شفا مگ

آمپول جنتامایسین: موارد استفاده، نحوه مصرف و عوارض

آمپول جنتامایسین 80 برای درمان عفونت گلو، عفونت دندان، عفونت واژن، عفونت های باکتریایی دستگاه تنفسی، استخوان، پوست و بافت نرم، معده و قلب تجویز می شود

آمپول جنتامایسین

آمپول جنتامایسین یک داروی درمان و پیشگیری از طیف گسترده ای از عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرد و متعلق به دسته داروهای آنتی بیوتیک های آمینوگلیکوزید می باشد. این دسته از داروها با توقف رشد باکتری ها در بدن کار می کنند.

آمپول جنتامایسین معمولا 8 یا 12 ساعت یک بار به شکل تزریق داخل وریدی یا عضلانی می باشد و دوز مصرف آن با توجه به شرایط پزشکی ،وزن و پاسخگویی به درمان دوز آن مشخص می شود.جنتامایسین پس از تزریق در طی 30 تا 60 دقیقه به حداکثر غلظت سرمی خود می رسد

آمپول جنتامایسین در بارداری: جنتامایسین در گروه D بارداری قرار دارد و در دوران بارداری منع مصرف دارد، زیرا نتایج و تحقیقات نشان از این دارد که این دارو برای جنین خطر جدی به همراه دارد.

درد جای آمپول جنتامایسین: درد، قرمزی و تحریک جای آمپول جنتامایسین از عوارض جانبی این دارو می باشد و طی چند ساعت از بین می رود، اما اگر علائم تداوم داشت می بایست به پزشک مراجعه کنید.

آمپول جنتامایسین چیست

آمپول جنتامایسین یک آنتی بیوتیک آمینوگلیکوزید با طیف گسترده ای است که در برابر باکتری های گرم منفی هوازی بیشتری تاثیر را دارد. همچنین در ترکیب با سایر آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های ناشی از ارگانیسم های گرم مثبت مانند استافیلوکوکوس اورئوس و گونه های خاص استرپتوکوک استفاده می شود.جنتامایسین با مهار سنتز پروتئین های باکتریایی ، باکتری ها را از بین می برد.

آمپول جنتامایسین برای چه بیماری است

جنتامایسین یک آنتی بیوتیک است که برای درمان انواع عفونت های باکتریایی استفاده می شود و این شامل عفونت های استخوانی، آندوکاردیت، بیماری التهابی لگن، مننژیت، ذات الریه، عفونت های ریه، عفونت های دستگاه ادراری می باشد.

نحوه استفاده از آمپول جنتامایسین

نحوه مصرف آمپول جنتامایسین به شکل تزریق داخل وریدی یا عضلانی می باشد و معمولا هر 8 ساعت یک بار تجویز می شود. مقدار دوز مصرف آمپول جنتامایسین به شرایط پزشکی، وزن و پاسخ دهی به درمان تجویز می شود.

برای اینکه بتوانید از جنتامایسین بهترین نتیجه را بگیرید می بایست هر روز در یک ساعت مشخص از این دارو استفاده کنید و مقدار دوز تجویز شده را تا پایان ادامه دهید، حتی اگر علائم پس از چند روز از بین بروند. اگر دارو را مطابق تجویز مصرف نکنید ممکن است باکتری ها مجددا رشد کرده و باعث عفونت جدید شوند.

هشدارهای مهم مصرف آمپول جنتامایسین

قبل از استفاده از جنتامایسین اگر به این دارو یا آنتی بیوتیک های گروه آمینوگلیکوزید حساسیت دارید به پزشک خود اطلاع دهید.همچنین اگر به ماده دیگری حساسیت دارید حتما به پزشک خود بگویید زیرا ممکن است در این محصول مواد غیر فعال دیگری باشد که باعث واکنش آلرژیک یا سایر مشکلات شود.

