شفا مگ

توپیرامات: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص توپیرامات 25، 50، 100 و 200 میلی گرم یک داروی ضد تشنج و صرع بسیار قوی است و همچنین به عنوان یک داروی سردرد میگرنی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

قرص توپیرامات

قرص توپیرامات یک داروی ضد تشنج بسیار قوی و همچنین به عنوان داروی سردرد میگرنی می باشد و تفاوت زیادی از نظر ساختاری با سایر AED ها دارد. این دارو در ابتدا به عنوان داروی ضد دیابت ساخته شد و پس از بررسی ها و آزمایش های مختلف مشخص شد که دارای اثرات ضد صرع قوی نیز می باشد.

قرص توپیرامات برای میگرن: قرص توپیرامات سلول های عصبی پر کار مغز که باعث ایجاد میگرن می شوند را آرام می کند و مقدار مصرف آن یک بار در روز است و مدت درمان حملات میگرنی حدود 1 ماه می باشد. البته در برخی افراد 2 تا 3 ماه طول می کشد.

توپیرامات و افسردگی: برخی از پزشکان از توپیرامات برای درمان سایر بیماری ها مانند اضطراب، افسردگی، اختلال دو قطبی یا اختلال استرس پس از سانحه استفاده می کنند.

توپیرامات چندین مکانیسم عمل متفاوتی دارد و می تواند GABA را با مکانیسم های ناشناخته تقویت کند، گیرنده گلوتامات زیر مجموعه AMPA را مهار می کند و یک بازدارنده ضعیف آنیدراز کربنیک نیز است.

توپیرامات پس از مصرف به سرعت جذب شده و فراهم زیستی آن نزدیک به 100 درصد است. این دارو حدود 2 ساعت طول می کشد و اتصال پروتئین پلاسما آن تقریبا 15 درصد می باشد.

قرص توپیرامات در کبد متابولیزه می شود و بیش از 85 درصد آن بدون تغییر از طریق ادرار دفع می شود.نیمه عمر حذف توپیرامات بین 18 تا 23 ساعت می باشد.

توپیرامات در اشکال قرص توپیرامات 25 میلی گرم،قرص توپیرامات 50 میلی گرم، قرصت توپیرامات 100 میلی گرم و قرص توپیرامات 200 میلی گرم در دسترس قرار دارد.

مقدار مصرف قرص توپیرامات با دوز کم شروع شده و به آرامی افزایش داده می شود تا از اثرات سوء آن و عوارض مصرف دارو جلوگیری شود.مقدار مصرف توپیرامات از 25 میلی گرم در روز شروع شده و با افزایش هفتگی یا دو هفته ای تجویز می شود.

بهترین زمان مصرف قرص توپیرامات : پزشک ممکن است در اوایل مصرف توپیرامات تجویز مقدار دوز یک بار در روز را پیشنهاد کند که بهتر است شب مصرف شود، در زمان افزایش دوز توپیرامات پزشک قطعا برای شما بهترین زمان مصرف را مشخص خواهد کرد.

عوارض جانبی شایع قرص توپیرامات شامل آتاکسی، اختلال در تمرکز، گیجی، سرگیجه، خستگی، پارستزی در اندامها، خواب آلودگی، اختلال در حافظه، افسردگی، تحریک و کندی گفتار است. البته بیشتر این عوارض طی چند هفته کاهش پیدا می کند.

توپیرامات ریزش مو: ریزش مو در زمان مصرف قرص توپیرامات می تواند از عوارض جانبی این دارو باشد، اما این عارضه به ندرت گزارش شده است.البته در برخی موارد که داروی کمکی در زمان درمان با این دارو وجود داشته باشد ممکن است این اتفاق بیشتر رخ دهد. البته مشکل ریزش مو اگر در دوره مصرف این دارو برای شما ایجاد شود پس از اتمام دوره درمان و قطع دارو مجددا موهای ریخته رشد خواهند کرد.

تاثیر قرص توپیرامات بر قاعدگی: اختلال قاعدگی یکی از عوارض جانبی احتمالی توپیرامات است و بهتر است اگر در زمان مصرف توپیرامات دچار تغییرات در قاعدگی خود شدید با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف زیاد توپیرامات

چگونه قرص توپیرامات را قطع کنیم : قرص توپیرامات را سرخود قطع نکنید زیرا می تواند عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد، برای قطع مصرف این دارو می بایست با پزشک خود مشورت کنید تا مقدار دوز های شما را به تدریج کاهش دهد. کاهش تدریجی توپیرامات باعث می شود از عوارض جانبی ناخواسته جلوگیری کند.

