شفا مگ

ماسک خانگی برای رفع پوسته پوسته شدن صورت

ماسک های خانگی مفید برای درمان و رفع پوسته پوسته شدن صورت، بینی و پیشانی وجود دارند که می توانند به درمان علائم و مرطوب نگه داشتن پوست کمک زیادی کنند.

ماسک خانگی برای رفع پوسته پوسته شدن صورت

به طور معمول پوست هر دقیقه 30 هزار سلول مرده را از بین می برد و پست شما هر 28 روز تجدید می شود.اما وقتی لایه خارجی پوست شما آسیب ببیند روند تجدید اختلال ایجاد می شود، که منجر به پوسته پوسته شدن می شود. این باعث می شود پوست شما دچار خارش و خشکی شود. اگر چه این علائم ناخوشایند باشد، اما چند روش درمانی ساده وجود دارد که می توانید با آنها این مشکل را درمان کنید.

در ادامه به لیستی از داروهای خانگی عالی برای کاهش علائم پوسته پوسته شدن صورت و بینی آورده شده است.

پوسته پوسته شدن چیست

پوسته پوسته شدن یا لایه برداری پوست نتیجه آسیب ناخواسته سطح پوست است که باعث از بین رفتن لایه فوقانی آن می شود. پوست سالم باید 10 تا 20 درصد آب داشته باشد. پوسته پوسته شدن زمانی اتفاق می افتد که رغن های طبیعی تولید شده توسط پوست شروع به خشک شدن و در نتیجه روند کم شدن آب بدن می کند که نتیجه آن لایه خارجی پوست شما پوسته پوسته می شود و از بین می رود.

علت پوسته پوسته شدن صورت

عوامل زیادی وجود دارد که در ایجاد پوسته پوسته شدن نقش دارد و برخی بیماری ها یا شرایط زمینه ای نیز می تواند باعث پوسته پوسته شدن و خارش پوست شود.

عواملی که باعث پوسته پوسته شدن می شود شامل آلرژی، عفونت قارچی، اختلال سیستم ایمنی بدن، سرطان، اگزما، درماتیت، پسوریازیس، درماتوفیتوز، هوای سرد، گرمای هوا، کمبود رطوبت، درمان سرطان، داروهای موضعی، حمام گرم و پاک کننده ها می باشد.

با توجه به علت ایجاد پوسته پوسته شدن پوست می توانید برای درمان آنها از برخی روش ها و ماسک های خانگی استفاده کنید تا این مشکل را رفع کنید.

ماسک خانگی برای درمان پوسته پوسته شدن صورت

ماسک های زیادی وجود دارد که می توانید برای پوسته پوسته شدن صورت، پیشانی و بینی از آنها استفاده کنید که بهترین انها شامل روغن نارگیل، روغن ضروری، عسل، زیتون، زردچوبه، آلوئه ورا، سرکه سیب و وازلین می باشد.

ماسک روغن نارگیل

روغن نارگیل می تواند به بهبود سطح آبرسانی پوست کمک زیادی کند و همچنین به عنوان نرم کننده طبیعی عمل می کند و این می تواند از لایه برداری بیشتر پوست جلوگیری کند.

برای تهیه ماسک روغن نارگیل فقط احتیاج به یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل دارید و آن را کمی گرم کنید و سپس روغن را بین کف دست بمالید و آن را به آرامی در سراسر صورت خود مالیده و ماساژ دهید.

همچنین می توانید آن را به سایر مناطق آسیب دیده نیز بمالید. برای نتیجه بهتر این کار را دو بار در روز انجام دهید.

ماسک روغن درخت چای

روغن درخت چای یک روغن ضروری است که خواص ضد التهابی دارد و می تواند به تسکین شرایط پوستی مانند اگزما، پوسته پوسته شدن صورت کمک زیادی کند و آن را بهبود بخشد.