اگر سابقه بیماری های زیر هستید قبل از تجویز حتما با پزشک خود مشورت کنید:

  • مشکلات شنوایی
  • مشکلات کلیوی
  • کم خونی
  • کمبود پتاسیم، منیزیم و کلسیم
  • بیماری پارکینسون

آمپول جنتامایسین ممکن است باعث شود که واکسن هایی که حاوی باکتریهای زنده هستند به خوبی عمل نکنند. به همین خاطر در حین استفاده از این دارو هیچگونه واکسیناسیونی انجام ندهید مگر اینکه پزشک این تجویز کند.

قبل از انجام جراحی یا دندان پزشکی اگر از این دارو استفاده می کنید حتما با پزشک یا دندانپزشک خود درمیان بگذارید.

آمپول جنتامایسین در دوران بارداری منع مصرف دارد، زیرا ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند.به همین خاطر اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

آمپول جنتامایسین چه عوارض جانبی دارد

آمپو جنتامایسین ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند که برخی از این عوارض مانند تهوع، استفراغ و ناراحتی های معده و یا از دست دادن اشتها خفیف باشند و طی چند روز از بین برود. البته ممکن است در برخی موارد درد، تحریک و قرمزی محل تزریق ممکن است به ندرت اتفاق بیافتد. اگر هر یک از این عوارض تداوم داشت و از بین نرفت و یا حتی بدتر شد می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

همانطور که گفته شد عوارض جانبی ممکن است در برخی افراد ایجاد شود و پاسخگویی هر فرد به دارو متفاوت است و اینکه پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده و می داند که سود این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن برای شما است.

از عوارض جانبی جدی آمپول جنتامایسین بی حسی، گزگز، کشیدگی عضله یا ضعف، تشنج می باشد که در صورت مشاهده این علائم می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

اگر در زمان مصرف جنتامایسین دچار اسهال مداوم، درد، گرفتگی شکم یا معده، خون، مخاط در مدفوع به هیچ عنوان از داروهای ضد اسهال استفاده نکنید.

استفاده از جنتامایسین در طول دوره های طولانی یا مکرر ممکن است منجر به برفک دهانی یا عفونت مخمر ایجاد شود. در صورت مشاده لکه های سفید در دهان، تغییر ترشحات واژن یا سایر علائم جدید با پزشک خود تماس بگیرید.

یکی دیگر از عوارض جانبی آمپول جنتامایسین که بسیار نادر است واکنش آلرژیک به این دارو می باشد. در صورت مشاهده علائمی چون بثورات پوستی، خارش، تورم، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس و یا تورم در گلو یا زبان می بایست سریعا به فوریتی های پزشکی مراجعه کنید.

برخی از عوارض آمپول جنتامایسین شامل موارد زیر است:

  • فشار خون بالا یا پایین
  • مشکلات کلیوی
  • سردرد
  • مشکلات کبدی
  • واکنش محل تزریق
  • ریزش مو
  • خارش
  • تشنج
  • سرگیجه
  • افسردگی
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • ترشح بزاق
  • مشکلات بینایی

این لیست کاملی از عوارض جانبی آمپول جنتامایسین نمی باشد و در صورت مشاهده علائم مشکوک می بایست با پزشک خود تماس بگیرید.

آمپول جنتامایسین به چه داروهایی تداخل دارد

تداخل دارویی برای تمام داروها پیش می آید و به این معنی است که نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر می دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش می دهد.

برخی از داروها مانند سیدوفوویر، پلی مکسین، توبرامایسین، آمفوتریسین و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، ایندومتاسین ، ناپروکسن و سفالوریدین با آمپول جنتامایسین تداخل دارند.

مفنامیک اسید، فوروزماید، کلوگزاسیلین، پیروکسیکام، دیکلوفناک، سفوتاکسیم، سلکوکسیب ، سفاماندول، تیکارسیلین،واکسن حصبه، گالیم نیترات، آمپی سیلین ، ایندومتاسین ، ونکومایسین از داروهای در تداخل با جنتامایسین می باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.