شفا مگ

رپیزاپین: موراد مصرف، نحوهص مصرف و عوارض

قرص رپیزاپین 7.5 ، 15، 30 یک داروی ضد افسردگی سه حلقه ای است که برای درمان افسردگی ، بی خوابی، گرگرفتگی، محرک اشتها و استرس پس از سانحه تجویز می شود.

قرص رپیزاپین

قرص رپیزاپین یک داروی درمان افسردگی که با بهبود تعادل مواد شیمیایی در مغز، باعث بهبود خلق و خو در افراد مبتلا به بیماری افسردگی می شود.داروی رپیزاپین با نام دیگر میرتازاپین نیز شناخته می شود و برای درمان علائم اختلالات افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد. قرص رپیزاپین در اشکال دارویی 7.5، 15، 30 و 45 میلی گرم در دسترس می باشد.

موارد مصرف رپیزاپین

داروی رپیزاپین برای درمان اختلالات افسردگی از جمله بی خوابی، گرگرفتگی، اختلال استرس پس از سانحه، افسردگی مرتبط با زوال عقل مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات و هشدار های مهم قبل از مصرف

توجه داشته باشید که قبل از مصرف داروی رپیزاپین نکات و هشدارهای مهم مصرف این دارو را از روی بروشور دارو مطالعه کنید تا مطمئن شوید که دارو برای شما بی خطر است.

یکی از مواردی که حتما باید به خاطر داشته باشید این است که اگر به این دارو یا داروهای مشابه حساسیت دارید و یا هرگونه آلرژی به محصول خاص دارید با پزشک خود مشورت کنید.

قبل از مصرف رپیزاپین، اگر سابقه بیماری خاصی دارید به خصوص موارد زیر حتما با پزشک خود مشورت کنید.

  • سابقه خانوادگی اختلالات روانپزشکی
  • اختلال دو قطبی
  • سابقه اقدام به خودکشی
  • بیماری کبدی یا کلیوی
  • تشنج
  • سطح کلسترول خون
  • تری گلیسیرید خون بالا
  • بیماری قلبی یا سکته مغزی
  • فشار خون پایین

رپیزاپین ممکن است بر روی ریتم قلب تاثیر بگذارد و به ندرت می تواند باعث ایجاد ضربان قلب سریع یا نامنظم شود و در صورت مشاهده این علام بلافاصله به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشید.

سطح پایین پتاسیم یا منیزیم در خون نیز ممکن است خطر طولانی شدن QT را افزایش دهد. این خطر ممکن است در صورت استفاده از داروهای خاص یا داشتن شرایطی مانند تعریق شدید ، اسهال یا استفراغ افزایش یابد .

اگر دوز مصرفی را فراموش کردید ، به محض یادآوری از آن استفاده کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است ، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. از دوز بعدی خود در زمان معین استفاده کنید. دوز را برای جبران دو برابر نکنید.

 رپیزاپین را چگونه باید مصرف کرد

قرص رپیزاپین با توجه به شرایط بیمار توسط پزشک تجویز می شود و قبل از شروع استفاده از این دارو می بایست تمام دستور العمل های پزشک را رعایت کنید. این دارو مطابق دستور پزشک می بایست مصرف شود و می توانید با غذا یا بدون غذا آن را مصرف کنید.

رپیزاپین معمولا یک بار در روز و در زمان خواب مصرف می شود تا به بهود خواب نیز کمک کند. پزشک مقدار دوز مصرفی بر اساس شرایط پزشکی و پاسخ به درمان تجویز می کند. حتما به طور منظم این دارو را استفاده کنید تا بهترین نتیجه را از دارو بگیرید. سعی کنید دارو را در همان ساعت تعیین شده مصرف کنید.

