شفا مگ

سوستاک: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص سوستاک پیوسته رهش 2.6 و 6.4 یک داروی باز کننده عروق می باشد و برای درمان و پیشگیری از آنژین تجویز می شود و باعث بهبود عمل خون رسانی به قلب می شود.

قرص سوستاک

قرص سوستاک یک داروی گشاد کننده عروق است که باعث باز شدن رگ های خونی برای بهبود جریان خون می شود و برای درمان و پیشگیری از آنژین تجویز می شود.

قرص سوستاک پیوسته رهش 2.6 و 6.4 با نام ژنریک نیتروگلیسیرین پیوسته رهش نیز شناخته می شود که حاوی ماده فعال به نام گلیسیرین ترینیترات است.این دارو در بسته های 100 عددی در داروخانه ها موجود می باشد.

نام دیگر قرص سوستاک: قرص سوستاک با نام های نیتروگلیسیرین پیوسته رهش یا نیتروکاردین نیز شناخته می شود.

فرق قرص سوستاک با نیتروکاردین: قرص سوستاک و قرص نیتروکاردین نام تجاری داروی نیتروگلیسیرین می باشد و هر دو یک عملکرد را دارند و باعث بهبود جریان خون می شوند.

قرص سوستاک ممکن است حاوی اریتروسین، استئارات منیزیم، روغن کرچک، شلاک، ساکارز، نشاسته ذرت، تالک و لاکتوز باشد.این دارو متعلق به گروهی از داروها به نام گشاد کننده های عروق نیترات می باشد که باعث باز شدن رگ های خونی می شوند و نیترات موجود در آن باعث بهبود خون رسانی به قلب می شود.

توجه داشته باشید که این دارو برای درمان حمله های قلبی مناسب نیست، زیرا این دارو مدت زمان زیادی طول می کشد تا اثربخشی خود را نشان دهد.

شایعترین عوارض جانبی قرص سوستاک سردرد است که ممکن است شدید باشد و در بعضی اوقات با نوشیدن مایعات زیاد می توان این عوارض جانبی را کاهش دهید. البته پزشک ممکن اس داروهایی را برای کنترل سردرد برای شما تجویز کند.

داروی سوستاک چیست

قرص سوستاک یک داروی درمان آنژین یا درد قفسه سینه می باشد که با باز کردن عروق خونی باعث بهبود خون رسانی می شود و خطر آنژین را کاهش می دهد.

آنژین یک درد یا ناراحتی است که زمانی اتفاق می افتد که بخشی از قلب اکسیژن کافی دریافت نکند و باعث فاشر یا درد در ناحیه قفسه سینه می شود. این درد ممکن است در قفسه سینه، گردن، بازوها و فک پایین اتفاق بیفتد.

قرص سوستاک متعلق به دسته داروهای گشاده کننده عروق می باشد و با شل سازی عضلات و رگ های خونی در بدن کار می کند و باعث می شود میزان ارسال اکسیژن و خون را به قلب افزایش می دهد. پس از مصرف این دارو قلب شما دیگر به سختی کار نمی کند و باعث کاهش درد قفسه سینه می شود.

موارد مصرف سوستاک

قرص سوستاک یک داروی گشاد کننده عروق است و برای جلوگیری از درد قفسه سینه ناشی از آنژین استفاده می شود.آنژین زمانی اتفاق می افتد که اکسیژن کافی برای انجام کارهای قلب وجود نداشته باشد.

قرص سوستاک کار قلب را کاهش می دهد و به آرامی و در طی چندین ساعت از قلب محافظت می کند. توجه داشته باشید که این دارو برای درمان حمله های قلبی مناسب نیست، زیرا این دارو مدت زمان زیادی طول می کشد تا اثربخشی خود را نشان دهد.

نکات مهم مصرف سوستاک

اگر قبل از تجویز سوستاک دارو هایی برای درمان فشار خون شریانی ریوی یا اختلال نعوظ مصرف می کنید می بایست به پزشک خود اعلام کنید. زیرا این دارو را زمانی که مصرف می کنید نمی توانید همزمان از داروی سوستاک استفاده کنید.

برخی افراد ممکن است دچار کم خونی شدید یا افزایش فشار داخل جمجمه، مشکلات گردش خون یا درد قفسه سینه که به فک یا شانه شما گسترش می یابد یا علائم شک را داشته باشند می بایست قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند. این افراد ممکن است منع مصرف سوستاک را داشته باشند.

اگر باردار هستید و یا به کودک خود شیر می دهید می بایست حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اگر به قرص سوستاک حساسیت دارید و یا سابقه حساسیت به داروهای فشار خون، داروهای شریانی ریوی دارید نباید از سوستاک استفاده کنید.

اگر تا به حال موارد زیر را داشتید حتما با پزشک خود مشورت کنید:

  • حمله قلبی یا سایر مشکلات قلبی
  • سکته مغزی یا ضربه به سر
  • فشار خون پایین
  • سردرد های شدید

توجه داشته باشید که قرص سوستاک برای افراد زیر 18 سال منع مصرف دارد و نباید مصرف شود.

