شفا مگ

داروی گیاهی تقویت سیستم ایمنی بدن

داروی های گیاهی تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با ویروس ها و رادیکال های آزاد بسیار مفید می باشند و بدن را در برابر ویروس ها و عفونت محافظت می کنند

داروی گیاهی تقویت سیستم ایمنی بدن

آیا می دانید بیش از 400 نوع ویروس مانند آنفولانزا، اچ ای وی، هپاتیت، کرونا ویروس و سرماخوردگی وجود دارند که می توانند باعث عفونت در بدن شوند. امروزه بسیاری از افراد واکسیناسیون آنفولانزا را سالانه انتخاب می کنند، اما تحقیقات نشان می دهد که این امر همیشه به دلیل جهش ویروس آنفولانزا موثر نیست.

گیاهان ضد ویروسی قدرتمندی وجود دارند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند، التهاب را کاهش می دهند و با عفونت ها مقابله می کنند.

ویروس یک عامل عفونی کوچک است که فقط می تواند در داخل سلول های زنده موجودات دیگر تکثیر شوند. این ویروس ها می توانند انواع مختلف را برای زندگی انتخاب کنند. انسان، حیوان، گیاه و میکروارگانیسم ها از جمله باکتری ها را آلوده می کنند.

ویروس ها در هر اکوسیستم روی زمین یافت می شوند و فراوان ترین نوع موجود بیولوژیکی هستند. در حقیقت ویروس ها به طور طبیعی تولید مثل می کنند و تکامل می یابند، اما فاقد ساختار سلولی هستند که به طور کلی برای زنده بودن لازم است.

روش های مختلفی برای انتشار ویروس وجود دارد. در حیوانات، یک ویروس توسط حشرات مکنده خون منتقل می شود. برخی ویروس ها مانند آنفولانزا با سرفه و عطسه منتشر می شوند.

ویروس هایی مانند گاستروآنتریت ویروسی ( اسهال عفونی) از طریق مدفوع و دهان منتقل می شوند و از طریق تماس با فرد از شخص به شخص دیگر منتقل می شوند یا از طریق غذا و آب وارد بدن می شوند.

گیاهان برای تقویت سیستم ایمنی بدن

گیاهان زیادی هستند که می توانند سیستم ایمنی بدن را در مقابله با ویروس ها و سایر عوامل بیماری زا تقویت کنند. بسیاری از این گیاهان سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به بدن اجازه می دهند به عوامل بیماری زای ویروسی حمله کنند. این می تواند حتی از حمله به عوامل بیماری زای خاص، که داروهای ضد ویروس برای انجان آن طراحی شده اند بهتر باشد. زیرا عوامل بیماری زا با گذشت زمان جهش می یابند و کمتر به درمان حساس می شوند.

گیاهان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن نه تنها با عفونت های ویروسی از جمله کرونا ویروس یا آنفولانزا مقابله می کنند، بله سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کنند و به عنوان یک داروی طبیعی عمل میکنند. این گیاهان علاوه بر این موارد دارای مزایای سلامتی دیگری مانند قلب و عروق ، هضم و ضد التهاب نیز هستند.

گیاهان برتر تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

1- آکیناسه

گیاه آکیناسه از گیاهان پر مصرف و پر فروش بازار گیاهان دارویی است و به این دلیل است که استفاده منظم از اکیناسه می تواند سلامت و ایمنی بدن را با بالاترین حد ممکن تقویت کند. شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد مواد شیمیایی موجود در گیاه اکیناسه توانایی کاهش عفونت های ویروسی و تومور ها را دارد.

اکیناسه یکی از قدرتمندترین ضد ویروس های طبیعی است که در برابر ویروس های انسانی بسیار مفید است. این ماده حاوی ترکیبی به نام اکیناسئین است که از نفوذ باکتری ها و ویروس ها به سلول های سالم جلوگیری می کند و باعث می شود که احتمال عفونت در حین مصرف اکیناسه کاهش یابد.

برخی دیگر از خواص اکیناسه شامل توانایی آن در کاهش درد، التهاب، بهبود مشکلات پوستی، درمان مشکلات تنفسی فوقانی و بهبود سلامت روان است.

2 - اندوگرافیس

اندوگرافیس یکی از محبوبترین گیاهان دارویی است که مورد استفاده قرار می گیرد و دارای ترکیبات قدرتمندی است که دارای اثرات ضد ویروسی، ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشد.

به طور سنتی از آندروگرافیس برای آنفولانزا و مالاریا استفاده می شود و بر اساس تحقیقاتی که بر روی آندوگرافیس انجام شده دریافتند که این دارو یک داروی ضد ویروسی قوی می باشد و ترکیبات معجزه آسا آن برای مهار تکثیر ویروس و توسعه ویروس بسیار مفید است.

در مطالعاتی که در سال 2017 بر روی آندوگرافیس انجام شد، موش های دارای ویروس آنفولانزا، همراه با یک مهار کننده ورود ویروس، به موش ها داده شد. این ترکیب باعث افزایش بقا، کاهش اسیب ریه، کاهش بار ویروس شد. آندوگرافیس را می توانید به صورت کپسول و گیاه برای دمنوش استفاده کرد.

3- سیر

آزمایشات نشان داده است که سیر دارای ترکیبات شیمیایی خاص است که در از بین بردن میکروارگانیسم های بی شماری مورد استفاده قرار می گیرد. سیر برای درمان عفونت های سل، ذات الریه، برفک و تبخال بسیار موثر است.

