شفا مگ

کلپرمین: موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

کپسول کلپرمین یک داروی ضد اسپاسم و حاوی روغن نعناع است که برای کاهش علائم درد شکمی و نفخ مرتبط با شرایطی مانند سندرم روده تحریک پذیر تجویز می شود.

کپسول کلپرمین

کپسول کلپرمین Colpermin معروف به قرص روغن نعناع یک داروی تسکین دهنده و کاهش علائم درد شکمی و نفخ شکم است که برای درمان علائم کرامپ های روده مانند سندرم روده تحریک پذیر تجویز می شود.این دارو را می توانید از داروخانه ها تهیه کنید.

کلپرمین که حاوی 187 میلی گرم روغن پپرمینت یا همان روغن نعناع است که می تواند بر روی عضلات روده به خوبی عمل کند و باعث شل شدن آن شود، نتیجه این شل کنندگی تسکین درد و ناراحتی است. روغن موجود در کلپرمین از منتا پیپراتا که گیاه نعناع فلفلی است استخراج می شود.

زمانی که غذا وارد روده می شود، روده با منقبض و منبسط شدن منظم غذا را در کنار هم حرکت می دهند که در برخی شرایط پزشکی مانند سندرم روده تحریک پذیر، انقباضات عضلانی می توانند خیلی زود اتفاق بیفتد و یا دردناک شود. زمانی که این شرایط بوجود می آید علائمی چون درد و نفخ احساس می شود.

داروی مشابه کلپرمین: داروی جایگزین کلپرمین مانند کلگارد نیز در داروخانه ها در دسترس می باشد که این داروها نیز مانند کلپرمین ترکیبی از روغن نعناع می باشند و همین کارایی را دارند .

تداخل دارویی کپسول کلپرمین: کلپرمین با داروهای سوء هاضمه، کاهش دهنده اسید معده مانند امپرازول، داروهایی که در کبد تجزیه می شوند مانند کتوکونازول تداخل دارویی داشته باشد.

موارد مصرف کلپرمین

داروی کلپرمین برای درمان علائم اسپاسم های خفیف گوارشی، نفخ شکم و درد های شکمی مرتبط با روده بویژه در بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر تجویز می شود.

چند نکته مهم قبل از مصرف کپسول کلپرمین

برای اطمینان از اینکه این دارو برای شما مناسب است و یا اگر برای اولین بار است که دچار دردهای شکمی می شوید با پزشک مشورت کنید.

در دوران بارداری و یا شیردهی استفاده سرخود از هر دارویی ممنوع است و برای اینکه تاثیری و یا عوارض جانبی بر روی نوزاد شما نداشته باشد می بایست فقط به توصیه پزشک از دارو استفاده کنید.

اگر دچار برخی شرایط پزشکی زیر هستید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید داروی تجویزی برای شما بی خطر است.

  • یبوست شدید
  • خون در مدفوع
  • خونریزی غیرطبیعی واژن
  • کاهش وزن شدید
  • کاهش اشتها یا تهوع
  • سوزش ادرار یا درد در هنگام دفع ادرار

ممکن است برخی افراد به کلپرمین یا نعناع حساسیت داشته باشند و این افراد نباید از این دارو استفاده کنند و حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند.

کپسول کلپرمین برای افراد زیر 15 سال منع مصرف دارد.

چگونه کپسول کلپرمین را مصرف کنم

کپسول کلپرمین یک داروی تجویزی برای شرایط بیماری شما می باشد که می بایست مطابق دستور یا تجویز پزشک مصرف شود و هرگز سرخود دوز تجویزی را کم یا زیاد نکنید.

مصرف کپسول کلپرمین در بزرگسالان یک کپسول سه بار در روز می باشد که ممکن است در موارد شدید پزشک 2 کپسول در روز را تجویز کند. معمولا طول مدت درمان یک یا دو هفته می باشد.

مقدار مصرف کلپرمین به طور معمول یک یا دو کپسول در روز است که می بایست یک ساعت قبل از غذا مصرف شود، همچنین بهتر است با یک لیوان کامل آب قرص را ببلعید.

توجه داشته باشید که قرص کلپرمین را نباید مستقیما بعد از غذا یا همراه غذا مصرف کنید.

