شفا مگ

قرص تریمونتیل چیست و چه عوارض جانبی دارد

قرص تریمونتیل 25 و 100 داروی ضد افسردگی سه حلقه ای است و برای درمان علائم افسردگی استفاده می شود و به بهبود رفتار در افراد مبتلا به افسردگی کمک می کند

قرص تریمونتیل

تریمونتیل چیست؟ تریمونتیل یک قرص ضد افسردگی سه حلقه ای است که برای درمان علائم افسردگی استفاده می شود. این دارو با تعادل برخی از مواد طبیعی خاص در مغز کار می کند.تریمونتیل با بالا بردن سطح نوراپی نفرین مغز باعث بهبود وضعیت بیمار می شود.

قرص تریمونتیل با غذا و بدون غذا می توان مصرف کرد و معمولا یک تا سه بار در روز یا طبق دستور پزشک مصرف می شود. اگر این دارو را یک بار در روز مصرف می کنید، آن را قبل از خواب مصرف کنید تا خطر خواب آلودگی را کاهش دهد.

توجه داشته باشید که این دارو بالافاصله عمل نمی کند و ممکن است 2 تا 4 هفته طول بکشد تا اثر بخشی خود را نشان دهد.سعی کنید دارو را در زمان های مشخص مصرف کنید تا بیشترین سودر را از آن ببرید. برای کمک به یاد آوری هر روز در همان ساعت آن را مصرف کنید.

مصرف این دارو را بدون تشخیص پزشک قطع نکنید و قطع ناگهانی این دارو می تواند وضعیت شما را بدتر کند. حالت تهوع، سردرد و احساس بیماری نیز ممکن است ایجاد شود. برای قطع دارو دوز شما باید به تدریج کاهش یابد.

نکات مهم مصرف تریمونتیل

قبل از مصرف تریمونتیل اگر به آن یا داروهای ضد افسردگی مشابه آن مانند آمی تریپتیلین، ایمی پرامین حساسیت دارید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که می تواند باعث واکنش آلرژیک یا سایر مشکلات شود.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را با پزشک خود درمیان بگذارید. اگر مشکلات خونی، مشکلات تنفسی مانند آسم، اختلال انسداد ریه، گلوکوم، مشکلات قلبی، مشکلات روده، یبوست مزمن، مشکلات کلیوی، مشکلات کبدی، سایر شرایط روحی، خلقی، سابقه خانوادگی داردی با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف تریمونتیل برای مدت طولانی ممکن است شرایطی را ایجاد کند که بر ریتم قلب تاثیر بگذارد و به ندرت باعث ضربان قلب سریع، نا منظم و سایر علائم از جمله غش کردن شود که بالافاصله به مراقبت پزشکی نیاز دارد.

این دارو ممکن است حساسیت شما را نسبت به آفتاب بیشتر کند، به همین خاطر باید ماندن در زیر نور آفتاب را محدود کنید

عوارض جانبی تریمونتیل

سرگیجه، خواب آلودگی، مشکل در ادرار، سردرد، ضعف، تغییر در اشتها، خشکی دهان، تاری دید و یبوست از عوارض جانبی شایع قرص تریمونتیل می باشد. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

برای جلوگیری از یبوست، فیبر غذایی بخورید، آب کافی بنوشید و ورزش کنید. همچنین ممکن اس نیاز به مصرف ملین داشته باشید.
در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی نادر اما جدی ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید: غش کردن، تغییرات ذهنی، گیجی، افسردگی، عصبی بودن، بی حسی، گزگز دست و پا، صدای زنگ گوش، مشکلات جنسی، استفراغ یبوست.

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی نادر اما جدی سریعا به پزشک خود مراجعه کنید: سردرد شدید، درد، قرمزی، تورم بازوها یا پاها، تشنج، چشم درد، گشاد شدن مردمک چشم، غش کردن، تغییرات در بینایی، درد قفسه سینه، درد فک

این دارو ممکن است سروتونین را افزایش دهد و بندرت باعث ایجاد بیماری بسیار جدی به نام سندرم سروتونین شود. در صورت مصرف داروهای دیگر که باعث افزایش سروتونین می شوند، خطر افزایش می یابد. بنابراین در صورت مصرف داروی خاص حتما با پزشک خود مشورت کنید.

تریمونتیل به ندرت ممکن است باعث مشکلات جدی خون یا مشکلات کبدی شود. در صورت مشاهده هر یک از عوارض جانبی نادر اما بسیار جدی زیر فوران به پزشک خود اطلاع دهید

  • خونریزی
  • کبودی آسان
  • علائم عفونت
  • درد شدید معده
  • ادرار تیره
  • زردی چشم

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو بعد است، اما در صورت بروز آن سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید. علائم یک واکنش آلرژیک جدی شامل: بثورات پوستی، خارش، تورم ، سرگیجه مشکل تنفس.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. درصورت مشاهده عوارض مشکوک سریعا به پزشک مراجعه کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.