شفا مگ

معجون شنبلیله برای ریزش مو

معجون شنبلیله ماسک بسیار عالی برای ریزش مو، کاهش التهاب پوست سر، شوره سر،تقویت و براق کننده موی سر می باشد که از ماست و شنبلیله پودر شده تهیه می شود.

معجون شنبلیله برای ریزش مو

خواص شنبلیله برای مو در تجزیه مواد مغذی آن است و سرشار از آهن و پروتئین است که از مواد مغذی ضروری برای مو است. همچنین مواد شیمیایی فعال به ویژه فلاونوئیدها و ساپونین ها در شنبلیله وجود دارند که دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشد. التهاب پوست سر یکی از دلایل اصلی ریزش مو در افراد می شود.

شنبلیله یک گیاهی است که سرشار از خواص و ویتامین های مختلف برای بدن است که به عنوان یک طعم دهنده به غذا در بیشتر آشپزخانه ها مورد استفاده قرار میگیرد. شنبلیله به شکل دانه یا پودر یافت می شود و در درمان بسیاری از بیماری ها به عنوان یک داروی جایگزین مورد استفاده قرار می گیرد.

پودر شنبلیله از دانه های گیاه شنبلیله تهیه می شود.این گیاه کوچک و سبز است که از برگ و دانه آن در مکمل ها و پخت و پز استفاده می شود.

از زمان های قدیم تا به الان از پودر شنبلیله برای رفع سوء هاضمه و تحریک های پوستی استفاده می شود.شنبلیله سرشار از آهن و پروتئین و مواد شیمیایی با خاصیت ضد التهابی است.

شنبلیله خاصیت ضد التهابی، ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی دارد و باعث تسکین التهاب پوست سر می شود و می تواند شوره سر را درمان کند، مو را تقویت و از ریزش آن جلوگیری کند.

به طور کلی هر کسی می تواند از پروتئین و خواص ضد التهابی موجود در پودر شنبلیله بهرمند شوند. کسای که موهای درشت یا موج دار دارند ممکن است با استفاده از شنبلیله موهای نرم تر و درخشان تری را تجربه کنند. البته زنان باردار و یا افرادی که به بادام زمینی یا نخود حساسیت دارند نباید از شنبلیله استفاده کنند. اگر از حساسیت های خود به این مواد غذایی مطلع نیستید می توانید با پزشک خود مشورت کنید.

مقدار مصرف شنبلیله برای تقویت مو و ریزش مو به طور علمی مشخص نیست و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد، اما می توان هفته ای یکبار با خیال راحت از آن استفاده کنید.

طرز استفاده از پودر شنبلیله برای مو

شنبلیله را می توانید به صورت پودر در مواد غذایی یا به عنوان مکمل غذایی مصرف کنید و یا به صورت ماسک یا خیر به صورت موضعی روی موهای خود قرار دهید. علاوه بر این تخم شنبلیله به شکل پودر و برگ گیاه شنبلیله را می توانید در مواد غذایی خود استفاده کنید.

ماست و شنبلیله برای مو

برای تهیه ماسک شنبلیله برای مو از پودر شنبلیله و چند قاشق غذاخوری آب و مقداری ماست یک خمیر درست کنید و خمیر را به پوست سر خود بمالید و بگذارید 10 الی 15 دقیقه روی سر بماند و سپس با شامپو موی خود را بشویید.

اگر می خواهید که ماسک شنبلیله رطوبت رسان نیز شود می توانید جایگزین ماست از روغن نارگیل یا شیر نیز استفاده کنید. بهتر است پس از 15 دقیقه با شامپو و نرم کننده مو های خود را بشویید.

عوارض مصرف شنبلیله برای مو

افرادی که داروهای خاصی مصرف می کنند نباید از شنبلیله استفاده کنند زیرا می تواند باعث تداخل دارویی شود و عوارض جانبی به همراه داشته باشد.
شنبلیله برای بیماران دیابت یا افرادی که کلسترول بالا و همچنین زنان باردار منع مصرف دارد، زیرا باعث انقباضات غیر طبیعی می شود و باعث ایجاد عوارض جانبی خطرناکی می شود.

خواص شنبلیله برای مو

از شنبلیله به دلیل توانایی در درمان سو هاضمه، ضعف، ورم پا و حتی طاسی مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به تحقیقات انجام شده شنبلیله و دانه شنبلیله سرشار از آنتی اکسیدان بوده و دارای خواص ضد التهابی می باشد.

شنبلیله برای شوره سر: همچنین شنبلیله دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی می باشد که می تواند به درمان شوره سر کمک زیادی کند، با این حال مطالعات گسترده ای در تاثیر آن بر شوره سر انجام نشده است.

خواص آنتی اکسیدانیو ضد التهابی: محققان معتقد هستند که خواص ضد التهابی شنبلیله می تواند التهاب فولیکول های مو را کاهش دهد و این سبب می شود که پوست سر و مو تقویت شود.

شنبلیله برای ریزش مو: شنبلیله باعث کاهش ریزش مو می شود زیرا شنبلیله باعث می شود التهاب فولیکول های مو کاهش پیدا کنند و از ریزش مو جلوگیری می کند. التهاب مسئول برخی از ریزش مو در افراد می باشد. همچنین برگ شنبلیله باعث افزایش تراکم مو و کاهش ریزش مو می شود.

شنبلیله سرشار از ویتامین K و ویتامین A است که می تواند در رشد مو و تقویت آن بسیار موثر باشد. همچنین این گیاه سرشار از اسید فولیک، پتاسیم، کلسیم، آهن و پروتئین است که این مواد مغذی از ضروریات رشد مو می باشند. علاوه بر این شنبلیله باعث ایجاد یک محیط سالم روی پوست سر می شود که می تواند به رشد مو کمک کند.

دانه شنبلیله به دلیل پروتئینی که دارد می تواند به ترمیم ساقه مو که به علت گرما و یا رنگ کردن مو آسیب دیده اند کمک کند.همچنین این گیاه می تواند باعث نرم شدن و براق تر شدن موهای خشک و اسیب دیده شود.

نکات مهم مصرف شنبلیله برای مو

کارشناسان معتقد هستند که شنبلیله برای انواع موها بی خطر است، اما افرادی که موهای خشک یا اسیب دیده دارند می توانند مزایای بیشتری را از مصرف شنبلیله تجربه کنند.

البته تحقیقات زیادی برای تاثیر قطعی شنبلیله برای مو وجود ندارد. همچنین افرادی که حساسیت به این گیاه یا بادام زمینی دارند نباید از شنبلیله یا دانه شنبلیله استفاده کنند.

شنبلیله برای زنان باردار منع مصرف دارد و نباید مصرف شود، زیرا باعث انقباضات غیر طبیعی می شود و می تواند باعث عوارض جانبی جدی برای جنین و مادر شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.