شفا مگ

عوارض قرص اگزمستان چیست و موارد مصرف آن

قرص اگزامستان برای درمان سرطان پستان در دوران یائسگی مصرف می شود و در برخی افراد عوارض شایعی مانند گرگرفتگی، ریزش مو، درد مفاصل، تهوع را ایجاد کند.

قرص اگزمستان

قرص اگزامستان برای درمان سرطان پستان در زنانی که یائسگی را تجربه می کنند و قبلا با دارویی به نام تاموکسیفن به مدت 2 تا 3 سال تحت درمان قرار گرفته اند، استفاده می شود. اگزمستان در گروهی از داروها به نام مهار کننده های آروماتاز نامیده می شود. با کاهش میزان استروژن تولید شده در بدن کار می کند. این می تواند رشد برخی تومورهای پستان که برای رشد به استروژن نیاز دارند را کند یا متوقف می کند.

قرص اگزمستان ممکن است در برخی افراد ایجاد گرگرفتگی، ریزش مو و در برخی موارد تعریق غیر معمول ایجاد کند که این می تواند از عوارض جانبی این دارو باشد.

اگزامستان چیست

اگزامستان یک داروی سرطان پستان است که در گروه داروهای مهار کننده آروماتاز می باشد و برای سرطان پستان پیشرفته که به علت مصرف تاموکسیفن پیشرفت کرده است تجویز می شود. همچنین از این دارو برای پیشگیری از کارسینوژنز پروستات نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

اگزامستان یک غیر فعال کننده برگشت ناپذیر آنزیم آروماتاز می باشد و به صورت خوراکی از طریق دهان مصرف می شود و پس از مصرف به سرعت از دستگاه گوارش جذب می شود. نیمه عمر این دارو 24 ساعت می باشد و از طریق ادرار و مدفوع دفع می شود.

موارد مصرف قرص اگزمستان

قرص اگزمستان یک داروی تجویزی برای درمان علائم سرطان پستان می باشد و ممکن است به تنهایی یا همراه با سایر داروها استفاده شود.این دارو بیشتر برای سرطان پستان پیشرفته در زنان یائسه ای که بیماری آنها به دنبال مصرف تاموکسیفن پیشرفت کرده است.

قرص اگزمستان چه عوارض جانبی دارد

قرص اگزمستان عوارض جانبی شایع از قبیل گرگرفتگی، ریزش مو، درد مفاصل، استخوان، عضله، خستگی، تعریق غیر معمول، حالت تهوع، اسهال، سرگیجه و مشکل خواب به همراه دارد. اگر این عوارض تداوم داشت و یا بدتر شد می بایست بالافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است و می داند که سود این دارو بیشتر از عوارض جانبی آن باشد.

برای بسیاری از افراد، عوارض جانبی طی چند ماه اول شروع درمان بهبود می یابد. با این حال برخی از افراد ممکن است باعث ایجاد اختلال در زندگی روزمره آنها شود. به همین خاطر اگر دچار عوارض جانبی شدید می بایست با پزشک خود مشورت کنید.

برخی عوارض جانبی قرص اگزمستان جدی می باشد و در صورت مشاهده علائم زیر می بایست بالافاصله به پزشک خود اطلاع دهید:

  • شکستگی استخوان
  • تغییرات ذهنی یا خلقی
  • خونریزی واژن
  • حالت تهوع و استفراغ مداوم
  • خستگی غیر معمول
  • ادرار تیره
  • زردی چشم یا پوست

اگزمستان به ندرت ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی در اثر لخته شدن خون شود. در صورت بروز علائم زیر می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • سرگیجه ناگهان، غش
  • درد، تورم، گرما در کشاله ران یا ساق پا
  • ضعف و بی حسی در بدن بازوها و پاها
  • مشکل در تکلم
  • تورم بازو ها و پاها
  • ضعف در یک طرف بدن
  • تغییرات بینایی

واکنش آلرژیک به این دارو نادر است ، اما ممکن است در برخی افراد ایجاد شود که علائمی چون سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، خارش و تورم زبان، گلو و گردن به همراه دارد. در صورت مشاهده سایر عوارض ذکر شده با پزشک خود تماس بگیرید.

درد در مفاصل و عضلات

درد یا درد در مفاصل و عضلات غالبا خفیف و موقتی است، اگر چه برای برخی از افراد شدیدتر و طلانی تر است. این بیماری معمولا با تسکین درد خفیف مانند پاراستامول یا داروی ضد التهابی مانند ایبوپروفن قابل تسکین است. قبل از استفاده از تسکین درد ضد التهاب ، با دکتر خود در مورد دوز و مدت زمان استفاده و عوارض جانبی احتمالی به خصوص اگر زخم معده یا آسم دارید مشورت کنید.

ورزشی که به آرامی باعث کشش مفاصل یا تقویت عضلات برای حمایت بهتر از مفاصل مانند یوگا یا پیلاتس می شود به بهبود علائم کمک کند. یک فیزیوتراپیست ممکن است بتواند تمریناتی را برای کمک به شما پیشنهاد دهد. اگر سرطان پستان ثانویه دارید، قبل از شروع هر نوع تمرین جدید با پزشک خود مشورت کنید.اگر درد شدید باشد ، ممکن است متخصص شما را به یک روماتولوژیست ارجاع دهد.

