شفا مگ

تاثیر جینسینگ بر باروری زنان و قاعدگی

جینسینگ داروی گیاهی قدرتمندی است که تاثیر زیادی بر روی برخی از مشکلات زنان از جمله اختلال هورمونی، باروری، اختلال قاعدگی ، تخمدان پلی کیستیک دارد.

تاثیر جینسینگ بر باروری زنان و قاعدگی

جنسینگ به علت خواص زیادی که برای سلامت افراد دارد این روز ها مورد مطالعه بیشتری قرار گرفته است، اما درباره تاثیر جینسینگ بر باروری زنان اطلاعات بسیار کمی در دسترس است. با این وجود تعداد زیادی از زنان هستند که برای کمک به کاهش علائم یائسگی و اختلال عملکرد های هورمونی از جینسینگ استفاده می کنند.

جینسینگ یکی از محبوب ترین گیاهان دارویی در سراسر جهان است که برای درمان های بسیاری از بیماری ها استفاده می شود و بیشتر در درمان دیابت، فشار خون بالا، اختلال هورمونی و علائم یائسگی استفاده می شود. حتی افراد سالم هم برای کمک به تقویت انرژی و بهبود عملکرد ذهنی از جینسینگ استفاده می کنند.

یکی از اختلال عملکرد هورمونی که بسیاری از زنان در سال های باروری تجربه می کنند، سندرم تخمدان پلی کیستیک است که این بیماری ناشی از عدم تعادل هورمونی است که می تواند منجر به یک سری اختلالات از جمله مشکلات قاعدگی نامنظم و دردناک، هورمون های اضافی مردانه، ناباروری و کیست تخمدان می شود. اگر چه تا به امروز تحقیقات زیادی درباره تاثیر جینسینگ برای درمان این وضعیت های بهداشتی رایج در زنان به صورت گسترده انجام نشده است، اما فاکتور های موثری نشان داده است که جیسنینگ قرمز کره ای تاثیر زیادی بر روی این موارد می گذارد.

عوارض قرص جینسینگ برای خانمها می توان به مواردی چون بی خوابی که یکی از شایع ترین عوارض آن است و سردرد، اسهال، حالت تهوع، خونریزی واژن، مشکلات قاعدگی، درد پستان و سرگیجه اشاره کرد.

طریقه مصرف جینسینگ برای زنان

بر اساس تحقیق های انجام شده تا کنون، بهترین نوع جینسینگ برای زنان جینسینگ قرمز کره ای است که آن را بخار پز کرده و در دمای 100 درجه سانتیگراد به مدت 2 تا 3 ساعت خشک کرده باشند. جینسینگ قرمز کره ای به دلیل داشتن مقدار بالایی از جینسنوزیدها که مواد سازنده فعال این گیاه است به عنوان یک داروی موثر شناخته می شود.

مصرف یک تا 2 گرم جینسینگ قرمز کره ای در روز یکی از بهترین روش ها برای بهره مندی از فواید جینسینگ برای خانم ها می باشد. این مقدار را می توانید به وسیله دمنوش جینسینگ، پودر جیسینگ و یا قرص جینسینگ مصرف نمود.

نکته مهمی که ضروری است و باید دقت کنید این است که بعد از اینکه 2 هفته آن را مصرف کردید می بایست 2 هفته استراحت دهید و جینسینگ را مصرف نکنید.البته توجه داشته باشید که قبل از شروع مصرف جینسینگ حتما با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید برای وضعیت شما بی خطر است و باعث عوارض جانبی برای شما نمی شود.

دمنوش جینسینگ برای زنان

دمنوش جینسینگ را می توان به راحتی در خانه تهیه کرد، زیرا تهیه آن بسیار آسان است و می توانید با یک دستور العمل راحت آن را آماده مصرف کنید.

یک ریشه جینسینگ تازه را با پوست کن برش دهید یا ریشه خشک آن را برش دهید. یک فنجان آب جوش را اماده کرده و یک قاشق چایخوری جینسینگ را به آن اضافه کنید و اجازه دهید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد. سپس دمنوش را صاف کرده و با مقداری عسل میل کنید.

خطرات مصرف زیاد جینسینگ

جینسینگ یک گیاه ایمنی است، اما مصرف بیش از حد آن مانند سایر مواد و گیاهان دیگر می تواند سلامتی شما را به خطر بیاندازد. اگر جینسینگ را در مدت زمان طولانی در دوزهای بالا مصرف کنید ممکن است دچار سندرم سو شوید. همچنین عوارضی چون بی خوابی ، فشار خون، بثورات پوستی، اسهال، گیجی و افسردگی به همراه خواهد داشت.

تداخل دارویی جینسینگ

جینسینگ یک گیاه دارویی قوی است و به همین خاطر اگر دارویی مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و منجر به عوارض جانبی شود. اگر در حال حاضر از یکی از داروهای زیر استفاده می کنید حتما قبل از مصرف جینسینگ با پزشک خود مشورت کنید

  • داروهای فشار خون
  • داروهای مسدود کننده کانال کلسیم
  • رقیق کننده های خون
  • کافئین
  • داروهای دیابت
  • داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی
  • محرک ها
  • مورفین
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.