نتیجه مصرف رپیزاپین حدودا 1 تا 4 هفته طول می کشد تا اثربخشی خود را نشان دهد و هرگز دوز مصرف را بیشتر یا کمتر نکنید. مصرف این دارو را ادامه دهید حتی اگر بهبودی را در خود احساس کنید. این دارو را بدون تشخیص پزشک قطع نکنید زیرا ممکن است قطع ناگهانی این دارو باعث شود شرایط شما بدتر شود. ممکن است لازم باشد دوز مصرفی به تدریج کاهش یابد.

رپیزاپین چه عوارض جانبی دارد

عوارض جانبی رپیزاپین ممکن است در برخی افراد ایجاد شود که از شایعترین آن سرگیجه، خواب آلودگی، سبکی سر، افزایش اشتها، افزایش وزن، خشکی دهان یا یبوست می باشد. این علائم طی چند ساعت تا چند روز از بین می رود ، اما اگر تداوم داشت و از بین نرفت می بایست به پزشک خود مراجعه کنید.

این دارو توسط پزشک متخصص شما تجویز شده است و او می داند که سود این دارو برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی را تجربه نکردند.

برخی عوارض جانبی رپیزاپین ممکن است جدی باشد که در صورت مشاهده علائمی چون تورم دست یا پا، لرزش، گیجی، علائم عفونت مانند تب، گلودرد به پزشک خود مراجعه کنید.

عوارض جانبی جدی رپیزاپین شامل: ضربان قلب سریع و نامنزم، سرگیجه های شدید، غش کردن، درد چشم، تورم، قرمزی و گشاد شدن مردمک چشم. اگر این عوارض را مشاهده کردید بالافاصله به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

داروی رپیزاپین سروتونین را در بدن بیمار افزایش می دهد و ممکن است به ندرت در برخی افراد ایجاد علائم جدی سندرم سروتونین کند. اگر دارویی مصرف می کنید که آن هم سروتونین را افزایش می دهد می تواند خطر سندرم سروتونین را افزایش دهد.
حالت تهوع، اسفراغ، اسهال، عضلات متلاشی، تب غیر قابل توضیح، تحریک ، سرگیجه شدید از عوارض جانبی جدی این دارو می باشد و در صورت مشاهده سریعا به پزشک مراجعه کنید.

این دارو ممکن است واکنش آلرژیک ایجاد کند که البته بسیار نادر است و در صورت مشاهده علائم آلرژیک جدی از جمله بثورات پوستی، خارش، تورم، سرگیجه شدید، مشکل تنفس فورا به پزشک مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست و در صورت مشاهده عوارضی مشکوک با پزشک خود مشورت کنید.

رپیزاپین با چه داروهایی تداخل دارد

تداخلات دارویی ممکن است در همه داروها اتفاق بیوفتد و باعث شود عملکرد دارو ها تغییر کنند و یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. رپیزاپین نیز مانند سایر داروها ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و به همین خاطر اگر دارویی مصرف می کنید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف داروهای مهار کننده MAO با رپیزاپین تداخل دارویی جدی دارند و می تواند ایجاد عوارض جانبی جدی و کشنده کند.اگر قبل از تجویز داروی رپیزاپین داروهایی مانند ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متیلن آبی، موکلوبماید، فنلزین و یا سایر داروهای MAO مصرف می کنید حتما به پزشک خود بگویید. در طول درمان با این دارو نباید دو هفته قبل و دو هفته بعد از درمان از دارو های MAO استفاده کنید.

در صورت استفاده از داروهای دیگری که باعث افزایش سروتونین می شود، خطر سندرم سروتونین را افزایش می دهد. اگر قبل از استفاده از داروی رپیزاپین داروهایی مانند دولوکستین ، فلوکستین و یا داروهای ضد افسردگی خاص مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

قرص رپیزاپین ممکن است با داروهایی که باعث خواب آلودگی می شود تداخل داشته باشد، به همین خاطر اگر از داروهای خواب یا اضطراب مانند دیازپام ، آلپرازولام، زولپیدم و یا داروهای شل کننده عضلات استفاده می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.