اگر از داروهای مشکلات نعوظ استفاده می کنید نباید از قرص سوستاک استفاده کنید. این دارو می تواند باعق کاهش شدید فشار خون شود و منجر به بی هوشی شود.

هشدار های مهم مصرف سوستاک

قبل از استفاده از قرص سوستاک اگر حساسیت به این دارو یا داروهای مشابه به آن را دارید حتما به پزشک خود گزارش دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات دیگری شود.

قبل از استفده از سوستاک اگر سابقه پزشکی خاصی دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید

  • آسیب دیدگی سر
  • گرفتگی مکرر معده
  • مدفوع آبکی
  • اسهال شدید
  • کم خونی یا فشار خون پایین
  • سوء جذب مواد مغذی
  • سایر مشکلات قلبی

قرص سوستاک ممکن است در برخی افراد باعث سرگیجه شود، به همین خاطر تا زمانی که مطمئن شوید که این دارو چه اثری بر روی شما دارد از رانندگی یا استفاده از کارهایی که نیاز به هوشیاری زیادی دارد پرهیز کنید.

نحوه مصرف سوستاک

سوستاک دارویی می باشد که توسط پزشک برای درمان یا کاهش علائم شما تجویز شده است، به همین خاطر می بایست دقیقا توصیه های پزشک خود را دنبال کنید. هرگز قرص سوستاک را سرخود بیش از حد مصرف نکنید، زیرا ممکن است در کنترل علائم شما به خوبی عمل نکند و عوارض جانبی شدیدی را تجربه کنید.

قرص سوستاک را هر روز در زمان یکسان مصرف کنید و بسیار مهم است که قرص کاملا بلعیده شود.

اگر این دارو را به طور منظم مصرف می کنید و یک دوز را فراموش کردید می بایست در اسرع وقت مصرف کنید. با این حال اگر 6 ساعت تا دوز بعدی فاصله دارید، از مصرف آن صرف نظر کنید و دوز بعدی را در زمان برنامه ریزی خود مصرف کنید.

قرص سوستاک برای استفاده در هنگام بروز درد قفسه سینه نمی باشد و همچنین قرار نیست دقیقا قبل از فعالیت بدنی برای جلوگیری از درد قفسه سینه مصرف شود. در این شرایط ممکن است به برخی داروهای دیگر نیاز باشد که جزئیات بیشتر را با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

توجه داشته باشید قرص سوستاک را نباید به طور ناگهانی قطع کنید، قطع ناگهانی این دارو می تواند علائم شما را بدتر کند. لازم است قطع مصرف این دارو زیر نظر پزشک و به صورت تدریجی کاهش یابد.

عوارض جانبی سوستاک

عوارض جانبی قرص سوستاک شامل سردرد، سرگیجه، سبکی سر، حالت تهوع و گرفتگی می باشد که با سازگاری بدن با این دارو از بین می روند. اما اگر این علائم تداوم داشت یا بدتر شد می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

در زمان مصرف قرص سوستاک معمولا سردرد وجود دارد که نشانه اثر کردن این دارو می باشد، ممکن است پزشک برای درمان سردرد داروهایی را تجویز کند. در صورت ادامه داشتن یا شدید شدن سردرد، فوران به پزشک خود اطلاع دهید.

در زمان مصرف قرص سوستاک ممکن است دچار سرگیجه یا سبکی سر شوید و برای کاهش خطر این علائم می بایست هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده به آرامی بلند شوید.

این نکته را به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجیز کرده است و می داند که فواید این دارو بیش از عوارض جانبی آن است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده کرده اند دچار عوارض جانبی جدی نشده اند.

قرص سوستاک ممکن است واکنش آلرژیک ایجاد کند که البته بسیار نادر است. با این حال در صورت مشاهده علائم آلرزیک مانند بثورات پوستی، تورم، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس سریعا به پزشک مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نمی باشد و در صورت مشاهده علائم مشکوک می بایست به پزشک خود گزارش دهید.

تداخل دارویی سوستاک

قرص سوستاک ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد.

داروهایی که ممکن است با قرص سوستاک تداخل داشته باشند شامل:

  • داروهای فشار خون ریوی
  • داروهای درمان اختلال نعوظ
  • داروهای خاص برای سردرد های میگرنی مانند ارگوتامین

همچنین در زمان مصرف قرص سوستاک ممکن است در برخی آزمایشات آزمایشگاهی از جمله سطح کلسترول خون تداخل ایجاد کند و نتایج آزمایش را به درستی نشان دهد. به همین خاطر قبل از آزمایش، پرسنل آزمایشگاه را از مصرف این دارو مطلع سازید.

این لیست کاملی از داروهای در تداخل با قرص سوستاک نمی باشد و می بایست هر دارویی یا داروی گیاهی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید تا بتواند بهترین تجویز را برای شما داشته باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.