شفا مگ

آریزوور: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

آریزوور به شکل قرص 5، 10 و 15 میلی گرم یک داروی ضد سایکوز است که برای درمان علائم اسکیزوفرنی، اختلال دو قطبی، وسواس و افسردگی های شدید تجویز می شود.

قرص آریزوور

آریزوور یک داروی آنتی سایکوتیک می باشد که جهت کاهش علائم سایکوز توسط روان پزشک ها برای بیماران مبتلا به اسیکزوفرنی و اختلال دو قطبی تجویز می شود. این دارو با علائم اسکیزوفرنی مقابله می کند و قادر به درمان این بیماری نمی باشند. اما با مقدار دوز مشخص شده توسط پزشک می توانند علائم را از بین برده و یا خفیف تر کند.

قرص آریزوور 5، 10 میلی گرم یک داروی ضد روان پریشی می باشد که ممکن است پزشک معالج ،به همراه داروهای دیگر جهت درمان اختلال افسردگی شدید در بزرگسالان نیز تجویز شود.

مصرف داروی آریزوور می بایست توسط پزشک تجویز گردد زیرا مصرف این دارو برای برخی از افراد با شرایط بیماری های خاص منع مصرف دارد. همچنین در زمان مصرف به برخی از موارد و علائم توجه داشته باشید و در صورت مشاهده علائم مشکوک به پزشک خود مراجعه کنید.

داروی آریزوور برای افرادی که سابقه بیماری کبد یا کلیه، بیماران مبتلا به بیماری قلبی، فشار خون بالا یا پایین، کلسترول بالا و کمبود گلبول های سفید هستند منع مصرف دارد.

قرص آریزوور برای چیست

آریپرازول از جمله داروهای ضد سایکوز ( ضد روان پریشی ) می باشد که جهت درمان علائم بیماری هایی مانند اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی استفاده می شود.

عملکرد دقیق آریزوور مشخص نیست ، اما گمان می رود که عملکرد آن از طریق تغییر برخی از مواد شیمیایی در مغز به نام دوپامین، سروتونین، نورآدرنالین و استیل کولین می باشد. این مواد شیمیایی موجب تغییر رفتار، خلق و خوی و احساسات می شوند.

آریزوور به خوبی از طریق خوراکی جذب می شود و متابولیسم کبدی دارد. این دارو از طریق مدفوع و ادرار دفع می شود و شروع تاثیر آریزوور 1 تا 3 هفته می باشد. همچنین این دارو 3 تا 5 ساعت طول می کشد تا به اوج غلظت پلاسمایی خود برسد.نیمه عمر آریزوور حدود 75 - 146 ساعت می باشد.

موارد مصرف قرص آریزوور

داروی آریزوور برای درمان علائم بیماری های روان پریشی مانند اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی استفاده می شود و همچنین با سایر داروها برای درمان اختلالا افسردگی شدید در بزرگسالان تجویز می شود.

البته آریزوور برای اختلال توره یا علائم اختلال اوتیسم ( تحریک پذیری، پرخاشگری، خودزنی و خلق و خوی ) در کودکان بالای 6 سال نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات مهم قبل از تجویز قرص آریزوور

در صورت حساسیت به آریزوور نباید از آن استفاده کنید و مورد حساسیت خود را قبل از تجویز به پزشک خود اطلاع دهید تا بتواند بهترین تجویز را برای شما داشته باشد.

افراد مسن که مبتلا به روان پریشی هایی که مرتبط با زوال عقل هستند نباید از این دارو استفاده کنند، زیرا استفاده از این دارو برای آنها تایید نشده است.

اگر سابقه بیماری خاصی هستید قبل از تجویز به پزشک خود بگویید تا از بی خطر بودن دارو مطمئن شوید.

  • بیماری کبد یا کلیه
  • بیماری قلبی، فشار خون بالا یا پایین، مشکلات ریتم قلبی
  • کلسترول بالا یا تری گلیسیرید
  • کمبود گلبول های سفید
  • حمله قلبی یا سکته مغزی
  • تشنج یا صرع
  • مشکل در بلع
  • دیابت
  • وسواس، اختلال کنترل فشار یا رفتار های اعتیادی

هشدار های مهم مصرف آریزوور

ممکن است برخی افراد در زمان مصرف این دارو افکار خودکشی را در فکر خود بپرورانند، به همین خاطر نسبت به تغییرات خلق و خوی بیمار هوشیار باشید و اگر علائم جدید یا بدتر شد سریعا به پزشک اطلاع دهید.

استفاده از قرص آریزوور را به طور ناگهانی قطع نکنید، زیرا می تواند علائم ناخوشایند ترک را به همراه داشته باشد. قطع مصرف این دارو می بایست زیر نظر پزشک و تدریجی انجام شود.

