شفا مگ

طرز تهیه مخمر اب برنج برای مو

تهیه آب برنج برای رشد مو بسیار ساده است و می توانید آن را در خانه درست کنید و از مزایای مخمر آب برنج برای مو، رشد مو، موی آسیب دیده و سفیدی مو استفاده کنید.

طرز تهیه مخمر اب برنج برای مو

آب برنج مایع شیری رنگی است که با خیساندن برنج تهیه می شود و حاوی مواد مغذی از جمله ویتامین های گروه B، آنتی اکسیدان ها، کربوهیدرات ها و اسیدهای آمینه است.از مزایای آن می توان به نرم شدن و تقویت مو، جلوگیری از شکستگی و خشکی پوست و مو اشاره کرد.

زمانی که برنج را خیس می کنید و آن را می پزید، قطعا آب برنج را دور می ریزید. اما این مایع شیری باقی مانده هنگام خیساندن برنج فواید زیادی برای سلامت مو و فراتر از آن را دارد.

آب برنج نه تنها ممکن است باعث رشد مو و دفاع در برابر کم پشت شدن مو شود، بلکه مزایایی را برای کسانی که پوست حساس و پیر دارند نیز به همراه دارد.با توجه به اینکه می توان آن را با دو ماده در دسترس، آب و برنج تهیه کرد دلیل کمی وجود دارد که آن را امتحان نکنید.

اول و مهمتر از همه آن است که بدانید آب برنج چه خواصی دارد؟ آب برنج زمانی که برای چند ساعت خیسانده می شود مایع ابری و شیری مانند را ایجاد می کند. برخی از اب های برنج تخمیر می شوند که بدان معناست که مدت زمان بیشتری خیسانده شده است.

برنج دانه ای است که حاوی تعداد زیادی از مواد مغذی که وقتی در آب خیس می شود برخی از این مواد مغذی در مایع آزاد می شوند که می توانند برای مو یا پوست بسیار مفید باشند.

آب برنج حاوی:

  • آنتی اکسیدان ها مانند فنول و فلاونوئید
  • ویتامین B6
  • ویتامین E
  • نشاسته، پلی ساکارید و سایر کربوهیدرات ها
  • اسیدهای آمینه
  • اسید های آلی

برخی تحقیقات نشان داده شده است که آب برنج حاوی ترکیبی به نام اینوزیتول ، نوعی مولکول قند با قابلیت مبارزه با رادیکال های آزاد است که می تواند به محافظت از اسیب ها و شکستگی مو بسیار مفید باشد.در مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیده اند که آب برنج دارای خواص ضد میکروبی است.

به طور کلی تعداد زیادی تحقیق در مورد چگونگی عملکرد آب برنج بر روی مو انجام نشده است. با این حال چندین مطالعه موجود شواهدی را پیدا کرده اند که نشان می دهد این ماده می تواند برای حفظ سلامت مو نیز مفید باشد.

آب برنج باعث می شود رشد مو افزایش یابد و همچنین به درخشانی و براق تر شدن مو کمک زیادی می کند. افرادی که موهای خشک دارند با شستشوی موی خود با آب برنج می توانند موهای خشک را درمان کنند.

همچنین آب برنج به نرم تر شدن مو و تقویت تارهای مو برای دفاع در برابر آسیب و موخره کمک زیادی می کند.

آب برنج جدا از استفاده و خواص زیادی که برای مو دارد می تواند به سلامت پوست کمک زیادی کند.در حقیقت آب برنج مدتهاست در طب ایورودا در هندیان و کره مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای بالقوه استفاده از آب برنج برای سلامت پوست عبارتند از:

  • کمک به مرطوب سازی پوست و کاهش علائم اگزما و خشکی پوست
  • کاهش علائم درماتیت و تحریک در افراد با پوست حساس
  • پوست را به آرامی تمیز می کند
  • باعث نرم شدن پوست و بهبود بافت پوست
  • دفاع در برابر علائم پیری به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی آن
  • افزایش گردش خون در پوست

در مطالعات انجام شده شواهدی را نشان می دهد که آب برنج دارای اثرات ضد پیری، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی زیادی است. در یک مطالعه خاص 12 بزرگسال از آب برنج برای شستن پوست خود به مدت 28 روز استفاده شد و مشخص شد که آب برنج دارای فعالیت آنتی اکسیدانی و باعث کاهش اثرات چین و چروک در صورت آنها شد.

