شفا مگ

هیپوگلیسمی در افراد غیر دیابتی

هیپوگلیسمی در افراد غیر دیابتی ممکن است رخ دهد و یک بیماری نیست، بلکه زمانی که سطح قند خون به دلیل تولید زیاد انسولین در بدن کاهش یابد اتفاق می افتد.

هیپوگلیسمی در افراد غیر دیابتی

هیپوگلیسمی یک بیماری نیست بلکه زمانی که سطح قند خون خیلی کم می شود رخ می دهد و بسیاری از افراد هیپوگلیسمی را مانند علائمی می دانند که فقط در افراد دیابتی اتفاق می افتد. با این حال در افرادی که دیابت ندارند نیز می تواند رخ دهد.

بیماری قند خون با هیپوگلیسمی متفاوت است و زمانی رخ می دهد که شما بیش از حد قند در جریان خون خود دارید و بدن با تولید انسولین زیاد باعث می شود که دچار کاهش قند خون شوید. انسولین هورمونی است که قند را تجزیه می کند تا بتوانید از آن برای انرژی استفاده کنید. در صورت ابتلا به دیابت و مصرف بیش از حد انسولین نیز می توانید دچار افت قند خون شوید.

افرادی که دیابت ندارند و بدن انها نتواند سطح قند خون را تثبیت کند ممکن است افت قند خون اتفاق بیفتد. اگر بدن بیش از حد انسولین تولید کند، ممکن است بعد از غذا نیز اتفاق بیفتد.هیپوگلیسمی در افرادی که دیابت ندارند در مقایسه با هیپوگلیسمی که در افرادی که دیابت یا بیماری های مربوطه دارند کمتر دیده می شود.

هیپوگلیسمی بعد از غذا: هیپوگلیسمی یا افت قند خون واکنشی ظرف چند ساعت پس از غذا اتفاق می افتد و باعث تولید بیش از حد انسولین می شودکه نتیجه آن افت قند خون واکنشی است. این نوع هیپوگلیسمی ممکن است به این معنی باشد که شما در معرض ابتلا به دیابت هستید.

هیپوگلیسمی و تشنج: ممکن است هیپوگلیسمی در برخی افراد شدید باشد و باعث عوارض جانبی شدید از جمله تشنج، مشکلات عصبی، تقلید سکته مغزی و حتی از دست دادن هوشیاری شود.

هیپوگلیسمی در افراد غیر دیابتی می تواند در کودکان و بزرگسالان رخ دهد و ممکن است برخی از این افراد زمینه ای برای ابتلا به دیابت داشته باشند و خطر ابتلا به دیابت را در این افراد افزایش دهد. اما به این معنی نیست که قطعا این افراد به دیابت نوع 2 مبتلا خواهند شد. این افراد با رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی می توانند پیشرفت پیش دیابت را کنترل کنند.

علائم افت قند خون چیست

قطعا هر فردی عکس العمل های مختلفی نسبت به نوسانات سطح گلوکز خون نشان می دهد و برخی از علائم هیپوگلیسمی در آنها دیده می شود که شامل موارد زیر است:

  • سرگیجه
  • احساس گرسنگی شدید
  • سردرد
  • گیجی
  • لرزش بدن
  • عدم توانایی تمرکز
  • تعریق
  • تاری دید
  • تغییر شخصیت

برخی افراد ممکن است بدون هیچ علائمی دچار افت قند خون شوند که این علت به دلیل عدم اگاهی از افت قند خون می باشد.

علت هیپوگلیسمی چیست

هیپوگلیسمی یا افت قند خون واکنشی ظرف چند ساعت پس از غذا اتفاق می افتد و باعث تولید بیش از حد انسولین می شودکه نتیجه آن افت قند خون واکنشی است. این نوع هیپوگلیسمی ممکن است به این معنی باشد که شما در معرض ابتلا به دیابت هستید.

افت قند خون غیر واکنشی لزوما مربوط به وعده های غذایی نیست و ممکن است به دلیل یک بیماری زمینه ای باشد. دلایل مختلفی دارد که افت قند خون قبل از غذا خوردن یا ناشتا رخ می دهد.

