شفا مگ

آمپول آمیکاسین: موارد مصرف، هشدارها و عوارض

آمپول آمیکاسین 100 داروی آنتی بیوتیک برای درمان عفونت ادراری، عفونت های جدی تنفسی، عفونت پوستی، عفونت های شکمی و عفونت های بعد از عمل تجویز می شود.

آمپول آمیکاسین

همانطور که میدانید آنتی بیوتیک ها دسته های مختلفی دارند و هر کدام برای یک بیماری و درمان عفونت های باکتریایی تجویز می شوند و به شکل آمپول و قرص در دسترس می باشند.

آمیکاسین یک آنتی بیوتیک از دسته داروهای آمینوگلیکوزید است که از آن برای درمان عفونت های جدی باکتریایی استفاده می شود و با نام های مختلف در دسترس می باشد.

آمپول آمیکاسین برای درمان کوتاه مدت عفونت های جدی ناشی از سویه های حساس باکتری های گرم منفی از جمله گونه های سودوموناس، آشرشیاکلی، گونه های پروتئوس ایندول مثبت و ایندول منفی استفاده می شود.

فرق آمیکاسین با جنتامایسین: فرق آمیکاسین و جنتامایسین در مقاومت این آنتی بیوتیک در برابر اغلب آنزیم های باکتریایی تخریک کننده آمینوگلیکوزیدها می باشد.

آمیکاسین برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شود و به عنوان درمان کننده عفونت های ویروسی استفاده نمی شود. این دارو را می بایست مطابق دستور العمل پزشک مصرف کنید.

آمیکاسین برای چیست

آمیکاسین یک داروی آنتی بیوتیک آمینوگلیکوزید نیمه مصنوعی است که از کانامایسین گرفته شده است و جهت درمان عفونت های باکتریایی تجویز می شود.

آمپول آمیکاسین برای درمان کوتاه مدت عفونت های جدی ناشی از سویه های حساس باکتری های گرم منفی از جمله گونه های سودوموناس، آشرشیاکلی، گونه های پروتئوس ایندول مثبت و ایندول منفی استفاده می شود.

آمیکاسین یک آمینوگلیکوزید به ریبوزوم پروکاریوتی متصل می شود و باعث مهار سنتز پروتئین در باکتری های حساس گرم منفی و گرم مثبت می شود.آمیکاسین پس از تزریق عضلانی بسرعت جذب خواهد شد و دفع عمده آن از طریق کلیه صورت می گیرد. این دارو نیمه عمر حدودا 2 الی 3 ساعت دارد.

موارد مصرف آمیکاسین

مطالعات بالینی نشان داده است که تزریق سولفات آمیکاسین در سپتی سمی باکتریایی موثر است. همچنین از این دارو در درمان عفونت های جدی دستگاه تنفسی، استخوان ها و مفاصل، سیستم عصبی مرکزی و پوست و بافت نرم، عفونت های داخل شکمی و سوختگی ها و عفونت های بعد از عمل مورد استفاده قرار می گیرد.مطالعات بالینی نشان داده است که آمیکاسین در دستگاه ادراری جدی و پیچیده و عود کننده نیز موثر است.

همچنین مشخص شده است که آمیکاسین در عفونت های استافیلوکوکی نیز موثر است و ممکن است تحت شرایط خاصی در درمان بیماری استافیلوکوکی شناخته شده یا مشکوک به عنوان درمان اولیه در نظر گرفته شود.

این دارو در برخی از عفونت های شدید مانند سپسیس نوزادان، ممکن است درمان همزمان با داروی نوع پنی سیلین به دلیل احتمال عفونت به دلیل ارگانیسم های گرم مثبت مانند استرپتوکوک یا پنوموکوک نشان داده شود.

هشدارها و نکات قبل از مصرف آمیکاسین

اگر دچار آسیب های کلیوی هستید نباید از آمیکاسین استفاده کنید، زیرا می تواند باعث مسمومیت عصبی، که به صورت سمیت سلولی اشکار می شود. همچنین بیماران با عملکرد طبیعی کلیه در دوز های بالاتر و یا برای دوره های طولانی ممکن است رخ دهد.