طرز تهیه مخمر آب برنج

در اینجا یک دستورالعمل اساسی آب برنج که می تواند برای مو و صورت مورد استفاده قرار گیرد که برای تهیه آن فقط نیاز به یک فنجان برنج و یک فنجان آب دارید.

1 فنجان برنج که می تواند برنج سفید یا غلات کامل و یا برنج قهوه ای باشد و 1 فنجان آب که بهتر است آب فیلتر شده باشد تا مطمئن شوید آب دارای آلودگی نیست. همچنین می توانید بعد از خیساندن برنج برای پخت و پز از آن استفاده کنید.

ابتدا حدود یک دقیقه برنج را خوب زیر آب بشویید و آن را صاف کنید تا آب ان خارج شود. سپس برنج و آب را در یک کاسه بریزید و بگذارید چند ساعت یا بیشتر بماند.برنج را صاف کرده و آب باقیمانده را در کاسه نگه دارید.

آب برنج را در یک لیوان بریزید و روی آن را بپوشانید و اجازه دهید 12 تا 24 ساعت در دمای اتاق بماند تا فرایند تخمیر انجام شود که در آن میکروب های مفید ایجاد شود.

مدت نگهداری اب برنج:پس از تخمیر ، آب برنج را در یک شیشه درب دار بریزید و در یخچال نگه داری کنید و از آن حدود یک هفته استفاده کنید.

شما می توانید از آب برنج به طور مستقیم روی مو یا صورت خود بریزید یا ان را در محصولات دیگر مانند شامپو یا ماسک مو استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: ماسک آب برنج برای پوست صورت


نحوه استفاده از مخمر آب برنج برای مو

یک روش مناسب برای استفاده از آب برنج برای مو این است که قبل از شامپو زدن، مقداری آب برنج را روی موهای خود بریزید و اجازه دهید 3 تا 5 دقیقه روی موهای شما بماند. سپس موی سر خود را با شامپو بشویید و آب کشی کنید.همچنین می توانید از اب برنج به عنوان ماسک مو استفاده کنید.

چند بار باید از آب برنج استفاده کنیم

آب برنج مانند سایر روش های درمانی مو، استفاده یک یا چند بار در هفته می باشد تا بتوانید بهترین نتیجه را برای شما داشته باشد. استفاده مداوم از آب برنج برای مو هیچ ضرری ندارد و این به خود شما بستگی دارد.

هنگامی که از اب برنج برای پوست صورت استفاده می کنید سعی کنید ان را روی پوست تمیز پخش کنید، اگر قبلا از پاک کننده استفاده کرده اید، قبل از استفاده از مرطوب کننده استفاده کنید. این به رطوبت و لطافت پوست شما کمک بیشتری می کند.

بسته به سایر محصولات مراقبت از پوست که استفاده می کنید این کار را یک یا چند بار در هفته انجام دهید. همچنین می توانید مقداری را در ماسک صورت، اسکراب صورت یا در حمام استفاده کنید. همچنین می توانید برای نتیجه بهتر آب برنج بر روی صورت از روغن نارگیل، روغن بادام برای تقویت رطوبت کمک بگیرید.

مدت زمان اثر آب برنج روی مو

استفاده از آب برنج روی موها و اثربخشی آن در هر فرد تفاوت است و ممکن است در برخی افراد فوری اثر کند و در برخی افراد زمانی را سپری کند تا به اثر بخشی دلخواه برسد. با این حال طی چند هفته ممکن است متوجه شوید که موهای شما ضخیم و حجیم تر شده است.

خطرات و عوارض جانبی آب برنج

به طور کلی استفاده از اب برنج برای بسیاری از افراد ایمن به نظر می رسد، زیرا این ماسک با مواد ساده ای مانند برنج و آب ساخته شده است.
به طور کلی آب برنج غیر سمی است و پوست را تحریک نمی کند و حتی برای افرادی که پوست سر حساسی دارند نیز مناسب است. با این حال می تواند باعث تحریک در افرادی که به برنج حساسیت و الرژی دارند شود.

در صورت مشاهده عوارض جانبی مانند خارش، قرمزی ، افزایش خشکی استفاده از آب برنج را متوقف کنید. این ممکن است نشانه هایی باشد که به دلیل مسائلی مانند رشد مخمر یا آلرژی باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.