برای استفاده از روغن درخت چای برای پوسته پوسته شدن پوست نیاز به 1 قاشق چایخوری روغن نارگیل و 3 الی 4 قطره روغن درخت چای دارید. این مقدار را با یکدیگر مخلوط کنید و آن را در سراسر منطقه آسیب دیده بمالید و بگذارید تا کاملا خشک شود. این کار را روزانه 1 تا 2 بار انجام دهید.

توجه داشته باشید روغن های ضروری مانند روغن درخت چای حتما باید با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل مخلوط شود، زیرا روغن های ضروری بسیار قوی و غلیظ هستند و می توانند باعث واکنش های شدید آلرژیک شوند.

ماسک عسل

عسل دارای اثرات تسکین دهنده و نرم کننده است که می تواند در درمان پوسته پوسته شدن صورت کمک کند. این ماده همچنین به طور گسترده ای در کرم ها و سایر فرمولاسیون ها برای درمان بیماری های مختلف پوستی مانند درماتیت و پسوریازیس استفاده می شود.

برای کاهش پوسته پوسته شدن صورت می توانید نصف قاشق غذا خوری عسل را به طور یکنواخت روی پوست آسیب دیده قرار دهید و بگذارید 20 الی 30 دقیقه روی پوست بماند. این کار را روزانه دو بار انجام دهید.

ماسک روغن زیتون

روغن زیتون مانند روغن نارگیل می تواند درمان فوق العاده ای باشد که باعث می شود پوست رطوبت خود را حفظ کند و به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می کند. این روغن حاوی فنل هایی است که اثرات ترمیم کننده ای دارد.

برای استفاده از روغن زیتون مقداری از آن را روی کف دست خود بریزید و آن را به طور یکنواخت در سراسر صورت خود بمالید و همچنین می توانید روغن زیتون را به سایر مناطق اسیب دیده بمالید. این کار را یک بار در روز ترجیحا قبل از خواب انجام دهید.

ماسک زردچوبه

زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و می تواند باعث تسریع در ترمیم پوست شود و پوسته پوسته شدن صورت را درمان کرد.

برای استفاده از ماسک زردچوبه شما نیاز به نصف قاشق چایخوری پودر زردچوبه و مقداری ماست نیاز دارید و آنها را با هم مخلوط کنید تا به صورت خمیر غلیظ در اید. این مخلوط را در سراسر صورت و سایر قسمت های اسیب دیده بدن خود بمالید. این خمیر را حدود 20 تا 30 دقیقه بگذارید روی پوست بماند و سپس با آب بشویید. این کار را روزی یکبار انجام دهید.

ماسک آلوئه ورا

آلوئه ورا یک داروی محبوب است که برای درمان بسیاری از بیماری های پوستی استفاده می شود و خاصیت ضد التهابی و مرطوب کنندگی دارد که می تواند پوسته پوسته شدن پوست و همچنین بیماری های التهابی پوستی را درمان کند.

ماسک آلوئه ورا تازه را در سراسر صورت خود بمالید و همچنین می توانید آن را در سراسط مناطق اسیب دیده به صورت یک لایه یکنواخت اعمال کنید. سپس بگذارید 20 دقیق هروی پوست بماند و آن را با آب شستشو کنید. این کار را یک بار در روز انجام دهید.

پیشگیری از پوسته پوسته شدن پوست صورت

برای تمیز کردن صورت خود از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید و مرتبا بخور بدهید تا پوستی کاملا نرم و شفاف داشته باشید و سعی کنید پوست خود را به طور مرتب لایه برداری کنید.

پوست خود را مرطوب نگه دارید و به اندازه کافی آب بنوشید تا پوست شما رطوبت کافی را داشته باشد.استعمال دخانیات را ترک کنید و استفاده از حمام آب بسیار گرم خودداری کنید.

این نکات و راه حل ها مطمئنا به شما در کاهش علائم پوسته پوسته شدن کمک میک ند. اما اگر مشاهده کردید که در وضعیت شما بهبودی حاصل نشده یا وضعیت شما بدتر شده است بهتر است برای یافتن دلیل اصلی به یک مشاور پوست مراجعه کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.