چگونه بهترین نتیجه را از کلپرمین ببریم

به طور کلی توصیه می شود که کپسول کلپرمین را فقط در صورت لزوم مصرف شود، به همین خاطر با نمایان شدن علائم، مصرف کپسول کلپرمین را شروع کنید و تا زمانی که بهبودی حاصل شود ادامه دهید.پس از بهبود علائم مصرف دارو را قطع کنید که معمولا طی یک تا دو هفته طول می کشد.

در زمان مصرف کپسول کلپرمین برخی شیوه های زندگی و رژیم غذایی خود را می بایست تغییر دهید تا بتوانید به بهبود علائم کمک بیشتری کنید. بهترین توصیه برای این زمان ها بالا بردن میزان فعالیت های بدنی است. همچنین وعده های غذایی خود را به وعده های کوچک تر در طول روز تغییر دهید. همچنین میزان مصرف میوه های تازه خود را بیش از سه وعده در روز محدود کنید.

با کمک و توصیه پزشک خود مقدار فیبر غذایی خود را افزایش یا کاهش دهید. برخی افراد ممکن است با کاهش فیبر غذایی بتواند به تسکین علائم کمک کند. سعی کنید هر روز چندین لیوان بزرگ آب بنوشید و نوشیدنی های کافئین دار را کاهش دهید.

اگر علائم جدیدی نمایان شد یا علائم شما بدتر شد بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

توجه داشته باشید که داروهای سوء هاضمه طی دو ساعت قبل یا پس از مصرف کپسول کلپرمین می تواند تداخل دارویی ایجاد کند. به همین خاطر اگر دارویی مصرف می کنید قبل از تجویز این دارو با پزشک یا داروساز درباره داروهای مصرفی مشورت کنید.

همه افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر متوجه نمی شوند که داروهای ضد اسپاسم مانند کچسول روغن نعناع کلپرمین به خوبی برای آنها کار می کنند. برخی از افراد به انواع دیگر داروهای ضد اسپاسم پاسخ بهتری نشان می دهند.

عوارض دارویی کلپرمین چیست

هر دارویی با توجه به فواید آنها برای درمان، می تواند در برخی افراد ایجاد عوارض جانبی ناخواسته کند که البته ممکن است افرادی هیچ یک از عوارض جانبی را تجربه نکنند یا برخی از عوارض جانبی را تجربه کنند.

عوارض جانبی شایع کلپرمین شامل سوزش معده، سوء هاضمه می باشد که در صورت وجود این علائم با پزشک خود مشورت کنید.

برخی افراد ممکن است به روغن نعناع یا قرص کلپرمین واکنش آلرژیک نشان دهند که علائم این واکنش بثورات، سردرد، احساس لرزش یا عدم ثبات و ضربان قلب اهسته است. اگر این موارد یا علائم دیگری که فکر می کنید به دلیل مصرف کپسول کلپرمین است تجربه کردید با پزشک خود مشورت کنید.

 تداخل دارویی کپسول کلپرمین

کپسول کلپرمین ممکن است با برخی داروها تداخل دارویی داشته باشند و باعث شود عوارض جانبی ایجاد شود، اگر قبل از تجویز این دارو دارویی مصرف می کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

برخی از داروها ممکن است توسط کبد تغییر کرده و تجزیه شوند که کپسول کلپرمین ممکن است سرعت تجزیه برخی از داروها را در کبد کاهش دهد. این باعث می شود که اثرات و عوارض جانبی برخی از داروها افزایش یابد.برخی از این داروها شامل دیکلوفناک، ایبوپروفن، پیروکسیکام، سلکوکسیب ، وارفارین، لوزارتان، ملوکسیکام ، آمی تریپتیلین می باشند.

همچنین کلپرمین ممکن است با داروهایی چون کتوکونازول، لوواستاتین، تریازولام، فکسوفنادین و ایتراکونازول نیز تداخل دارویی داشته باشد.

کپسول کلپرمین به دلیل روکش خاصی که دارد، اگر آنتی اسید ها قبل از مصرف کلپرمین استفاده شود، کم بودن اسید معده باعث حل شدن سریع پوشش این دارو می شود که ممکن است باعث سوزش معده و حالت تهوع شود. بهتر است داروهای کاهش دهنده اسید معده را 2 تا 3 ساعت بعد از کلپرمین مصرف کنید.برخی از این داروها شامل:

این لیست کاملی از داروهایی که با کلپرمین تداخل دارند نمی باشد، به همین خاطر اگر هر دارویی مصرف می کنید، قبل از تجویز این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.