برخی از داروها مانند داروهای نارسایی کلیه و یا مصرف مقادیر بیش از حد الکل که می تواند کبد را از تولید گلوکز متوقف کند می تواند باعث هیپوگلیسمی غیر واکنشی شود.

هر اختلالی که بر کبد، قلب یا کلیه ها تاثیر بگذارید و یا برخی اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی و همچنین بارداری می تواند باعث ایجاد هیپوگلیسمی شود.

اگر برای کاهش علائم ریفلاکس معده و مری معده خود را تحت عمل جراحی قرار داده اید ممکن است در معرض ابتلا به بیماری معروف به سندرم دامپینگ باشید. در سندرم دامپینگ بدن در پاسخ به وعده های غذایی غنی از کربوهیدرات انسولین اضافی ازاد می کند که می تواند منجر به افت قند خون و علائم مربوط به آن شود.

استرس، رژیم غذایی نامناسب، مصرف دخانیات، مصرف برخی داروها و خستگی زیاد می تواند از عوامل تشدید کننده بیماری هیپوگلیسمی باشد.

تشخیص هیپوگلیسمی

افت قند خون می تواند در حالت ناشتا اتفاق بیفتد، به این معنی که شما برای مدت طولانی بدون غذا بوده اید. ممکن است پزشک از شما بخواهد آزمایشی انجام دهید و این آزمایش 72 ساعت به طول می انجامد. در طول آزمایش خون شما در زمان های مختلف برای اندازه گیری سطح گلوکز خون گرفته می شود.

آزمایش دیگر، ازمون تحمل وعده های غذایی مختلف است. این آزمایش برای افرادی است که بعد از خوردن غذا قند خون را تجربه می کنند.

هر دو آزمایش شامل خونگیری در مط بمی باشد و نتایج معمولا در طی یک یا دو روز در دسترس خواهد بود. اگر سطح قند خون شما کمتر از 50 تا 70 میلی گرم در دسی لیتر باشد، ممکن است دچار افت قند خون باشید. این تعداد می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. بدن برخی از افراد به طور طبیعی سطح قند خون کمتری دارد.

افراد می بایست علائم خود را پیگری کنند و به پزشک خود اطلاع دهند که چه علائمی را تجربه می کنند. یکی از راه های انجام این کار ، دفترچه ای برای ثبت علائم است. دفتر شما باید حاوی علائمی باشد که تجربه کرده اید، آنچه خورده اید و مدت زمان قبل یا بعد از غذا علائم شما رخ داده است.

هیپوگلیسمی چگونه درمان می شود

پزشک می بایست علت هیپوگلیسمی شما را شناسایی کرده تا بتواند درمان طولانی مدت مناسب را برای شما تعیین کند.

گلوکز در کوتاه مدت به افزایش سطح قند خون کمک می کند. یکی از راه های دریافت گلوکز اضافی، مصرف 15 گرم کربوهیدرات است.
آب پرتقال یا آب میوه راهی آسان برای ورود گلوکز اضافی به جریان خون است. این منابع حاوی گلوکز غالبا به صورت کوتاه مدت افت قند خون را اصلاح می کنند، اما پس از آن اغلب افت دیگری در قند خون ایجاد می شود.

برای پایدار نگه داشتن سطح قند خون پس از یک دوره افت قند خون، غذایی بخورید که دارای کربوهیدرات های پیچیده زیادی مانند ماکارونی و غلات کامل هستند.

در برخی موارد ممکن است علائم هیپوگلیسمی در افراد چنان شدید شود که در کارهای روزمره و فعالیت های آنها اختلال ایجاد کند. اگر دچار افت قند خون شدید هستید، ممکن است لازم باشد از قرص های گلوکز استفاده کنید.

عوارض مداوم افت قند خون چیست

کنترل کردن هیپوگلیسمی مهم است ، زیرا می تواند مشکلات سلامتی طولانی مدت را ایجاد کند. بدن شما برای عملکرد به گلوکز نیاز دارد بدون سطح مناسب گلوکز ، بدن شمابرای انجام عملکردهای طبیعی خود تلاش کند.

در موارد شدید ، افت قند خون می تواند منجر به تشنج، مشکلات عصبی شود که ممکن است سکته مغزی به همراه داشته باشد و یا حتی از دست دادن هوشیاری منجر شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.