شفا مگ

پماد باکتروماد: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

پماد باکتروماد 2 درصد یک داروی درمان برای عفونت های موضعی پوستی ماند زرد زخم،اگزما، جوش های باکتریایی می باشد و برای درمان عفونت های پوستی مناسب است

پماد باکتروماد

پماد باکتروماد برای چیست؟

پماد باکتروماد یک آنتی بیوتیک است که برای درمان برخی عفونت های پوستی مانند زرد زخم، تبخال، زگیل تناسلی، اگزما، جوش و برخی عفونت هایی که به دلیل باکتری ها ایجاد می شود، تجویز می شود. این پماد با باکتری های گرم مثبت مبارزه می کند و برای برخی عفونت های پوستی موثر است.

پماد باکتروماد یک داروی درمان ضایعات پوستی آسیب دیده به علت باکتری های خاص می باشد و با از بین بردن باکتری ها یا جلوگیری از رشد آنها کار می کند.باکتروماد با نام دیگر موپروسین نیز در داروخانه ها در دسترس می باشد و به شکل کرم یا پماد موضعی 2 درصد مورد استفاده قرار می گیرد.


عوارض جانبی پماد باکتروماد شامل سوزش یا درد در محل آسیب دیده، تاول، خارش، درد و تورم و لکه های سفید بر روی لب، داخل دهان یا همان آفت دهانی می باشد.

هشدارهای مهم قبل از مصرف

توجه داشته باشید که قبل از استفاده از پماد باکتروماد اگر به آن و داروهای مشابه آن حساسیت دارید ، با پزشک خود مشورت کنید. این محصولات حاوی برخی مواد غیر فعال هستند که ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شوند.

مشخص نیست که پماد باکتروماد به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. به همین خاطر اگر در دوران شیردهی قرار دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه مصرف پماد باکتروماد

ابتدا باید قبل از استفاده تمام دستورالعمل های دارو و پزشک را با دقت بخوانید و اگر حساسیت یا سابقه هر بیماری خاصی دارید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

توجه داشته باشید که پماد باکروماد یک آنتی بیوتیک موضعی پوستی می باشد و فقط بر روی پوست می بایست استفاده کرد. برای استفاده ابتدا ناحیه آسیب دیده را تمیز و خشک کنید و سپس مقدار کمی پماد را مطابق دستور پزشک و معمولا 3 بار در روز روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

حتما قبل و بعد از استفاده از این دارو دستان خود را با آب و صابون بشویید. برای استفاده از این پماد یک لایه نازک روی ناحیه اسیب دیده پوست قرار دهید و به آرامی مالش دهید.

برای نتیجه گیری بهتر از این دارو می بایست این دارو را مرتب استفاده کنید و دوره درمان تجویز شده توسط پزشک را ادامه دهید، حتی اگر علائمی که مشاهده می کنید پس از چند روز استفاده از بین برود. اگر دارو را زود قطع کنید ممکن است عفونت دوباره برگردد.

در زمان استفاده از این دارو باید توجه داشته باشید که پماد به دهان و چشم شما برخورد نکند و همچنین از استفاده از آن در اطراف چشم، بینی، دهان و یا مناطق وسیعی از پوست که آسیب دیده هستند خودداری کنید. اگر به طور اتفاقی دارو به چشم، بینی، یا دهان برخورد کرد سریعا با آب فراوان منطقه برخورد را بشویید.

مدت زمان تاثیر این دارو 3 تا 5 روز است و معمولا روزی 3 بار مورد استفاده قرار می گیرد، مگر اینکه پزشک روش دیگری را برای شما با توجه به شرایط بیماری تجویز کند.

پماد باکتروماد چه عوارض جانبی دارد

قطعا هر دارویی ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی به همراه داشته باشد که این عوارض می تواند خفیف باشد و طی چند روز از بین برود. اما اگر عوارض شدید بود و از بین نرفت می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید. اما این نکته را توجه کنید که این دارو را پزشک برای شما تجویز کرده است و قطعا می داند که سود این دارو برای شما بیشتر از عوارض جانبی آن است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی را مشاهده نکرده اند.

استفاده از پماد باکتروماد ممکن است در برخی افراد ایجاد سوزش خفیف در محل استفاده شده کند. اگر علائمی چون سوزش، گزگز یا تحریک شدید احساس کردید ، استفاده از دارو را قطع کرده و سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

پماد باکتروماد به دلیل نوعی باکتری مقاوم ممکن است باعث بیماری روده ای شود که ممکن است در طول درمان یا هفته ها پس از قطع پماد دچار اسهال شوید.در صورت وجود اسهال به صورت مداوم ، درد شکمی یا درد معده و خون در مدفوع می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید. به هیچ عنوان قبل از مراجعه به پزشک، از داروهای ضد اسهال استفاده نکنید زیرا ممکن است شرایط شما را بدتر کند.

اگر پماد باکتروماد را به طور طولانی مدت استفاده کنید ممکن است باعث ایجاد عفونت پوستی جدید ناشی از قارچ یا مخمر شود. اگر علائمی از عفونت جدید مشاهده کردید سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

برخی عوارض جانبی دلیل آن مشخص نیست و آن شامل:

  • حساسیت شکمی یا معده
  • سرفه
  • مشکل در بلعیدن
  • سرگیجه
  • ضربان قلب
  • تب
  • کهیر یا بثورات پوستی
  • تورم در پا، پلک یا زلب ها
  • گرفتگی شکم ی درد معده
  • اسهال آبکی یا شدید

یکی دیگر از عوارض های جانبی باکتروماد واکنش آلرژیک می باشد که البته بسیار نادر است. در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی از جمله: بثورات پوستی، خارش، تورم، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس فورا به پزشک مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی پماد باکتروماد نمی باشد و در صورت مشاهده عوارض دیگر به پزشک مراجعه کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.