شفا مگ

قرص نورمازین چیست و برای چه بیماری تجویز می شود

قرص نورمازین 25 و 100 میلی گرم برای درمان اختلالات روان پریشی، شیدایی دو قطبی، بیش فعالی کودکان، اضطراب قبل از جراحی، تهوع و سکسکه مزمن تجویز می شود.

قرص نورمازین

قرص نورمازین یک داروی درمان اختلالات روان پریشی است که با نام تجاری کلرپرومازین شناخته می شود و برای درمان افسردگی در بزرگسالان تجویز می شود.

نورمازین در اشکال 25 و 100 میلی گرم یک داروی روانپزشکی است که در دسته داروهای ضد روان پریشی فنوتیازین قرار می گیرد که با تعادل برخی از مواد خاص در مغز کار می کند.

نورمازین برای موارد دیگری از جمله درمان حالت تهوع و استفراغ، اضطراب قبل از جراحی، سکسکه های مزمن و پورفیری حاد نیز مورد استفاده قرار می گیرد.این دارو همچنین برای کودکان 1 تا 12 سال که مشکلات رفتاری شدید یا بیش فعالی دارند نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات مهم قبل از مصرف نورمازین

ممکن است برخی افراد به نورمازین حساسیت داشته باشند و یا به سایر داروهای فنوتیازین ها مانند پروکلرپرازین، پرومتازین یا تری فلوپرازین. این افراد نباید از نورمازین استفاده کنند.

اگر اخیرا قرص خواب آوری استفاده کرده باشید نباید از نورمازین استفاده کنید، زیرا می تواند عوارض جانبی خطرناکی را ایجاد کند.
نورمازین ممکن است خطر مرگ را در بزرگسالان مسن مبتلا به روان پریشی مرتبط با زوال عقل هستند را افزایش دهد و به همین خاطر این دارو برای این افراد منع مصرف دارد.

برخی افراد ممکن است دچار حرکات غیر قابل کنترل چشم، لب، زبان صورت شوند که در صورت مشاهده این علائم بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. این علائم می تواند نشان از عوارض جانبی جدی باشد.

برخی افراد ممکن است سابقه بیماری خاصی را داشته باشند، این افراد می بایست قبل از تجویز و مصرف این دارو حتما با پزشک خود مشورت کنند. استفاده از این دارو برای برخی از بیماری ها منع مصرف دارد.

افرادی که مشکلات آسم شدید، امفیزم یا سایر مشکلات تنفسی و همچنین آلرژی سولفیت و بیماری های سرکوب مغز استخوان دارند نباید از این دارو استفاده کنند. همچنین افرادی که مشکلات قلبی یا ناراحتی های کلیوی، کلیه و گلوکم یا تشنج دارند حتما باید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند.

سرطان پستان، انسداد روده، تومور مغزی یا تومور غدد فوق کلیوی از جمله بیماری هایی هستند که باید قبل از تجویز این دارو ، اگر به آنها مبتلا هستید به پزشک خود بگویید.

استفاده از داروهای ضد روان پرییشی در 3 ماه آخر بارداری ممکن است باعث بروز مشکلات پزشکی، مشکلات تنفسی، مشکلات تغذیه یا علائم ترک در نوزاد شود. اگر چه در صورت قطع مصرف داروی خود در دوران بارداری ممکن است علائم ترک یا مشکلات دیگری داشته باشید. اگر باردار شدید، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید و هرگز مصرف دارو را بدون نظر پزشک قطع نکنید.

قرص نورمازین در دوران شیردهی منع مصرف دارد و نباید مصرف شود زیرا این دارو در شیر مادر ترشح می شود و می تواند به نوزاد شیرخوار آسیب جدی برساند.

نحوه استفاده از نورمازین چگونه است

قبل از هر چیز باید بدانید نحوه استفاده از نورمازین با توجه به شرایط پزشکی، سن بیمار و پاسخ دهی به درمان است که پزشک با توجه به این موارد مقدار دوز مصرفی را تجویز می کند. هرگز مقدار دوز مصرفی را که پزشک تجویز کرده است کم یا زیاد نکنید.

پزشک برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی ممکن است با دوز کم شروع کند و به تدریج دوز خود را افزایش دهد به همین خاطر دقت کنید که حتما مطابق دستورالعمل های پزشک مصرف شود.این دارو را به طور مرتب مصرف کنید تا بیشترین بهره را از آن بگیرید.

اگر به طور اتفاقی دوز مصرف دارو را فراموش کردید در اسرع وقت استفاده کنید، اما اگر نزدیک به نوبت بعدی است از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. به هیچ عنوان همزمان از دو دوز استفاده نکنید.

همچنین در زمان مصرف نورمازین از برخاستن خیلی سریع از حالت نشسته یا خوابیده خودداری کنید، در غیر این صورت ممکن است احساس سرگیجه کنید.

از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید، نورمازین می تواند به راحتی ایجاد آفتاب سوختگی در فرد کند. به همین خاطر هنگام بیرون رفتن از لباس های محافظ استفاده کنید و ضد افتاب بزنید.

قرص نورمازین چه عوارض جانبی دارد

یکی از عوارض جانبی نورمازین واکنش های آلرژیک می باشد که البته کمتر اتفاق می افتد، اما اگر علائمی چون تنفس دشوار، کهیر، تورم صورت، لب، زبان یا گلو در شما ایجاد شد، سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که عوارض جانبی در برخی افراد ایجاد می شود و ممکن است در فردی ایجاد نشود، زیرا عملکرد بدن هر فرد متفاوت است. همچنین این دارو را پزشک برای شما تجویز کرده است و می داند که سود این دارو بیشتر از عوارض جانبی آن برای شما می باشد.
استفاده طولانی مدت از قرص نورمازین می تواند باعث اختلال حرکتی جدی شود که ممکن است برگشت پذیر هم نمباشد. هر چه از نورمازین بیشتر استفاده کنید احتمال ابتلا به این اختلال، خصوصا در افراد بزرگسال بیشتر است.

عوارض جانبی شایع قرص نورمازین شامل خواب آلودگی، خشکی دهان یا گرفتگی بینی، تاری دید، مشکلات جنسی و یبوست می باشد. این عوارض جانبی ممکن است خفیف باشد و طی چند ساعت تا چند روز از بین برود، اما اگر تداوم داشت و از بین نرفت حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

سفتی در گردن، گرفتگی در گلو و مشکل تنفسی یا بلع، حرکات کنترل نشده عضلانی صورت مانند حرکت زبان، چشمک زدن یا حرکت چشم می تواند از عوارض جانبی نورمازین باشد. در صورت مشاهده این علائم حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

مشکلات در خواب، احساس سرخوشی، ضعف، تورم یا ترشح پستان، تشنج، زردی پوست یا چشم، کاهش گلبول های سفید، تب و زخم دهان، واکنش شدید سیستم عصبی از عوارض جانبی نورمازین می باشد.

این لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نمی باشد و در صورت مشاهده عوارض جانبی مشکوک دیگری حتما با پزشک خود مشورت کنید.

نورمازین با چه داروهایی تداخل دارد

مصرف نورمازین به همراه برخی داروهای خواب آور می تواند اثر خواب آلودگی را بیشتر کند. به همین خاطر اگر از داروهای خواب آور، شل کننده عضلات یا داروی اضطراب یا تشنج استفاده می کنید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.