افرادی که آریزوور را مصرف می کنند ممکن است دچار قند خون بالا یا دیابت، کلسترول بالا و افزایش وزن شوند. همچنین ممکن است در برخی افراد احتمال بیماری عروق خونی قلب و مغز را افزایش دهد.

افرادی که از آریزوور استفاده می کنند ممکن است دچار کاهش گلبول های سفید خون شوند که در صورت مشاهده علائم عفونت مانند تب ، لرز یا گلودرد بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

مهمترین توصیه در زمان مصرف داروی آریزوور این است که مقدار تجویز شده توسط پزشک را به موقع مصرف کرده و هرگز تغییری در مقدار دوز مشخص شده توسط پزشک ندهید زیرا می تواند عوارض جانبی زیادی به همراه داشته باشد.

اگر قصد قطع مصرف داروی آریزوور را دارید ، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید، این کار به شما کمک خواهد کرد بدون هیچ خطری و عوارض جانبی مصرف دارو را قطع کنید. قطع مصرف داروی آریزوور نیاز به تجویز پزشک دارد و معمولا در طی چند هفته و به طور تدریجی قطع می شود.

نحوه مصرف آریزوور

مدت درمان با آریزوور به عوامل مختلفی بستگی دارند و برخی افراد ممکن است فقط برای چند هفته استفاده کنند، اما برخی دیگر ممکن است نیاز به مصرف دراز مدت داشته باشند.

آریزوور ممکن است باعث افزایش قند خون شود و افرادی که مبتلا به دیابت هستند می بایست قند خون خود را به طور منظم بررسی کنند و قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند.

آریزوور را دقیقا مطابق دستور پزشک مصرف کنید و تمام دوز مصرفی و توصیه های پزشک را با دقت دنبال کنید، زیرا پزشک ممکن است گاهی اوقات دوز های شما را تغییر دهد.

از آریزوور بیش از 6 هفته استفاده نکنید مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد.

شاید مدت زمان چند هفته ای طول بکشد تا مزیت کامل این دارو در بیمار نمایان شود، به همین خاطر می بایست دارو را مرتب مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. دارو را در زمان مشخصی مصرف کنید تا بتوانید به راحتی مصرف دارو به شما یاداوری شود.

استفاده از آریزوور را به طور ناگهانی قطع نکنید در غیر این صورت ممکن است علائم ناخوشاند و عوارض جانبی را به همراه داشته باشد. قطع مصرف آریزوور را توسط پزشک انجام دهید تا بتوانید به راحتی و با خیال راحت آن را قطع کنید.

در زمان برخاستن خیلی سریع از حالت نشسته یا خوابیده خودداری کنید، در غیر این صورت ممکن است احساس سرگیجه گنید.

عوارض جانبی آریزوور

آریزوور ممکن است در برخی افراد ایجاد آلرژی کند که در صورت مشاهده علائم کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، لب، زبان یا گلو سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

تحریک شدید، پریشانی یا احساس بی قراری، مشکل در بلع و مشکلات گفتاری می تواند از عوارض جانبی مصرف داروی آریزوور باشد که پس از مشاهده این علائم با پزشک خود تماس بگیرید.

برخی از افراد در زمان مصرف داروی آریزوور دچار افکار خودکشی یا آسیب رساندن به خود می شوند که این می تواند از عوارض جانبی این دارو باشد. همچنین واکنش های شدید عصبی مانند تعریق ، گیجی، ضربان قلب سریع یا لرزش و احساس خستگی از عوارض جانبی آریزوور است که در صورت مشاهده این علائم حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

عوارض جانبی رایج داروی آریپرازول شامل موارد زیر می باشد:

  • حرکات کنترل نشده عضلانی، اضطراب، احساس بی قراری
  • افزایش وزن
  • حالت تهوع، استفراغ، یبوست
  • افزایش اشتها
  • سردرد، سرگیجه، خواب آلودگی، احساس خستگی
  • مشکلات خواب، بی خوابی
  • گرفتگی بینی، گلو

البته این لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نیست و ممکن است موارد دیگری در برخی افراد رخ دهد که در صورت مشاهده علائم مشکوک حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

تداخل دارویی آریزوور

داروی آریزوور ممکن است با سایر داروهایی که ایجاد خواب آلودگی می کنند تداخل داشته باشد و باعث خواب آلودگی شدید، کندی تنفس شود که این تداخل دارویی می تواند باعث بروز عوارض جانبی خطرناک شود.

آریزوور با داروهای شل کننده عضلات یا داروهای ضد اضطراب یا تشنج تداخل دارویی دارد و می بایست اگر از این داروها استفاده می کنید با پزشک خود مشورت کنید تا بتواند در تجویز داروها مدیریت داشته باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.