شفا مگ

دمنوش رازیانه و زنجبیل برای قاعدگی و یبوست

دمنوش رازیانه و زنجبیل خواص ضد التهابی، بهبود دستگاه گوارشی و تقویت ایمنی بدن دارد و برای مشکلات پیش قاعدگی، یبوست، نفخ و گرفتگی معده بسیار موثر است.

دمنوش رازیانه و زنجبیل برای قاعدگی و یبوست

هضم غذا و آنچه که می خوریم بسیار مهم است و داشتن یک هضم سالم می تواند به سلامتی بدن ضروری است، زیرا نداشتن هضم سالم باعث می شود مواد مغذی جذب بدن نشود. با جذب نشدن مواد مغذی بدن به درستی کار نمی کند و دچار کمبود انرژی و بیماری های مزمن می شویم.این باعث می شود سیستم های گوارشی نتوانند به درستی کار کنند و سلامتی آنها از بین می رود.

دمنوش رازیانه و زنجبیل دارای خواص زیادی می باشد که یکی از این خواص ها کمک به هضم راحت غذا و کاهش یبوست می باشد.

دمنوش رازیانه و زنجبیل یک اثر آرام بخش دارد که می تواند دستگاه گوارش را تسکین داده و علائم نفخ و گاز و حتی گرفتگی معده را تسکین دهد.این دمنوش علاوه بر خواص ضد التهابی می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی کند

دمنوش رازیانه و زنجبیل برای قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی مجموعه ای از علائم می باشد که چند روز قبل از چرخه قاعدگی در یک زن ایجاد می شود. برخی از رایج ترین علائم آن شامل آکنه، نفخ، گرفتگی عضلات، سردرد، تحریک پذیری، درد، مشکلات خواب، تورم یا سینه های حساس است. تصور می رود که نوسانات هورمونی در طول چرخه قاعدگی علت اصلی سندرم پیش از قاعدگی باشد، در حالی که تغییرات شیمیایی در مغز شما نیز ممکن است نقش داشته باشد.

در مدیترانه به طور سنتی از دانه های رازیانه برای تسکین درد قاعدگی استفاده می شود و ترکیب آن با زنجبیل می تواند جایگزین ایبوپروفن و مفنامیک اسید شود. فنل ها، گلیکوزیدهای فنلی و ترکیبات معطر فرار مانند انتول، استراگل به عنوان مهمترین ترکیبات رازیانه می باشد.
بر اساس تحقیقات انجام شده رازیانه علاوه خواص تسکین دهندگی می تواند خواص ضد قارچی، ضد باکتریایی، آنتی اکسیدانی و ضد ترومبوتیکی و بهبود عملکرد کبد را برای بدن داشته باشد.

زنجبیل با توجه به خواص زیادی که دارد برخی از مناطق گرمسیری آن را برادر زردچوبه و هل می نامند و به عنوان یک ریشه پر خاصیت از آن استفاده می کنند. امروزه از زنجبیل در طب سنتی و همچنین در آشپزی استفاده زیادی می شود. این ریشه پر خاصیت دارای خواض ضد التهابی دارد و می تواند برای درمان درد قاعدگی بسیار مفید باشد.

زنجبیل برای درمان برخی از بیماری ها از جمله اختلالات قاعدگی، اختلالات گوارشی، مشکلات قلبی عروقی ، استفراغ، دیابت شیرین در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین دارای خواض ضد التهابی و ضد اکسیداتیو است. علاوه بر این موارد زنجبیل پتانسیل ضد میکروبی نیز دارد که می تواند در درمان بیماری های عفونی کمک زیادی کند.

دمنوش رازیانه و زنجبیل برای یبوست

دمنوش رازیانه و زنجبیل دارای خواص حمایتی و تسکین دهنده دستگاه گوارشی می باشد و می تواند سلامتی دستگاه گوارش و بهبود در نحوه عملکرد آن را تضمین کند.

دمنوش رازیانه و زنجبیل می تواند باعث کاهش نفخ، یبوست، درد قاعدگی و بهبود حرکات دستگاه گوارشی می شود.

دانه رازیانه از جمله مواردی است که خواص زیادی برای بدن دارد و یکی از مهمترین خواص آن تسکین سریع و موثر در اختلالات گوارشی را ایجاد کنند. با توجه به تحقیقات انجام شده نشان داده شده است که نفخ شکم، سوء هاضمه و بسیاری از مشکلات دستگاه گوارشی به خوبی با دانه های رازیانه برطرف می شود.

دانه رازیانه حتی در کشورهایی مانند هند بعد از غذا استفاده می شود و به این مورد معروف است که این دانه می تواند به رفع نفخ و گاز معده بعد از غذا کمک زیادی کند.

دانه های رازیانه حاوی ترکیبات روغن فرار مانند آنتول، ادیسک و سینئول است که می توانند تسکین دهنده خوبی برای دستگاه گوارشی به خصوص روده ها باشد و همچنین باعث کاهش نفخ شکم نیز می شوند.روغن دانه رازیانه نه تنها به جذب مواد مغذی در دستگاه گوارش کمک می کند، بلکه حاوی خواص ضد اسیدی است.

زنجبیل یک گیاه فوق ستاره برای دستگاه گوارش است و می تواند در دستور یک چای و دمنوش سالم قرار بگیرد. از هزاران سال پیش در کشورهایی مانند هند و چین از این گیاه به عنوان دارو استفاده می شده است.

دستگاه گوارشی به خوبی به زنجبیل واکنش نشان می دهد و به عنوان یک داروی تسکین دهنده مفید در نظر گرفته می شود. این ادویه گرم باعث تحریک بزاق، صفرا و آب معده کمک می شود که همگی بخشی اساسی از فرایند هضم غذا می باشند.

طرز تهیه دمنوش رازیانه و زنجبیل

برای تهیه دمنوش رازیانه 2 قاشق چای خوری سر پر دانه رازیانه را با 1 قاشق چایخوری زنجبیل تازه رنده شده مخلوط کرده آن را در 500 میلی لیتر آب اضافه کنید. برای بهبود در طعم این دمنوش می توانید یک قاشق چای خوری لیمو ترش تازه نیز به آن اضافه کنید. سپس آب را بر روی شعله قرار دهید تا بجوشد، زمانی که شروع به حباب زدن کرد، اجازه بدهید به مدت 10 دقیقه با حرارت ملایم جوش بخورد.

پس از 10 دقیقه دمنوش شما آماده شده است و می توانید آن را از صافی رد کرده و مصرف کنید. این دمنوش علاوه بر بهبود دستگاه گوارش می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک زیادی کند و شما را در برابر عفونت های شایع محافظت کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.