شفا مگ

آموراکس: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی

آموراکس به شکل کپسول یا شربت یک دارو برای درمان گلودرد، عفونت ادراری، عفونت پوستی، عفونت دستگاه تنفسی و هلیکوباکترپیلوری مورد استفاده قرار می گیرد.

آموراکس

آموراکس که با نام آموکسی سیلین شناخته می شود برای درمان عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرد و در دسته داروهای پنی سیلین دسته بندی می شود.عملکرد آنتی بیوتیک ها متفاوت است و با جلوگیری از رشد باکتری ها در بدن کار می کنند و برای درمان عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا اثری ندارند.استفاده اشتباه از آنتی بیوتیک ها می تواند باعث شود که بدن در برابر عفونت های آینده دیگر اثربخشی نداشته باشند و به این معنی که باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم می شوند.

تفاوت آموراکس و آموکسی سیلین: آموراکس و آموکسی سیلین هر دو یک دارو هستند و آموراکس نام تجاری داروی آموکسی سیلین می باشد و برای جلوگیری از رشد باکتری ها و درمان عفونت تجویز می شود.

آموراکس برای درمان عفونت های دستگاه تنفسی، مجاری ادراری - تناسلی، عفونت های دندان، آندوکاردیت و درمان مننژیت و سوزاک مورد استفاده قرار می گیرد.

اموراکس برای درمان عفونت های گلودرد که منشا باکتریایی داشته باشند موثر هستند و همچنین با ترکیب سایر داروها برای درمان زخم معده یا زخم روده ناشی از هلیکوباکترپیلوری مورد استفاده قرار می گیرد.

آموراکس در دو شکل شربت و کپسول در بازار عرضه می شود که با توجه به شدت بیماری و سن بیمار نوع آن تجویز می شود.
کپسول آموراکس 250 و 500 میلی گرم نیز از اشکال دارویی این دارو می باشد که با توجه به شرایط بیماری مقدار و دوز آن توسط پزشک مشخص و تجویز می شود.

شربت آموراکس 125mg/5ml ، 200mg/5ml، 250mg/5mg از اشکال دارویی این داو می باشد و بیشتر برای کودکان و یا افراد مسن که توانایی بلعیدن کپسول را ندارند تجویز می شود.

آموراکس چیست

آموراکس یک آنتی بیوتیک نیمه سنتتیک است که برای طیف گسترده ای از فعالیت های ضد باکتری در برابر بسیاری از میکروارگانیسم های گرم مثبت و گرم منفی استفاده می شود. این دارو در اشکال کپسول یا شربت در بازار عرضه می شود و با توجه به شرایط بیماری و سن افراد نوع آن مشخص می شود.

آموراکس در مقابل اسید معده پایدار است و پس از مصرف به سرعت جذب می شود. مصرف کپسول های آموراکس پس از جذب طی 1 تا 2 ساعت پس از مصرف اثر کند.نیمه عمر آموراکس 3 تا 4 ساعت است و پس از مصرف خوراکی طی 6 تا 8 ساعت از طریق ادرار دفع می شود.

موارد مصرف آموراکس

اموراکس به شکل کپسول یا شربت برای درمان عفونت های گوش، حلق و بینی، عفونت های دستگاه ادراری یا تناسلی، عفونت های پوست، عفونت دستگاه تنفسی و عفونت هلیکوباکتر پیلوری مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه و مقدار مصرف آموراکس

آموراکس را می بایست مطابق دستور پزشک مصرف کنید که معمولا دوز مصرف آن هر 8 ساعت یا هر 12 ساعت می باشد که این دوز را می توانید به همراه غذا یا بدون غذا مصرف کنید.

مصرف آموراکس با توجه به شرایط بیماری و سن بیمار تجویز می شود و می تواند به شکل سوسپانسیون یا کپسول تجویز گردد. توجه داشته باشید که در زمان مصرف آموراکس مایعات زیادی بنوشید، مگر اینکه پزشک خلاف این موضوع را به شما گفته باشد.

یکی از نکات مهمی که در مصرف آموراکس وجود دارد این است که این دارو را می بایست در زمان های خود مصرف کنید و برای یادآوری حتما ساعتی را برای مصرف مشخص کنید.

