مثل باکتری را متوقف می کند.

داکسی کیم پس از مصرف تقریبا به طور کامل جذب می شود و حداکثر غلظت پلاسمایی آن طی دو تا سه ساعت پس از مصرف ایجاد می شود. با این حال، ممکن است 48 ساعت طول بکشد تا علائم مربوط به عفونت کاهش یابد، داکسی کیم توسط کبد در صفرا متمرکز شده و از طریق ادرار و مدفوع دفع می شود.

موارد مصرف داکسی کیم

داکسی کیم ممکن است در درمان عفونت های مختلف مانند عفونت های دستگاه تنفسی، دستگاه ادراری تناسلی، سینوس و پوست مورد استفاده قرار می گیرد.

داکسی کیم جهت درمان سفلیس و سوزاک ، عفونت های چشم یا دستگاه ادراری و برخی روش های درمانی آکنه مورد استفاده قرار می گیرد. البته ممکن است این دارو برای افرادی که به پنی سیلین حساسیت دارند به عنوان داروی جایگزین استفاده شود.

هشدار های مهم مصرف داکسی کیم

در صورت حساسیت به داکسی کیم یا سایر آنتی بیوتیک های دسته تتراسایکلین مانند دمکلوسیکلین، ماینوسایکلین، تتراسایکلین نباید از این دارو استفاده کنید.این دارو ممکن است باعث حساسیت بیشتر پوست شما در برابر آفتاب شود و خطر آفتاب سوختگی را افزایش دهد.

برای اطمینان از اینکه این دارو برای شما بی خطر است اگر سابقه بیماری کبدی، کلیوی، آسم یا افزایش فشار داخل جمجمه دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید. همچنین این دارو با برخی داروهای ضد انعقاد خون، پنی سیلین ها، آنتی اسیدها یا داروهای حاوی آهن و داروهای ضد بارداری خوراکی تداخل داشته باشد.

اگر از داکسی کیم برای درمان کلامیدیا استفاده می کنید، ممکن است پزشک شما را آزمایش کند تا مطمئن شوید که سوزاک یا یکی دیگر از بیماری های مقاربتی نداشته باشید.

داکسی کیم می تواند باعث کاهش اثر قرص های جلوگیری از بارداری شود. در مورد استفاده از روش های غیر هورمونی با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه مصرف داکسی کیم

طبق دستورالعمل داکسی کیم را مصرف کنید و هرگز مقدار آن را کم یا زیاد نکنید و مقدار مصرف این دارو بر اساس شرایط بیماری و تشخیص پزشک تجویز می شود. این دارو به طور معمول یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا مصرف می شود.

حتما در زمان مصرف داکسی سایکلین اب زیاد بنوشید تا اطمینان حاصل کنید که آب بدن کاهش پیدا نمی کند و همچنین به کاهش بروز عوارض گوارشی کمک کند.در طی دو ساعت قبل یا بعد از مصرف داکسی کیم از مکمل های آهن، مولتی ویتامین، مکمل های کلسیم و آنتی اسیدها استفاده نکنید.

از مصرف هر نوع آنتی بیوتیک دیگر با داکسی کیم خودداری کنید، مگر اینکه پزشک برای شما تجویز کند. داروهای آنتی بیوتیک می توانند باعث اسهال شوند که ممکن است نشانه ای از عفونت جدید باشد. اگر اسهال آبکی یا خونی دارید با پزشک خود تماس بگیرید.

داکسی کیم چه عوارض جانبی دارد

عوارض جانبی شایع داکسی کیم شامل حالت تهوع، استفراغ، ناراحتی معده، اسهال خفیف، خارش، رنگ پوست تیره، خارش یا ترشحات واژن باشد.

استفاده از آنتی بیوتیک ها مانند داکسی کیم نیز با افزایش خطر کاندیدیازیس واژن همراه است. همچنین اسهال ممکن است از عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها از جمله داکسی کیم همراه است. در صورت بروز اسهال مداوم در طی دو ماه استفاده از داکسی کیم حتما با پزشک خود مشورت کنید.

درد شدید معده، اسهال آبکی یا خونی، سوزش گلو و درد قفسه سینه، ادرار کم یا بدون ادرار، احساس تنگی نفس می تواند از عوارض جانبی داکسی کیم باشد که در صورت مشاهده علائم با پزشک خود مشورت کنید.

داکسی کیم با چه داروهایی تداخل دارد

داروهایی که با داکسی کیم تداخل ایجاد می کنند، ممکن است اثر آن را کاهش دهند و یا بر مدت زمان کار آن تاثیر بگذارند، عوارض جانبی را افزایش دهند یا در صورت مصرف با داکسی کیم اثر کمتری داشته باشند. به همین خاطر اگر دارویی مصرف می کنید حتما قبل از تجویز داکسی کیم با پزشک خود مشورت کنید.

به طور کلی، جذب داکسی کیم هنگام مصرف با غذا به ویژه غذاهایی که دارای کلسیم هستند، کاهش می یابد.

داروهایی که ممکن است با داکسی کیم تداخل دارند شامل:

  • آنتی اسیدهایی ممکن است در جذب داکسی کیم تاثیر بگذارد
  • داروهای ضد تشنج مانند فنی توئین، فنوباربیتال
  • بیسموت
  • مکمل های کلسیم
  • مکمل های آهن
  • مولتی ویتامین
  • داروهای پیشگیری از بارداری
  • پنی سیلین
  • وارفارین

این لیست کاملی از داروهای در تداخل با داکسی کیم نمی باشد و در صورت مصرف هر دارویی قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.