علائم یائسگی

ممکن است در زمان مصرف اگزمستان دچار علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، تعریق، اختلال در خواب، تحریک واژن مانند خشکی و خارش و کاهش میل جنسی داشته باشید. بسیاری از افراد علائم با گذشت زمان بهبود می یابند.

افسردگی

بعضی از افراد احساس کمبود یا افسردگی می کنند، دانستن اینکه ایا این به دلیل دارو است یا دلایل دیگری مانند علائم یائسگی یا سرطان است دشوار می باشد. حتما با پزشک خوود در مورد چگونگی مدیریت تغییر خلق و خو خود صحبت کنید. بیشتر افرادی که این مشکل را داشتند با ورزش بهبود یافتند.

مشکل خوابیدن

اگر در خوابیدن مشکل دارید، برخی موارد ساده مانند محدود کردن کافئین در بعداز ظهر و عصر، تاریک نگه داشتن اتاق و سکوت در اتاق و خوابیدن و بیدار شدن در ساعت مشخص هر روز می تواند بسیار مفید باشد.

خستگی شدید

مطالعات نشان مید هد که فعالیت بدنی می تواند به رفع خستگی کمک کند.درمان های مکمل نیز برای برخی افراد مفید است. برخی از افراد هنگام مصرف اگزمستان احساس خواب آلودگی می کنند، اگرچه این مورد کمتر مشاهده شده است.

پوکی استخوان

قرص اگزامستان میزان استروژن را در بدن کاهش می دهد. کمبود استروژن با گذشت زمان باعث پوکی استخوان می شود. متخصص و پزشک شما گاهی اوقات قبل یا اندکی پس از شروع مصرف اگزمستان، آزمایشاتی را برای بررسی استخوان ها انجام می دهد.

تراکم استخوان شما ممکن است هر دو تا 3 سال یک بار در هنگام مصرف اگزمستان بررسی شود.همچنین ممکن است پزشک ،غذاهایی برای کمک به سلامت استخوان ها می توانید کلسیم و ویتامین D تجویز کند. می توانید ماهی، قارچ و تخم مرغ مصرف کنید و اگر سیگار می کشید آن را ترک کنید و انجام ورزش های مقاومتی منظم نیز می تواند باعث استحکام استخوان ها شود.

هشدارهای مهم قبل از مصرف اگزمستان

اگر اگزمستان برای شما تجویز شد می بایست قبل از مصرف به برخی هشدارها و نکات مهم توجه کنید تا مطمئن شوید این دارو برای شما بی خطر است.

برخی افراد ممکن است با اگزمستان حساسیت داشته باشند، به همین خاطر می بایست قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر به این دارو حساسیت دارید نباید از آن استفاده کنید.

اگر سابقه بیماری چربی بالا، مشکلات استخوان ، سکته مغزی و یا لخته خون، بیماری های قلبی مانند درد قفسه سینه، حمله قلبی، فشار خون بالا، مشکلات کلیوی و کبدی دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف اگزمستان در دوران بارداری منع مصرف دارد، زیرا ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند. البته که این دارو عمدتا برای زنان در دوران یائسگی استفاده می شود. اگر نزدیب به یائسگی هستید یا اگر یائسگی را پشت سر نگذاشته اید و پزشک این مورد را برای شما تجویز کرده است حتما از روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنید.همچنین پس از قطع درمان این دارو استفاده از کنترل بارداری را برای مدت 1 ماه ادامه دهید.نکته ای که باید حتما توجه داشته باشید این است که از محصولات ضد بارداری حاوی استروژن استفاده نکنید.

قرص اگزمستان می تواند خطر از دست دادن استخوان را افزایش می دهد و تغییر در سبک زندگی که خطر از پوکی استخوان را کاهش می دهد شامل ورزش ، قطع سیگار و محدود کردن الکل و مصرف کلسیم و ویتامین D می باشد.

نحوه مصرف داروی اگزمستان

اگزمستان به شکل قرص از طریق دهان و معمولا یک بار در روز همراه با غذا یا بعد از غذا می توایند مصرف کنید. اما تجویز دقیق به عهده پزشک می باشد. میزان مصرف براساس شرایط پزشکی، پاسخ به درمان و سایر داروهایی است که ممکن است مصرف کنید.حتما این دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید و دارو را در ساعت مشخص شده حتما مصرف کنید.

اگزمستان با چه دارویی تداخل دارد

تداخل دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. داروهایی که در ادامه ذکر شده است لیست کاملی از داروهای در تداخل با این دارو نمی باشد.

برخی از محصولاتی که ممکن است تداخل دارویی با اگزمستان داشته باشند شامل:

  • استروژن ها مانند استرادیول، استروژن های کونژوگه
  • مسدود کننده های استروژن مانند تاموکسیفن، تیبولون و آناستروزول
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.