شفا مگ

مصرف همزمان مونته لوکاست با سیتریزین

مصرف همزمان مونته لوکاست با سیتریزین جهت درمان رینیت آلرژیک مداوم فصلی تجویز می شود و باعث کاهش علائم خارش چشم، آبریزش بینی، تنگی نفس، سرفه، عطسه می شود.

مصرف همزمان مونته لوکاست با سیتریزین

مونته لوکاست یک داروی ضد حساسیت و کنترل کننده آسم است که یک آنتاگونیست انتخابی گیرنده لوکوترین می باشد که از آن برای درمان آسم، درماتیت آتوپیک، رینیت آلرژیک های فصلی استفاده می شود.

سیتریزین یک آنتی هیستامین از نسل دوم آنتی هیستامین ها می باشد که جهت کاهش و تسکین علائم آلرژی و حساسیت های فصلی تجویز می شود. این دارو با مهار هیستامین در بدن کار می کند. از این دارو جهت کاهش علائم آلرژیک مانند آبریزش بینی، سرفه ، خارش چشم، عطسه و کهیر استفاده می شود.

پزشکان برای درمان رینیت آلرژیک های مداوم با توجه به شدت، تشخیص و سن بیمار ممکن است مونته لوکاست را به همراه سیتریزین یا نئوتادین تجویز کنند.

این درمان جهت بیماری رینیت آلرژیک های مداوم صورت می گیرد و با توجه به مطالعاتی که بر روی این نوع درمان شده است ترکیب مونته لوکاست به همراه سیتریزین در کاهش علائم عطسه، خارش چشم، خارش بینی و احتقان های فصلی به میزان قابل توجهی می تواند موثر باشد.

سلب مسئولیت : لازم به ذکر است که این نوع تجویز فقط باید به تشخیص پزشک انجام شود، زیرا در غیر این صورت می تواند عوارض جانبی خطرناکی را به همراه داشته باشد. این مطلب فقط جهت بالا بردن اطلاعات شما می باشد و به هیچ عنوان جایگزین تجویز پزشک نمی باشد. مصرف همزمان برخی از داروها بدون تجویز پزشک می تواند عوارض جانبی شدیدی را به همراه داشته باشد.

هشدار های مصرف مونته لوکاست و سیتریزین

مونته لوکاست حاوی فنی آلانین است و برای بیماران مبتلا به فنیل کتونوری منع مصرف دارد. مصرف مونته لوکاست حتما باید زیر نظر پزشک باشد تا علائم بهبودی بررسی شود. همچنین نحوه مصرف و دوز مونته لوکاست فقط توسط پزشک تعیین می شود.

مونته لوکاست با داروهای غیر استروئیدی مانند دیکلوفناک، بروفن، ایندومتاسین و ناپروکسن تداخل دارویی دارد و نباید با این داروها یا آسپرین مصرف شود. بهترین زمان مصرف مونته لوکاست به صورت تک دوز عصرها می باشد.

افرادی که دخانیات مصرف می کنند می بایست تحت نظر پزشک این داروها را مصرف کنند زیرا می تواند بیماری های تنفسی را تشدید کند.

برخی افراد ممکن است به سیتریزین یا آنتی هیستامین های حاوی هیدروکسی زین حساسیت داشته باشند می بایست قبل از تجویز پزشک اعلام کنند تا پزشک بتواند بهترین تصمیم را بگیرد.

اگر سابقه بیماری های کلیوی یا کبدی دارید نباید از سیتریزین و مونته لوکاست استفاده کنید و می بایست قبل از تجویز با پزشک درباره بیماری خود مشورت کنید.

عوارض جانبی مونته لوکاست و سیتریزین

مونته لوکاست و سیتریزین ممکن است در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند که شامل مشکلات تنفسی شدید، تورم صورت، گلو ، سوزش چشم، درد پوست است که در صورت مشاهده می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی شایع مونته لوکاست شامل:

  • معده درد و اسهال
  • علائم آنفولانزا
  • مشکل در شنیدن و درد گوش
  • سردرد، درد سینوز، سرفه و گلو درد

سیتریزین یک آنتی هیستامین جدید از نسل دوم می باشد که برخلاف آنتی هیستامین های نسل اول عوارض خواب آلودگی شدید، خشکی دهان و تاری دید را ایجاد کند.

اگر عوارض جانبی خواب آلودگی، خشکی دهان، تاری دید، گرمای بیش از حد، اسهال و استفراغ می باشد که اگر عوارض شدید بود می بایست مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

 عوارض جانبی شایع سیتریزین شامل:

  • ضربان قلب سریع
  • ضعف، مشکلات خواب
  • احساس بیقراری شدید
  • گیجی یا مشکلات بینایی
  • ادرار کردن کمتر از حد معمول
  • حالت تهوع یا یبوست
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.