ممکن است در زمان مصرف این دارو علائم شما بهبود پیدا کند، اما حتما تا پایان دوز تجویزی توسط پزشک آن را مصرف کنید، زیرا متوقف کردن زود هنگام آنتی بیوتیک ها ممکن است باکتری ها رشد مجدد خود را ادامه دند و منجر به بازگشت عفونت شود.

هشدار های مهم قبل از مصرف اموراکس

قبل از مصرف آموراکس اگر به این دارو حساسیت دارید یا اگر به آنتی بیوتیک های خانواده پنی سیلین یا سفالوسپورین حساسیت دارید با پزشک خود مشورت کنید. البته لازم به ذکر است که اگر به مواد دیگری حساسیت دارید نیز با پزشک خود مطرح کنید، زیرا محصولات دارویی حاوی مواد غیر فعال باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود.

برخی افراد ممکن است سابقه بیماری خاصی باشند که بهتر است قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند شاید پزشک داروی دیگری را تجویز کند.

آموکسی سیلین باعث می شود که واکسن های زنده باکتریایی عمل نکنند و در حین استفاده از این دارو واکسیناسیونی انجام ندهید ، مگر اینکه پزشک این امر را به شما گفته باشد.

آموراکس چه عوارض جانبی دارد

پاسخ گویی هر بدن نسبت به داروها در افراد مختلف متفاوت است و ممکن است در برخی افراد در زمان مصرف دارو واکنش هایی را نشان دهد. آموراکس نیز ممکن است عوارض جانبی را در برخی افراد ایجاد کند که حالت تهوع و استفراغ یا اسهال از علائم شایع آن می باشد. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

مصرف طولانی مدت از آموراکس می تواند باعث ایجاد برفک دهانی یا عفونت های قارچی واژن شود. اگر در زمان استفاده طولانی مدت از این دارو حتما در صورت مشاهده لکه های سفید در دهان یا ترشحات واژن با پزشک تماس بگیرید.

عوارض جدی آموراکس علائمی چون ادرار تیره، حالت تهوع، استفراغ مداوم، درد معده یا شکم، زردی چشم، زردی پوست، کبودی یا خونریزی، گلودرد مداوم یا تب می باشد. در صورت مشاهده این علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است در زمان مصرف آموراکس دچار اسهال شوید، اگر این علائم ادامه دار بود از داروهای ضد اسهال استفاده نکنید و حتما به پزشک مراجعه کنید. استفاده سرخود از داروهای ضد اسهال در زمان مصرف آموراکس می تواند باعث بدتر شدن آن شود.

واکنش آلرژیک یکی دیگر از علائم جدی مصرف آموراکس می باشد که ممکن است در برخی افراد ایجاد شود و در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی مثل بثورات پوستی، خارش یا سرگیجه شدید، مشکل تنفس سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و در صورت مشاهده غیر از عوارض ذکر شده با پزشک خود مشورت کنید.

آموراکس با چه دارویی تداخل دارد

آموراکس ممکن است با برخی داروها به طور همزمان تداخل داشته باشد و باعث خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود و یا اثرات داروها را کاهش یا افزایش دهد. به همین خاطر اگر دارویی مصرف می کنید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که داروها با آموراکس تداخل دارویی ایجاد نمی کنند.

بیمارانی که داروهای ضد انعقاد مصرف می کنند حتما باید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید تا پزشک بتواند بهترین تجویز را انجام دهد.
آلوپورینول به همراه آموراکس میزان بثورات را در بیماران دریافت کننده هر دو دارو افزایش می دهد و باعث ایجاد تداخل دارویی می شود
مصرف همزمان داروهای ضد بارداری و آموراکس می تواند منجر به کاهش جذب مجدد استروژن و کاهش آموکسی سیلین شود.

آموراکس ممکن است با داروهای کلرامفنیکل، ماکرولیدها، سولفونامیدها و تتراسایکلین تداخل دارویی ایجاد کند و اثرات ضد باکتری پنی سیلین تداخل ایجاد کند.

یکی دیگر از تداخلات آموراکس ، برخی آزمایشات ادرار دیابتی است که ممکن است نتیجه تست را مثبت کاذب ایجاد کند.اطمینان حاصل کنید که قبل از آزمایش پرسنل آزمایشگاه از مصرف این دارو مطلع هستند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.