آمیکاسین در دوران باراری منع مصرف دارد و می تواند باعث آسیب جدی به جنین شود، به همین خاطر در دوران بارداری این دارو منع مصرف دارد. اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

از مصرف همزمان داروهای سیستمیک خوراکی یا موضعی به ویژه باسیتراسین، سیس پلاتین، کولیستین، سفالوریدین، پلی میکسین، ویومایسین خودداری شود.

از مصرف همزمان آمیکاسین با داروهای ادرار آور باید خودداری شود زیرا ادرار آورها به خودی خود باعث سمیت داخلی می شوند. علاوه بر این در صورت تجویز داخل وریدی ، داروهای مدر می توانند با تغییر غلظت آنتی بیوتیک در سرم و بافت، سمیت آمینوگلیکوزید را افزایش دهند.

نحوه مصرف آمیکایسین

آمپول آمیکاسین به صورت عضلانی یا وریدی تزریق می شود و مقدار دوز صحیح آن توسط پزشک تجویز می شود و پزشک بر اساس سن، وزن بیمار و شرایط پزشکی دوز صحیح را مشخص می کند و معمولا این دارو هر 8 ساعت یا مطابق دستور پزشک تجویز می شود.

آمیکاسین چه عوارض جانبی می تواند داشته باشد

آمپول آمیکاسین با توجه به درمان عفونت های باکتریایی ، اما برخی افراد ممکن است پس از استفاده از آمیکاسین دچار حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، افزایش تشنگی و واکنش محل تزریق می شوند. این عوارض می تواند طی چند ساعت تا چند روز از بین برود. اما اگر این عوارض جانبی ادامه داشت و از بین نرفت می بایست به پزشک مراجعه کنید.

تمام داروهای گروه آمینوگلیکوزید ها از جمله آمیکاسین ممکن است در برخی افراد ایجاد مسمومیت شنوایی ، دهلیزی و کلیوی و انسداد عصبی عضلانی کند. این عوارض جانبی بیشتر در بیمارانی که سابقه نقص کلیوی دارند اتفاق می افتد. همچنین این علائم ممکن است در بیمارانی که برای دوره های طولانی تر تحت درمان هستند ممکن است رخ دهد.

آمپول آمیکاسین ممکن است در برخی افراد ایجاد بی حسی، سوزن سوزن شدن پوست، کشش عضله و تشنج خطر کاهش شنوایی ناشی از آمینوگلیکوزید ها شود.اگر هر گونه عوارض جانبی جدی شامل بی حسی، گزگز، کشیدگی عضلات یا ضعف و تشنج سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

افزایش کراتینین سرم، آلبومینوریا، وجود سلول های قرمز و سفید، آزوتمی و همچنین تغییرات در عملکرد کلیه از عوارض جانبی آمیکاسین می باشد و بیشتر این علائم پس از قطع دارو از بین می رود. اما اگر این علائم از بین نرفت می بایست با به پزشک خود مراجعه کنید.

این دارو به دلیل نوعی باکتری مقاوم به ندرت ممکن است باعث ایجاد عفونت روده ای شدید شود. این وضعیت ممکن است در طول درمان یا هفته ها پس از قطع درمان رخ دهد. اگر علائم زیر را دارید از داروهای ضد اسهال استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک برای شما تجویز کند. در صورت بروز علائمی چون اسهال مداوم، درد یا گرفتگی شکم یا معده، مخاط در مدفوع سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

استفاده از این دارو برای دوره های طولانی مدت یا مکرر ممکن است منجر به ایجاد برفک دهانی یا عفونت مخمر در زنان شود. در صورت مشاهده لکه های سفید در دهان و یا تغییرات در ترشحات واژن سریعا به پزشک مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک جدی این دارو به ندرت اتفاق می افتد ، اما اگر علائم آلرژیک مانند بثورات پوستی، خارش، تورم در زبان یا گلو مشاهده کردید می بایست سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.