توپیرامات چیست

توپیرامات یک داروی تجویزی متعلق به داروهای ضد تشنج یا داروهای ضد صرع است و برای درمان تشنج و سردرد های میگرنی مورد استفاده قرار می گیرد.

قرص توپیرامات با کاهش گسترش فعالیت تشنج در مغز و بازگردادن آن به تعاطل طبیعی فعالیت عصبی عمل می کند.سلول های مغز به طور معمول با استفاده از سیگنال های الکتریکی و مواد شیمیایی با یکدیگر در ارتباط هستند.

تشنج زمانی اتفاق می افتد که سلول های مغز به درستی کار نکنند یا سریعتر از حد طبیعی کار نکنند. توپیرامات سرعت این سیگنال های الکتریکی را برای جلوگیری از تشنج کاهش می دهد.

قرص توپیرامات در کبد متابولیزه می شود و بیش از 85 درصد آن بدون تغییر از طریق ادرار دفع می شود.نیمه عمر حذف توپیرامات بین 18 تا 23 ساعت می باشد.

موارد مصرف توپیرامات

موارد مصرف توپیرامات یک داروی ضد صرع و ضد تشنج است که در سال 1996 به عنوان داروی درمان تشنج تونیک - کلونیک تصویب شد.

توپیرامات برای درمان سردرد ها و حملات میگرنی در بیماران بالای 12 سال به بالا در سال 2014 تصویب شد که البته روش دقیق کار توپیرامیت برای جلوگیری از میگرن هنوز مشخص نیست. اما می توان گفت که این دارو بر سلول های سیستم عصبی پرکار مغز که منجر به حملات میگرنی می شوند را ارام می کند.

توپیرامات برای درمان افسردگی یا اختلال دو قطبی همراه با افسردگی تائید نشده است، اما ممکن است برای برخی از افراد که با سایر داروهای تثبیت کننده خلق و خو بهبود پیدا نکرده اند مفید باشد.

موارد مصرف قرص توپیرامات :

  • تشنج
  • میگرن
  • کاهش وزن، لاغری
  • اختلال دو قطبی
  • اختلال پرخوری
  • اعتیاد به الکل
  • اعتیاد به کوکائین

هشدارهای مصرف توپیرامات

توپیرامات ممکن است باعث مشکلات بینایی شود که در صورت عدم درمان سریع، می تواند این مشکل دائمی شود.در صورت کاهش ناگهانی بینایی، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

توپیرامات ممکن است خطر نقص مادرزادی به نام شکاف کام در نوزاد را افزایش دهد. به همین خاطر این دارو را نباید در دوران بارداری مصرف شود.

توپیرامات می تواند دمای بدن را افزایش دهد و تعریق را کاهش دهد که ممکن است منجر به کم آبی بدن شود. در صورت کاهش تعریق، تب شدید و خشکی پوست به پزشک خود اطلاع دهید.

توپیرامات همچنین می تواند سطح اسید را در خون افزایش دهد. در صورت ضربان قلب، نامنظم، تنگی نفس، از دست دادن اشتها یا مشکل در فکر به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر سابقه بیماری خاصی هستید قبل از تجویز این دارو با پزشک خود مشورت کنید. برخی از این بیماری ها شامل:

  • گلوکم یا سایر مشکلات چشم
  • اسید متابولیک
  • بیماری کلیه، سنگ کلیه یا دیالیز
  • بیماری ریه، مشکلات تنفسی
  • مشکلات خلقی، افسردگی یا اعمال خودکشی
  • بیماری های کبدی
  • اختلال رشد
  • پوکی استخوان

برخی از افراد هنگام مصرف داروی تشنج در مورد خودکشی فکر می کنند. نسبت به تغییرات خلق و خو یا علائم خود هوشیار باشید.علائم جدید و یا بدتر شدن آن به پزشک اطلاع دهید.استفاده از توپیرامات را به طور ناگهانی قطع نکنید و گرنه ممکن است تشنج را افزایش دهد.