این گیاه نه تنها یکی از بهترین گیاهان ضد ویروسی برای تبخال است، بلکه خواص آن به درمان عفونت چشم نیز کمک می کند و به عنوان یک داروی طبیعی برای عفونت گوش عمل می کند.

برخی دیگر از مزایای سیر خام شامل توانایی آن در کاهش خطر سرطان، کنترل فشار خون، تقویت سلامت قلب و عروق و مبارزه با ریزش مو است.

4- ریشه گون

ریشه گون، یکی دیگر از گیاهانی است که سیستم ایمنی بدن را می تواند تقویت کند و از گیاهان ضد ویروسی قدرتمند است و قرن هاست که در طب سنتی چین مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد اصلی این گیاه تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. مطالعات علمی نشان داده است که گون دارای خواص ضد ویروسی است و سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند و باعث درمان سرماخوردگی یا آنفولانزا می شود.

ریشه گون نه تنها به عنوان یک درمان کننده طبیعی عفونت ویروس عمل می کند، بلکه دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی می باشد و برای مراقبت از زخم روی پوست نیز می توان از آن استفاده شود.

5- قارچ دم بوقلمون

قارچ دم بوقلمون به دلیل توانایی تحریک عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار مشهور است. این قارچ حاوی ماده پلی ساکارید است که هنگام مصرف قدرت تقویت کننده ایمنی بدن را دارد.

در مطالعات انجام شده بر روی قارچ دم بوقلمون مشخص شد که ماده پلی ساکارید خواص ضد ویروسی زیادی دارد . رایج ترین روش برای مصرف قارچ دم بوقلمون به صورت کپسول، پودر یا چای می باشد. محبوبیت این قارچ به عنوان یک گیاه دارویی در حال افزایش است.

6- قارچ گانودرما

قارچ گانودرما یک آداپتوژن است که به تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت کمک می کند. این قارچ حاوی دو ترکیب قدرتمند ، پلی ساکاریدها و تری ترپن ها است که به دلیل توانایی آنها در تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب شناخته شده اند. قارچ گانودرمان را می توانید به شکل پودر و یا کپسول از فروشگاه ها خریداری کنید.

7- ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان به عنوان یک درمانگر و پیشگیری کننده شناخته می شود و می تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک زیادی کند و برای درمان بیماری هایی از جمله آنفولانزا بسیار موثر است.

ریشه شیرین بیان دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی است که می تواند با رادیکال های آزاد مبارزه کند و سیستم ایمنی را تقویت و تحریک سازد.

برخی دیگر از مزایای ریشه شیرین بیان شامل تسکین گلودرد، درمان طبیعی سرفه، محافظت از روده، درمان خستگی ادرنال، مسکن می باشد.

8- برگ زیتون

برگ زیتون یک تقویت کننده عالی سیستم ایمنی است و همچنین خواص ضد ویروسی زیادی دارد و می تواند در درمان سرماخوردگی و ویروس های خطرناک از جمله مالاریا، سوزاک، سل، عفونت های دندانی، مننژیت، پنمونی، خستگی مزمن، عفونت گوش و مجاری ادراری بسیار موثر باشد.

تحقیقات نشان داده است که عصاره برگ زیتون به طور موثری با میکروب های بیماری زا از جمله برخی از ویروس های ایجاد کننده آنفولانزا و سایر عفونت های تنفسی مبارزه کند. ترکیبات قدرتمند موجود در برگ زیتون می تواند ارگانیسم های مهاجم را از بین می برد و به ویروس اجازه تکثیر و ایجاد عفونت را نمی دهد.در حقیقت برگ زیتون برای سلامتی بسیار مفید است.

9- پونه کوهی

پونه کوهی یک ضد ویروس و تقویت کننده قدرتمند سیستم ایمنی است که در همه آشپزخانه ها یافت می شود و به عنوان یک سبزی معطر استفاده می شود. در تحقیقات انجام شده ثابت شده است که پونه کوهی یک آنتی بیوتیک است زیرا دارای دو ترکیب قدرتمند کارواکرول و تیمول است که این دو خواص ضد باکتری و ضد قارچی قدرتمندی دارند.

پونه کوهی علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن برای آلرژی ها، تومور ها ، انگل و التهاب های ایجاد کننده بیماری را برطرف می کند.

10- مریم گلی

مریم گلی یک گیاه سنتی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت و بهبودی بسیاری از بیماری ها مفید است. تحقیقات نشان می دهد که مریم گلی دارای اثرات ضد ویروسی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. مطالعات نشان می دهد که دیترپن موجود در مریم گلی به مبارزه با عفونت های ویروسی کمک می کند.

یکی از بهترین راه های استفاده از مریم گلی نوشیدن دمنوش مریم گلی است. این ماده خاصیت تسکین دهنده و درمانی دارد و می توان ان را در خانه با برگ های تازه مریم گلی تهیه کرد.

عوارض جانبی

اگر از دم کرده ها و دمنوش ها استفاده می کنید، به یاد داشته باشید که محصولات فوق العاده قوی هستند و نباید برای مدت زمان طولانی مصرف شوند. اگر از این گیاهان طبیعی برای خواص ضد ویروسی استفاده می کنید. بیش از دو هفته از آنها استفاده نکنید. فاصله گرفتن از دوز های طولانی مهم است.

برخی از گیاهان دارویی که خواص ضد ویروسی دارند می توانند با برخی داروها تداخل ایجاد کنند، به همین خاطر قبل از مصرف آنها اگر دارویی مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.