شفا مگ

سفکسیم چیست و برای چه بیماری تجویز می شود

سفکسیم یک داروی آنتی بیوتیک از نسل سوم سفالوسپورین است و برای درمان عفونت واژن، عفونت ادراری، گلودرد،سوزاک، التهاب گوش میانی و عفونت ریه تجویز می شود

سفکسیم

سفکسیم یک داروی آنتی بیوتیک است که پزشک با توجه به شرایط بیماری، وضعیت بیمار و تشخیص برای درمان و مبارزه با انواع عفونت های باکتریایی تجویز می کند. آنتی بیوتیک ها در دسته های مختلفی قرار می گیرند که سفکسیم در دسته آنتی بیوتیک های سفالوسپورین ها قرار دارد.

شایان ذکر است که مصرف آنتی بیوتیک ها حتما باید توسط پزشک تجویز شود و مصرف سرخود آن ممکن است باعث عوارض جانبی شود و یا بدن را نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاوم سازد. مقاومت به آنتی بیوتیک باعث می شود در آینده اگر به عفونتی مبتلا شدید آنتی بیوتیک ها به خوبی عمل نکنند.

سفکسیم ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند که شایع ترین آنها درد معده، اسهال، حالت تهوع، گاز، سردرد می باشد که این علائم ممکن است طی چند ساعت از بین برود. اما اگر تداوم داشته باشد حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

سفکسیم 400 هر چند ساعت: معمولا مقدار دوز مصرف سفکسیم 400 هر 12 ساعت یک بار با توجه به شرایط بیماری می باشد و در برخی موارد پزشک مقدار دوز را روزی یک بار تجویز می کند. به همین خاطر حتما توجه داشته باشید که مقدار مشخص شده توسط پزشک را به هیچ عنوان تغییر ندهید.

سفکسیم 100، سفکسیم 200 و سفکسیم 400 از اشکال دارویی آن می باشد که نوع آن بر اساس تشخیص پزشک و شدت بیماری و مقدار دوز مصرفی آن تجویز می شود.

حساسیت به سفکسیم

برخی افراد ممکن است به سفکسیم حساسیت داشته باشند و باعث واکنش های آلرژیک شود. اگر به سفکسیم یا داروهای مشابه آن یا پنی سیلین حساسیت دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.
اگر به داروهایی مانند سفازولین، سفپودوکسیم، سفپروزیل، ستفریاکسون، سفالکسین و یا پنی سیلین ها حساسیت دارید حتما به پزشک خود بگویید.

هشدارهای مهم درباره سفکسیم

مقدار مصرف در افرادی که نارسایی کلیه دارند می بایست توسط پزشک تنظیم شود و همچنین افرادی که سابقه آلرژی به پنی سیلین دارند می بایست با احتیاط مصرف شود.

افرادی که سابقه بیماری های گوارشی هستند می بایست با احتیاط مصرف شود و حتما قبل از تجویز مشکل گوارشی خود را به پزشک بگویید.

نحوه مصرف سفکسیم

سفکسیم یک آنتی بیوتیک می باشد که پزشک با توجه به شرایط بیماری و شرایط بیمار مقدار آن را تجویز می کند. به همین خاطر به هیچ عنوان دوز مصرفی را سرخود کم یا زیاد نکنید.

این دارو را می توانید بدون غذا مصرف کنید و یا اگر مشکلات گوارشی دارید می توانید به همراه غذا آن را مصرف کنید، مگر اینکه پزشک روش دیگری برای مصرف به شما گفته باشد.

توجه داشته باشید که حتما مقدار مشخص شده دارو را کامل مصرف کنید، ممکن است قبل از اتمام دوز مصرفی علائم شما رفع شود، اما عفونت به طور کامل از بدن پاک نشده باشد به همین خاطر خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد.

برخی افراد ممکن است دوز مصرفی را در ساعت مصرف خود فراموش کنند، این افراد به محض یادآوری آن را مصرف کنند. اما اگر زمان دوز مصرف نزدیک به دوز بعدی شما بود،از مصرف دوز فراموش شده صرف نظر کنید. برای جبران دوز فراموش شده هرگز دوز اضافی مصرف نکنید.

در زمان مصرف آنتی بیوتیک ها ممکن است فرد دچار اسهال شود که این در برخی موارد نشانه از عفونت جدید می باشد. اگر اسهال شما آبکی یا خونی بود حتما با پزشک خود تماس بگیرید و از داروهای ضد اسهال استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک تجویز کند.

عوارض جانبی سفکسیم

سفکسیم نیز مانند سایر داروها ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند که این عوارض در هر فردی متفاوت است و یا اینکه اصلا اتفاق نیفتد. یکی از این عوارض ها واکنش های آلرژیک است که در صورت مشاهده کهیر، مشکل در تنفس، تورم صورت، لب، زبان یا گلو حتما به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

درد شدید معده، اسهال آبکی یا خونی می تواند از عوارض جانبی سفکسیم باشد و همچنین در موارد ممکن است فرد دار زردی چشم یا پوست شود که نشان از عوارض جانبی سفکسیم بر روی کبد است. در صورت مشاهده این علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

کم بودن تعداد سلول های خونی از عوارض جانبی سفکسیم می باشد که علائمی چون ضعف ناگهانی، احساس بیماری، تب، لرز، علائم شبه آنفولانزا، تورم لثه، زخم دهان، زخم پوستی، ضربان قلب، رنگ پریگی پوست، خونریزی غیر معمول، احساس سبکی سر به همراه دارد.

مشکلات کلیوی از دیگر عوارض جانبی سفکسیم می باشد و اگر دچار علائم کاهش ادرار، سوزش ادرار یا ادرار دردناک، تورم پا یا مچ پا، احساس خستگی یا تنگی نفس شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

از عوارض جانبی کپسول سفکسیم می توان به سوء هاضمه، درد معده، تهوع و استفراغ، در زنان خارش یا ترشحات واژن می باشد که در صورت شدت این علائم به پزشک مراجعه کنید.

این عوارض جانبی ذکر شده شامل همه عوارض جانبی کپسول سفکسیم نمی باشد و در صورت مشاهده علائم مشکوک با پزشک خود تماس بگیرید.

سفکسیم با چه داروهایی تداخل دارد

مصرف همزمان قرص سفکسیم با کاربامازپین ممکن است باعث افزایش سطح کاربامازپین در خون شود و می تواند عوارض جانبی را افزایش دهد.

مصرف سفکسیم ممکن است باعث افزایش کاذب گلوکز در ادرار شود که می تواند بر روی تست های گلوکز تاثیر بگذارد به همین خاطر اگر از این دارو استفاده می کنید قبل از انجام تست های آزمایشگاهی با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.