شفا مگ

الانزاپین: موراد مصرف، نحوه مصرف، عوارض جانبی

قرص الانزاپین 5، 10 و 15 میلی گرمی یک داروی ضد روان پریشی است که برای درمان اختلال اعصاب و روان مانند اسکیزوفرنی، اختلال دو قطبی و افسردگی تجویز می شود

قرص الانزاپین

قرص الانزاپین یک داروی ضد روان پریشی است که از آن برای درمان بیماری های روان پریشی و اختلال اعصاب و روان مانند اسکیزوفرنی و دو قطبی که با نام افسردگی شیدایی شناخته می شود استفاده می شود. این دارو برای بزرگسالان و کودکان بالای 13 سال تجویز می شود.

قرص الانزاپین با نام تجاری زیپرکسا در اشکال 5 ، 10 ، 15 و 20 میلی گرم در داروخانه ها در دسترس می باشد که با توجه به وضعیت بیمار پزشک شکل دارویی آن را تجویز می کند.

دوره درمان قرص الانزاپین بر اساس نوع و شدت بیماری تجویز می شود و در برخی موارد پزشک به همراه داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین برای بیمار تجویز می کند.

الانزاپین و فلوکستین: در برخی موارد ممکن است پزشک برای درمان بیماری افسردگی که با داروهای دیگر بهبود نیافته است ، ترکیب الانزاپین و فلوکستین را برای بیمار تجویز کند.

مهمترین عوارض الانزاپین: اختلال حرکتی، مشکل در بلع، ضربان قلب آهسته، عش کردن، بی حسی، گزگز دست و پا، زردی چشم و پوست، مشکل در ادرار و درد شدید شکم از مهمترین عوارض الانزاپین است.

عوارض الانزاپین در دراز مدت: افرادی که از دوزهای بالا و یا طولانی مدت از الانزاپین استفاده می کنند ممکن است باعث اختلال جدی حرکتی شوند که ممکن است غیر قابل بازگشت باشد. این عارضه در زنان و افراد مسن بیشتر است.

قرص الانزاپین 5 چاق کننده است: قرص الانزاپین به خصوص در جوانان ممکن است عوارض جانبی از جمله افزایش کلسترول، تری گلیسید و یا افزایش وزن شود که باعث چاقی در افراد می شود. اگر دچار این علائم شدید با پزشک خود مشورت کنید.

قرص الانزاپین چیست

الانزاپین متعلق به داروهای ضد روان پریشی است که این کار را با کمک به ترمیم برخی از مواد طبیعی در مغز انجام می دهد.این دارو می تواند باعث کاهش توهم در افرادی با مشکلات افسردگی شیدایی نیز شود و باعث شود فرد بیمار در مورد خود روشن تر و مثبت بیندیشد و احساس تحریک کمتری داشته باشد.

قرص الانزاپین به خوبی جذب می شود و تحت تاثیر غذا قرار نمی گیرد. به همین خاطر می توانید آن را بهمراه غذا یا بدون غذا مصرف کنید. متابولیسم آن کبدی است و حدود 57 درصد آن بدون تغییر از طریق ادرار و 30 درصد آن از طریق مدفوع دفع می شود.

مدت زمان اثر بخشی الانزاپین برای کنترل پرخاشگری، تحریک، بی خوابی حدود 1 تا 2 هفته است و برای کنترل شیدایی، علائم روانپریشی حدود 3 تا 6 هفته می باشد.

قرص الانزاپین در چه مواردی مصرف می شود

قرص الانزاپین از نسل دوم داروهای ضد جنون است و برای درمان اختلالات اعصاب مانند علائم روانپریشی، کنترل شیدایی، تحریک، پرخاشگری مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو ممکن است به همراه برخی داروهای ضد افسردگی نیز تجویز شود.

هشدارهای مهم قرص الانزاپین

الانزاپین از سوی سازمان غذا و دارو برای افراد مسنی که دچار مشکلات روان پریشی و زوال عقل هستند تایید نشده است و نباید از این دارو استفاده کنند. این دارو می تواند خطر مرگ را برای افراد مسن مبتلا به روان پریشی به همراه داشته باشد.

همچنین ممکن است برخی افراد به الانزاپین حساسیت داشته باشند، این افراد می بایست قبل از تجویز حتما با پزشک خود مشورت کنند، زیرا می بایست داروی دیگری جایگزین این دارو برایشان تجویز شود.

اگر سابقه بیماری های خاصی دارید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید تا بتواند بهترین تجویز را برای شما انجام دهند. اگر دچار سابقه بیماری های زیر هستید ممکن است این دارو برای شما مجاز نباشد.

  • بیماری کبد یا کلیه
  • بیماری های قلبی، فشار خون بالا یا پایین
  • سکته مغزی
  • کلسترول بالا یا تری گلیسیرید
  • سرطان پستان
  • بیماری آلزایمر یا تشنج
  • دیابت یا قند خون
  • پروستات
  • مشکلات روده
  • گلوکم زاویه بسته

نکته ای برای زنان باردار: مصرف داروهای ضد روان پریشی در 3 ماهه آخر بارداری ممکن است باعث مشکلات تنفسی، مشکلات تغذیه یا علائم ترک را برای نوزاد به همراه داشته باشد. اگر در زمان مصرف این دارو باردار شدید بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید. حتما توجه داشته باشید که مصرف الانزاپین را بدون نظر پزشک قطع نکنید.

نکته مهم در دوران شیردهی: الانزاپین می تواند به شیر مادر منتقل شود و به همین خاطر در صورت شیردهی حتما به پزشک خود مشورت کنید تا بتواند بهترین تجویز را برای شما داشته باشد. ممکن است نیاز باشد تا پایان دوره درمان شیردهی نوزاد را متوقف کنید.

