شفا مگ

گلیبوتکس: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی

قرص گلیبوتکس 5 داروی کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است و به همراه رژیم غذایی می تواند با افزایش تولید انسولین باعث کنترل قند خون شود.

قرص گلیبوتکس

قرص گلیبوتکس یک داروی درمان برای افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 و غیر وابسته به انسولین مورد استفاده قرار می گیرد. این افراد با یک رژیم غذایی مناسب و برنامه ورزشی می توانند قند خون بالای خود را کنترل کنند. با کنترل میزان قند خون بالا در افراد مبتلا به دیابت می توان از آسیب کلیه، نابینایی،م شکلات عصبی و مشکلات عملکرد جنسی جلوگیری کرد، همچنین با کنترل دیابت خطر حمله قلبی یا سکته مغزی در این افراد کنترل می شود.

قرص گلیبوتکس 5 میلی گرم در دسته داروهای سولفونیل اوره قرار دارد که این دسته داروها باعث آزاد سازی انسولین بیشتر از پانکراس به جریان خون می شود. با مصرف خودسرانه این دارو باعث بروز عوارض جبران ناپذیری در بدن خواهد شد. این دارو ممکن است به تنهایی یا به همراه داروهای دیگر توسط پزشک تجویز شود.

گلیبوتکس چیست و برای چه مواردی تجویز می شود

گلیبوتکس داروی تنظیم و کاهش دهنده قند خون است که برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تجویز می شود، تا با تحریک و آزاد سازی طبیعی انسولین بیشتر باعث کاهش قند خون در این افراد شود. این دارو ممکن است به تنهایی یا به همراه داروهای دیگر نیز تجویز شود.

گلیبوتکس دارو حدود 3 ساعت پس از مصرف طول می کشد تا اثربخشی خود را شروع کند و تا 10 الی 15 ساعت در بدن باقی می ماند. این دارو در کبد متابولیزه می شود و توسط کلیه و صفرا دفع می شود و نیمه عمر آن حدود 10 ساعت می باشد.

نکات مهمی که باید قبل از مصرف گلیبوتکس بدانید

این دارو ممکن است در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند، به همین خاطر اگر به این دارو یا داروهای مشابه حساسیت دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید تا بتواند داروی جایگزین را به شما بدهد.

اگر سابقه بیماری خاصی از قبیل غدد فوق کلیوی، غیر فعال بودن غده هیپوفیز، بیماری کبدی یا کلیوی و همچنین بیماری های قلبی دارید حتما قبل از تجویز این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

گلیبوتکس در گروه C بارداری قرار دارد و برای زنان باردار منع مصرف دارد و نباید مصرف کنند. در صورتی که باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اگر در هنگام استفاده از این دارو دچار درد قفسه سینه، حالت تهوع یا درد در ناحیه بازو، فک یا پشت گردن، تنگی نفس شدید سریعا پزشک خود را در جریان قرار دهید. این علائم می تواند مشکل جدی قلبی را به همراه داشته باشد.

در زمان مصرف گلیبوتکس حتما باید رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنید و همچنین ورزش مناسب را با مشورت پزشک دنبال کنید، زیرا اگر این موارد را پیگیری نکنید احتمال اثر نکردن این دارو وجود دارد و دیابت شما ممکن است بدتر شود.

افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته باشند و یا اختیرا دچار ترومای شدید شده اند نباید از این دارو استفاده کنند. همچنین افرادی که دچار سابقه کلیوی و کبدی هستند نباید از گلیبوتکس استفاده کنند و حتما سابقه بیماری خود را با پزشک درمیان بگذارند.

این دارو برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می باشد و افرادی که دچار بیماری نوع 1 هستند این دارو برایشان منع مصرف دارد و نباید مصرف کنند.