توپیرامات می تواند باعث کاهش اثر قرص های پیشگیری از بارداری می شود. برای جلوگیری از بادراری از پشک خود در مورد استفاده از راه های غیر هورمونی سوال کنید.

نحوه مصرف توپیرامات

نحوه مصرف توپیرامات می بایست توسط پزشک بر اساس شرایط سنی، شرایط بیماری تجویز شود. همچنین ممکن است در برخی موارد پزشک دوز های شما را تغییر دهد تا مطمئن شود بهترین نتیجه را از این دارو خواهید گرفت.

توپیرامات را می توان به همراه غذا یا بدون غذا مصرف کنید.

در هنگام مصرف توپیرامات مایعات زیادی بنوشید تا از سنگ کلیه یا عدم تعادل الکترولیت جلوگیری کنید.

نکته قابل توجه ای که باید حتما یاد داشته باشید این است که اگر در زمان مصرف توپیرامات نیاز به عمل جراحی داشتید حتما با جراح خود درباره مصرف توپیرامات بگویید.

قرص توپیرامات علاوه بر تجویز برای داروی ضد تشنج، برای درمان حملات میگرن نیز استفاده می شود و حدود 1 ماه طول می کشد تا حملات میگرنی را درمان کند، اما در برخی افراد ممکن است 2 تا 3 ماه طول بکشد.

عوارض جانبی توپیرامات

توپیرامات مانند تمام داروها ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند که برخی از این عوارض ممکن است طی چند روز یا چند هفته از بین برود. اما اگر این عوارض بهبود پیدا نکرد یا شدیدتر شد می بایست با پزشک خود مشورت کنید.

برخی افراد ممکن است در زمان مصرف توپیرامات دچار حالت تهوع، کاهش اشتها و کاهش وزن شوند، همچنین برخی افراد ممکن درد معده یا اسهال را تجربه کنند. این عوارض ممکن است طی چند روز از بین برود.بیشتر این عوارض با عادت کردن بدن به دارو از بین خواهند رفت.اما اگر در فردی این عوارض از بین نرفت و شدیدتر شد می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنند.

اختلال قاعدگی و تاثیر توپیرامات بر قاعدگی یکی از عوارض جانبی احتمالی توپیرامات است و بهتر است اگر در زمان مصرف توپیرامات دچار تغییرات در قاعدگی خود شدید با پزشک خود مشورت کنید.

در زمان مصرف توپیرامات ممکن است برخی افراد دچار اضطراب، حملات وحشت، مشکل خواب، پرخاشگری، بی قراری، افسردگی شوند، در صورت مشاهده این علائم با پزشک خود تماس بگیرید.

در صورت داشتن موارد زیر بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

  • مشکلات بینایی، تاری دید، درد یا قرمزی چشم، کاهش ناگهانی بینایی
  • گیجی، مشکلات در فکر یا حافظه، مشکل در تمرکز، مشکلات در گفتار
  • علائم کم ابی، کاهش تعریق، تب شدید
  • علائم سنگ کلیه شامل درد شدید در پهلو یا کمر، ادرار دردناک یا دشوار
  • علائم اسید بیش از حد در خون- ضربان قلب نامنظم، احساس خستگی، از دست دادن اشتها، مشکل در فکر

 ریزش مو در زمان مصرف قرص توپیرامات می تواند از عوارض جانبی این دارو باشد، اما این عارضه به ندرت گزارش شده است. البته مشکل ریزش مو اگر در دوره مصرف این دارو برای شما ایجاد شود پس از اتمام دوره درمان و قطع دارو مجددا موهای ریخته رشد خواهند کرد.

تداخل دارویی توپیرامات

استفاده از توپیرامات با داروهای دیگری که باعث خواب آلودگی می شود ممکن است اثر داروها را بدتر کند و قبل از استفاده از داروهای خواب آور، شل کننده عضلات یا داروی اضطراب یا افسردگی با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از داروهایی که با توپیرامات تداخل دارند شامل:

  • استازولامید
  • زونیسامید
  • والپروئیک اسید
  • قرص های ضد بارداری

اگر از قرص های هورمونی ضد بارداری که حاوی استروژن هستند مصرف می کنید، ممکن است با قرص توپیرامات تداخل دارویی داشته باشد. به همین علت برای جلوگیری از باردار شدن از روش های دیگر ضد بارداری استفاده کنید. همچنین قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.