قرص الانزاپین را چگونه مصرف کنم؟

نحوه مصرف قرص الانزاپین دقیقا مطابق با تجویز پزشک باید انجام شود، زیرا پزشک در دوران درمان ممکن است دوز های شما را تغییر دهد. به همین خاطر ضروری است که مصرف را طبق تجویز انجام دهید و از زیاد یا کم کردن آن پرهیز کنید.

پزشک ممکن است برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی دارو ها را با دوز کم شروع کرده و به تدریج دوز خود را افزایش دهد. به همین خاطر حتما دستورالعمل های پزشک را با دقت دنبال کنید.

قرص الانزاپین را می توانید با غذا یا بدون غذا مصرف کنید، فقط به یاد داشته باشید که دارو را در زمان معین شده مصرف نمایید.همچنین هرگز دارو را به طور ناگهانی قطع نکنید زیرا می تواند باعث عوارض جانبی جدی شود.

قرص الانزاپین ممکن است به همراه داروهای ضد روانپریشی دیگری تجویز شود به همین خاطر همه دارو ها را طبق تجویز و دستور پزشک به طور کامل مصرف کنید و هرگز دوز را کم یا زیاد نکنید.

الانزاپین ممکن است باعث افزایش قند خون شود، به همین خاطر اگر دیابتی هستید، حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید ، شاید لازم باشد به طور مداوم قند خون خود را چک کنید.

الانزاپین ممکن است باعث افزایش وزن شود یا کلسترول و تری گلیسیرید شما بالا رود، به همین خاطر ممکن است به آزمایش خون مکرر نیاز داشته باشید.

قرص الانزاپین چه عوارض جانبی دارد؟

قرص الانزاپین در برخی افراد ممکن است در برخی افراد ایجاد واکنش آلرژیک کند که در صورت مشاهده علائمی چون تنگی نفس، تورم صورت، لب، زبان یا گلو حتما با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض شایع الانزاپین شامل بثورات پوستی، تب ، تورم غدد، دردهای عضلانی ، ضعف شدید، کبودی غیر معمول یا زردی پوست یا چشم می باشد.

در صورت بروز هر گون عارضه جانبی جدی از جمله مشکل در بلع، لرزش، ضربان قلب آهسته، غش کردن، تغییرات خلقی، بی حسی، گزگز دست و پا، مشکل ادرار، درد شدید شکم و زردی چشم حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

افرادی که از دوز های بالا یا به طور طولانی مدت از الانزاپین استفاده می کنند ممکن است باعث اختلال جدی حرکتی شوند و در برخی موارد غیر قابل بازگشت می باشد. هر چه مدت بیشتری از الانزاپین استفاده کنید ، احتمال ابتلا بخصوص در زنان بیشتر است.

حرکات کنترل نشده عضلانی صورت، مشکل در صحبت کردن یا بلعیدن، تورم در دست یا پا، گیجی افکار یا رفتار غیر معمول، توهم، کاهش تعداد گلبول های سفید، تب، لرز، زخم های دهان، زخم پوستی می تواند از عوارض جانبی الانزاپین باشد.

در برخی افراد ممکن است علائم کم ابی مانند احساس تشنگی یا گرمای زیاد، عدم توانایی در ادرار، تعریق شدید یا خشکی پوست ایجاد شود که در صورت برطرف نشدن آن می بایست با پزشک خود مشورت کنید.

مشکلات کبدی از عوارض جانبی دیگر الانزاپین می باشد که باعث درد در بالای معده، خارش، از دست دادن اشتها، ادرار تیره، مدفوع به رنگ خاک رس، زردی پوست یا چشک می شود. در صورت مشاهده این علائم می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است برخی افراد در زمان مصرف قرص الانزاپین دچار قند خون بالا شوند که در صورت مشاهده علائم می بایست به پزشک مراجعه کنید

  • افزایش تشنگی
  • افزایش ادرار
  • گرسنگی
  • خشکی دهان
  • بوی نفس میوه ای
  • خواب آلودگی
  • خشکی پوست
  • تاری دید
  • کاهش وزن

قرص الانزاپین ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی داشته باشد و در برخی افراد هیچ عوارض جانبی نداشته باشد. عوارض جانبی شایع و معمول این دارو شامل:

  • افزایش وزن، افزایش اشتها
  • سردرد، سرگیجه، خواب آلودگی، احساس خستگی
  • مشکلات گفتار یا حافظه
  • لرزش یا احساس گزگز
  • تغییر شخصیت
  • افزایش ترشح بزاق
  • یبوست یا درد معده

این علائم ممکن است طی چند ساعت یا چند روز از بین برود، اما اگر این علائم از بین نرفت و یا شدیدتر شد می بایست با پزشک خود مشورت کنید.

البته این عوارض جانبی نام برده شده ، لیست کاملی از عوارض این دارو نباشد و ممکن است علائم دیگری نیز ایجاد شود.در صورت مشاهده علائم مشکوک حتما با پزشک خود مشورت کنید.

الانزاپین با چه داروهایی تداخل دارد؟

الانزاپین ممکن است مانند سایر داروها با برخی داروها تداخل داشته باشد. به این معنی است که در صورت مصرف همزمان الانزاپین با برخی داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد شود که گاه ممکن است خطرناک و تهدید کننده زندگی باشد. به همین خاطر اگر دارویی مصرف می کنید قبل از تجویز حتما با پزشک خود مشورت کنید.

یکی از داروهایی که با الانزاپین تداخل دارویی دارد داروهایی هستند که باعث خواب آلودگی یا کند شدن تنفس در فرد می شود. قبل از استفاده از داروهای مرفین دار، خواب آور، شل کننده عضلات و یا داروی اضطراب یا تشنج حتما با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.