شفا مگ

درمان عفونت چشم با چای کیسه ای

چای کیسه ای می تواند کمک به درمان عفونت، گل مژه، پف و قرمزی و کاهش سیاهی زیر و دور چشم کند و همچنین ممکن است باعث کاهش تحریک های چشمی و قرمزی چشم شود.

طرز استفاده و درمان عفونت چشم با چای

 قرار دادن چای کیسه ای روی چشم یک درمان خانگی است که باعث آرامش چشم و کاهش تورم و قرمزی می شود و می تواند به درمان چندین بیماری چشمی کمک کند. بهترین چای ها که می توانید برای مشکلات چشمی استفاده کنید چای سیاه و چای سبز می باشد.برخی از مطالعات علمی انجام شده نشان می دهد که ممکن است چای دارای خواص درمانی باشد و خطر ابتلا به برخی بیماری ها را کاهش دهد.
چای ممکن است فواید مختلفی برای سلامت چشم داشته باشد. چای سیاه و سبز حاوی آنتی اکسیدان و کافئین می باشند که ممکن است دربرخی درمان های چشم موثر باشند. چای سبز و سیاه حاوی پلی فنول، کافئین و مواد معدنی خاصی هستند که خاصیت محافظتی یا جلوگیری از بیماری را دارند.

مطالعات نشان می دهد که EGCG موجود در چای دارای اثرات ضد التهابی دارند و می توانند کمک به درمان سوختی ناشی از آفتاب و زخم و جراحات سوختی مفید باشند.جالب است بدانید افرادی که روزانه چای گرم می نوشند 74 درصد کمتر از کسانی که چای گرم نمی نوشند مبتلا به گلوکوم می شوند.

همیشه هنگام استفاده از هر روش درمانی خانگی روی چشم باید محتاط باشید، زیرا چشم ها منطقه ای بسیار حساس هستند.در ادامه با فواید استفاده از چای کیسه ای بر روی چشم و اینکه چگونه بر روی چشم تاثیر می گذارد و نحوه استفاده آن را بررسی می کنیم.


بیشتر بخوانبد : علائم عفونت چشم چیست


خواص چای برای چشم

مطالعاتی که به طور خاص بر روی تاثیر چای بر روی چشم باشد کم است، اما برخی شواهد نشان می دهد که استفاده از چای روی چشم می تواند فوایدی داشته باشد.

اگر از چای کیسه ای به عنوان کمپرس سرد استفاده کنید می تواند به کاهش تیرگی زیر چشم، کوچک شدن کیسه های زیر چشم، تسکین چشم صورتی یا التهاب چشم کمک کند. همچنین می تواند به قرمزی چشم و کاهش آسیب های جزئی چشم کمک کند.

چشم های قرمز وقتی تحریک می شوند رگ های خونی زیر چشم نیز تحریک شده و با کمپرس چای روی چشم می توان به کاهش قرمزی کمک کرد.

اگر از چای کیسه ای به عنوان کمپرس گرم استفاده کنید می تواند به کاهش موارد زیر کمک کند:

کاهش بلفاریت: بلفاریت به التهاب پلک بر اثر باکتری، شوره سر یا مشکلات غدد چربی در پلک گفته می شود و با قرار دادن چای کیسه ای روی چشمان بسته به مدت حداقل یک دقیقه می تواند پوسته هایی که به مژه ها چسبیده اند را باز کرده و از گرفتگی غدد چربی جلوگیری کند.

درمان گل مژه با چای: گل مژه توده دردناک و قرمز است که ممکن است در زیر پلک یا پایه پلک رشد کند که معمولا به علت عفونت می باشد. برای درمان آن می توانید چای کیسه ای گرم را به مدت 10 الی 15 دقیقه روی چشمان بسته قرار دهید. این کار را 2 بار در روز انجام دهید تا به آزاد شدن چرک و التیام آن کمک کند.

تسکین خشکی چشم: خشکی چشم زمانی ایجاد می شود که چشم به اندازه کافی اشک تولید نکند یا اشک خیلی سریع تبخیر شود. قرار دادن چای روی چشم ممکن است از غدد چربی آزاد شده و کیفیت اشک را بهبود بخشد.

هشدار های مهم قبل از استفاده

همیشه هنگام استفاده از چای کیسه ای روی چشم باید احتیاط لازم را انجام دهید، زیرا این ناحیه بسیار حساس است و باید برخی نکات را رعایت کنید.

  • همیشه قبل از استفاده دست و صورت خود را به خوبی بشویید
  • اگر آرایشی روی صورت دارید آن را پاک کنید.
  • هرگز از چای کیسه ای داغ روی چشم استفاده نکنید
  • در صورت ایجاد تحریک در زمان استفاده، سریعا کیسه ها را بردارید.
  • اگر چای کیسه شما دارای منگنز است از مصرف آن خودداری کنید
  • حتما قبل از استفاده تمام مایعات داخل چای کیسه ای را خارج کنید.
  • از ورود مایع و چای به داخل چشم جلوگیری کنید
  • از مالیدن یا لمس چشم خود خودداری کنید.
  • قرار دادن چای کیسه ای روی چشمان کودکان مناسب نمی باشد و این کار رابرای کودکان انجام ندهید.

نحوه استفاده از چای برای چشم

برای تهیه کمپرس چای کیسه ای برای چشم ابتدا دو کیسه چای را درون آب داغ قرار دهید تا مایع کیسه های چای از آن بیرون بیایند. سپس با فشار مایعات اضافی را از کیسه خارج کنید و برای استفاده از چای کیسه ای به عنوان کمپرس گرم، صبر کنید تا چای کمی خنک شود و برای استفاده از کمپرس سرد آن را در یخچال قرار دهید.سپس کیسه های چای را تا مدت 15 دقیقه روی چشمان بسته قرار دهید، این کار را می توانید 2 بار در روز تکرار کنید.

اگر از کمپرس چای کیسه ای سر استفاده می کنید، می توانید روی آنها را با برش هایی از خیار خنک بپوشانید تا آرامش بیشتری پیدا کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.