شفا مگ

فینگولیمود: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص فینگولیمود یک داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی است که برای درمان علائم بیماری ام اس و کاهش علائم آن در بزرگسالان و کودکان بالای 12 سال استفاده می شود

قرص فینگولیمود

فینگولیمود یک داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی است که با نگه داشتن سلول های ایمنی در گره های لنفاوی کار می کند و باعث می شود که نتوانند به سیستم عصبی مرکزی برسند.

قرص فینگولیمود برای درمان ام اس در بزرگسالان و کودکان بالای 12 سال استفاده می شود، البته این دارو بیماری ام اس را درمان نمی کند، فقط باعث کاهش دفعات عود علائم می شود.

داروی فینگولیمود از دسته داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی است که برای درمان و کاهش علائم ام اس در بزرگسالان و کودکان بالاتر از 12 سال استفاده می شود.

هشدارهای مهم مصرف

داروی فینگولیمود برای افرادی که بیماری قلبی جدی یا سندرم سینوس و یا نارسایی شدید قلبی دارند منع مصرف دارد. مصرف برخی داروهای قلبی، یا حمله قلبی اخیر، سکته مغزی، درد قفسه سینه یا مشکلات جدی قلبی با داروی فینگولیمود می تواند عوارض شدیدی داشته باشد و نباید مصرف شود.

داروی فینگولیمود می تواند ضربان قلب شما را کاهش دهد. اولین دوز مصرف این دارو در بیمارستان به شما خواهند داد تا ریتم قلب شما کنترل شود.

فینگولیمود بر سیستم ایمنی بدن شما تاثیر می گذارد، به همین خاطر ممکن است به راحتی دچار عفونت های جدی شوید. در صورت تب، لرز، درد، خستگی، استفراغ، گیجی، سفتی گردن، افزایش حساسیت به نور یا مشکلات گفتاری، بینایی یا حرکت عضلات با پزشک خود تماس بگیرید.

نکاتی مهم قبل از مصرف

اگر به داروی فینگولیمود حساسیت دارید یا بیماری قلبی خاص، به خصوص نارسایی شدید قلبی یا سندرم سینوس، درد قفسه سینه یا حمله قلبی اخیر، سکته مغزی یا مشکلات قلبی دارید نباید از این دارو استفاده کنید.

برخی از داروهای ریتم قلب در صورت استفاده با فینگولیمود می توانند اثرات ناخواسته یا خطرناکی ایجاد کنند. پزشک ممکن است برنامه درمانی شما را تغییر دهید.

اگر از داروهای زیر استفاده می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید:

  • کینیدین
  • پروپافنون
  • پروکائین
  • آمیودارون
  • دیزوپرامید
  • فلکاینید

اگر تا به حال آبله مرغان نگرفته اید یا واکسن واریسلا را دریافت نکرده اید حتما قبل از تجویز فینگولیمود با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است لازم باشد قبل از مصرف واکسن دریافت کنید و سپس 1 ماه صبر کرده و سپس دارو را شروع به مصرف کنید.

اگر سابقه بیماری های اختلال ریتم قلب، عفونت فعال، درد قفسه سینه، مشکلات قلبی، فشار خون بالا یا پایین، دیابت، سرطان پوست، بیماری کبد و اختلالات تنفسی دارید حتما قبل مصرف به پزشک خود بگویید.

استفاده از داروی فینگولیمود ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. به همین خاطر باید از پزشک درباره مراقبت ها در زمان مصرف حتما بپرسید.

نحوه مصرف داروی فینگولیمود

قرص فینگولیمود را حتما باید مطابق دستور پزشک مصرف کنید و حتما تمام راهنمایی ها و تجویز های انجام شده توسط پزشک را انجام دهید. پزشک ممکن است آزمایش های مختلفی را قبل از تجویز انجام دهد تا اطمینان حاصل کند که شرایطی ندارید که باعث شود از این دارو نتوانید استفاده کنید.

اولین دوز مصرف این دارو حتما باید در مطب یا بیمارستان مصرف شود تا بتوان ضربان قلب را کنترل کرد. فشار خون و ضربان قلب حداقل 6 ساعت پس از اولین دوز مصرف فینگولیمود می بایست به طور مداوم کنترل شود.

این دارو را می تواند با غذا یا بدون غذا مصرف کنید.

فینگولیمود می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. از نور خورشید یا تخت های برنزه خودداری کنید. هنگام رفتن به زیر نور افتاب از کرم های ضد افتاب استفاده کنید.

اگر می خواهید قرص فینگولیمود را به هر دلیلی قطع کنید حتما باید با پزشک خود مشورت کنید، زیرا با قطع مصرف این دارو ممکن است علائم ام اس شما برگردد. در موارد نادر برخی از افراد که مصرف فینگولیمود را متوقف کردند، علائم ام اس آنها بدتر شده است.

عوارض جانبی داروی فینگولیمود

در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک به فینگولیمود مانند کهیر، تنفس دشوار، تنگی نفس، تورم صورت، لب، زبان یا گلو حتما سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

فینگولیمود ممکن است باعث عفونت جدی مغز شود که منجر به ناتوانی یا مرگ شود. اگر در گفتار ، فکر ، بینایی یا حرکت عضلات مشکلی دارید ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. این علائم ممکن است به تدریج شروع شده و به سرعت بدتر شوند.
در صورت داشتن موارد زیر بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

  • گره هایی روی پوست و یا زخم هایی که بهبود نمی یابند.
  • ممکن است 3 تا 4 ماه پس از شروع مصرف دچار تاری دید، درد چشم شوید
  • مشکلات تنفسی جدید یا بدتر
  • زخم در دهان و گلو، زخم سرد، زخم در ناحیه تناسلی یا مقعدی شما
  • مشکلات رگهای خونی در مغز که علائمی چون سردرد، گیجی، از دست دادن بینایی ناگهانی، تشنج
  • مشکلات قلبی که علائمی چون درد قفه سینه، ضربان اهسته یا نامنظم قلب
  • مشکلات کبدی
  • علائم عفونت مانند تب، درد، خستگی، حالت تهوع و استفراغ، سفتی گردن

علائم شایع داروی فینگولیمود شامل سردرد، کمردرد، درد معده، اسهال، درد در بازو یا پا، سرفه، گرفتگی بینی، آزمایشات غملکرد غیر طبیعی کبد.

تداخل دارویی فینگولیمود

داروی فینگولیمود ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و باعث ایجاد عوارض جانبی کند. اگر از داروهای خاصی برای عفونت، آسم، مشکلات قلبی، مالاریا یا HIV، سرطان، بیماری روانی استفاده می کنید نباید از فینگولیمود استفاده کنید.

اگر از داروهایی که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند مانند داروهای سرطان، استروئیدها و داروها برای جلوگیری از رد پیوند اعضا استفاده می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

آیا داروی فینگولیمود سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند

فینگولیمود سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند و همچنین توانایی فرد را در مبارزه با عفونت را کاهش می دهد. اگر فرد داروهای دیگری را که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کنند استفاده می کند این مشکل برای آن بیشتر خواهد شد.

اثر سرکوب کننده سیستم ایمنی پس از قطع درمان با فینگولیمود ممکن است تا دو ماه ادامه داشته باشد. این دارو حرکت لنفوسیت ها به داخل خون را مسدود می کند. این دارو یک داروی سرکوب کننده ایمنی بدن است که ممکن است برای درمان بیماری ام اس در برگسالان استفده شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.