نحوه مصرف گلیبوتکس

مصرف قرص گلیبوتکس حتما باید توسط پزشک انجام شود و باید موارد تجویز شده را به دقت پیروی کنید، به خصوص رژیم غذایی که پزشک برایتان تجویز می کند، زیرا رژیم غذایی یکی از مهمترین قسمت کنترل قند خون و درست عمل کردن این دارو می باشد.

مقدار دوز مصرفی گلیبوتکس در هر فرد متفاوت است و میزان دارویی که مصرف می شود به قدرت دارو بستگی دارد. همچنین زمان بین دوز ها و مدت زمان مصرف این دارو به شرایط بیمار بستگی دارد. برخی موارد مانند وزن بدن، شرایط پزشکی و برخی از داروها بر مقدار دوز مصرفی دارد تاثیر می گذارد.

اگر در مواردی مصرف دارو را فراموش کردید و یک دوز دارو را از دست دادید در اولین فرصت آن را مصرف کنید، اما اگر تقریبا با زمان مصرف دوز بعدی شما یادآور شدید، دوز از دست رفته را مصرف نکنید و همان دوز جدید را مصرف کنید.

بهترین زمان مصرف گلیبوتکس معمولا صبح ها ناشتا می باشد و یا با توجه به تجویز پزشک در طول روز همراه با وعده های غذای اصلی مصرف می شود.
اگر در حال حاضر داروی دیابت دیگری مصرف می کنید، دستورالعمل های پزشک خود را برای قطع داروی قدیمی و شروع گلیبوتکس را با دقت دنبال کنید.

گلیبوتکس چه عوارض جانبی دارد

حالت تهوع، سوزش معده، احساس سیری و افزاییش وزن از عوارض جانبی شایع گلیبوتکس می باشد که در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این علائم سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را تجویز کرده است و می داند سود شما بیشت ار خطر عوارض جانبی آن است، بیشتر افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی ندارند، زیرا عملکرد این دارو در بدن هر فرد متفاوت است.

گلیبوتکس ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی جدی ایجاد کند که البته بسیار نادر است، اما در صورت مشاهده علائمی چون درد شکمی یا معده، مدفوع به رنگ خاک رس، ادرار تیره، تب و لرز ، مدفوع روشن، از دست دادن اشتها سریعا به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است در برخی افراد علائمی چون بوی نامطبوع، درد فوقانی شکم، چشم و پوست زرد رنگ ایجاد شود که می تواند از عوارض جانبی شدید گلیبوتکس باشد و باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

این دارو می تواند باعث کاهش قند خون یا همان هیپوگلیسمی شود و اگر کالری کافی مصرف نکنید یا ورزش های سنگین انجام دهید می تواند باعث این اتفاق شود. اگر علائمی چون تعریق ناگهانی، لرزش، ضربان قلب سریع، گرسنگی، تاری دید، سرگیجه داشتید می تواند از علائم افت قند خون باشد. حتما درباره این عوارض جانبی و نحوه کنترل قند خون با پزشک خود مشورت کنید تا روشی هایی را برای شما تجویز کند تا بتوانید قند خون خود را کنترل کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نمی باشد و در صورت مشاهده علائم مشکوک حتما با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی گلیبوتکس

قرص گلیبوتکس ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و نباید با هم مصرف شوند، زیرا می تواند باعث عوارض جانبی شود و یا اثر داروها را کم یا زیاد کنند. به همین دلیل اگر در حال حاضر داروی خاصی مصرف می کنید قبل از تجویز این دارو با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید تداخل دارویی ایجاد نمی شود.

داروهای مسدود کننده بتا مانند متوپرولول، پروپرانولول، و قطره های چشمی گلوکوم ماند تیمولول ممکن است با این دارو تداخل داشته باشد

اگر از داروهای زیر استفاده می کنید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید:

این لیست کاملی از داروهایی که با گلیبوتکس تداخل دارند نمی باشد و در صورت مصرف هر دارویی می بایست با پزشک خود مشورت کنید تا پزشک بتواند بهترین تجویز را برایتان انجام دهد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.