شفا مگ

نوشیدنی های حاوی ویتامین دی

ویتامین دی از ویتامین های مهم است که برای عملکرد بدن و تقویت سیستم بدن بسیار ضروری است و می توان از نوشیدنی های حاوی ویتامین دی نیز آن را دریافت کرد.

نوشیدنی های حاوی ویتامین دی

ویتامین دی یکی از مهمترین مواد مغذی است که بدن ما برای انجام عملکردهای مختلف به آن نیاز دارد و می بایست این ویتامین را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهیم. برخی از مواد غذایی وجود دارد که سرشار از ویتامین دی می باشند، اما آیا نوشیدنی هایی وجود دارد که سرشار از ویتامین دی باشد؟

نوشیدنی های سرشار از ویتامین دی هم وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از کمبود ویتامین دی در رژیم غذایی خود قرار دهید تا بتوانید با نوشیدن آنها کمبود این ویتامین را برای بدن خود جبران کنید.

کمبود ویتامین D یکی از نگرانی های دنیای بهداشت و تغذیه است و بر اساس یک مطالعه منتشر شده مشخص شده است که بسیاری از افراد با توجه به سبک زندگی جدید و دوری از نور افتاب دچار کمبود ویتامین دی می باشند. این ماده مغذی نقش مهمی در تنظیم و جذب مواد معدنی ضروری دیگر از جمله منیزیم، فسفات و کلسیم در بدن ما دارد.

ویتامین دی به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و رشد و نمو دندان ها و استخوان ها نقش مهمی دارد و کمبود این ویتامین در بدن ممکن است منجر به ضعیف شدن استخوان ها، درد مفاصل یا کمر و یا حتی درد عضلات شود. این ماده مغذی قوی برای بهبود مقاومت بدن در برابر بسیاری از بیماری ها بخصوص بیماری های ویروسی ضروری است.

این ویتامین را می توانیم از نور خورشید و برخی غذاهای طبیعی غنی از این ویتامین مانند سویا، قارچ، ماهی قزل آلا، تخم مرغ دریافت کنیم. البته برخی نوشیدنی های شکفت انگیز غنی از ویتامین دی نیز وجود دارد که می توانید در رژیم روزانه خود قرار دهید تا از کمبود ویتامین دی جلوگیری کنید.

در ادامه با لیستی از نوشیدنی های سالم و غنی شده از ویتامین دی قرار داده شده است که می توانید آنها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

آب پرتقال

همانطور که می دانید منابع طبیعی زیادی که دارای ویتامین دی باشند وجود ندارد، بخصوص اگر گیاه خوار باشید و یا حتی به راحتی ماهی سالمون را نتوانید بخورید. اما نگران نباشید نوشیدنی های خاصی وجود دارد که با ویامین دی غنی شده اند. یکی از این نوشیدنی ها آب پرتقال می باشد.

آب پرتقال دارای بسیاری از مواد مغذی تقویت کننده سلامتی است و ویتامین دی یکی از آنهاست. همیشه برای جلوگیری از تقلب یا مواد افزودنی مصنوعی، از آب پرتقال تازه خانگی استفاده کنید.

شیر گاو

شیر گاو یکی از پر مصرف ترین نوشیدنی های جهان است که به طور طبیعی دارای منبع خوبی از مواد مغذی مختلف از جمله ویتامین دی می باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده شیر گاو فقط 4 درصد چربی دارد و سعی کنید از شیر های کم چرب استفاده نکنید، زیرا با کاهش چربی شیر گاو ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین E، دی و ویتامین K نیز کاهش می یابد.

متخصصان می گویند که شیر پر چرب، حاوی حداکثر ویتامین دی می باشد، اما اگر دوست ندارید شیر را مستقیم مصرف کنید می توانید با شیر اسموتی درست کنید یا به لیوان شیر خود کمی شکلات اضافه کنید.

نوشیدنی های تهیه شده از ماست

با توجه به داده های تغذیه ای، ماست حدود 20 درصد از ویتامین دی مورد نیاز بدن را فراهم می کند، اما توجه داشته باشید قبل از خرید به برچسب آنها دقت کنید تا مطمئن شوید که دارای ویتامین دی می باشد.

اما برخی افراد تمایل زیادی به خوردن روزانه ماست را ندارند، این افراد می توانند از ماست نوشیدنی های خوبی استفاده کنند تا بتوانند به راحتی آن را بنوشند.

شیر سویا

از آنجا که ویتامین دی بیشتر در غذاهای حیوانی یافت می شود، گیاهخواران گزینه های بسیار محدودی برای دریافت ویتامین دی هستند. بنابراین، می توانند با استفاده از جایگزین های شیر گیاهی مانند شیر سویا ویتامین دی و سایر مواد مغذی ضروری که معمولا در شیر گاو یافت می شود استفاده کنند. شیر سویا را می توانید از مارکت ها خریداری کنید و حتما برچسب آن را دقت کنید که حاوی ویتامین دی باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.