شفا مگ

آمپول متوکلوپرامید: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

آمپول متوکلوپرامید یک داروی ضد تهوع و استفراغ می باشد که برای درمان تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی، جراحی، بازگشت اسید معده به مری تجویز می شود.

آمپول متوکلوپرامید

آمپول متوکلوپرامید یک داروی ضد تهوع و استفراغ است که باعث کاهش علائم ناشی از تخلیه کند معده مرتبط با دیابت می شود و همچنین برای برخی درمان های روده و معده استفاده می شود. آمپول متوکلوپرامید برای جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی و جراحی نیز استفاده می شود.

آمپول متوکلوپرامید یک داروی گوارشی می باشد برای درمان کوتاه مدت 3 تا 12 هفته استفاده می شود و مصرف بیشتر می تواند خطر عوارض جانبی را بیشتر کند.

آمپول متوکلوپرامید در گروه داروهای پروکینتیک قرار دارد که باعث سرعت بخشیدن به حرکت غذا در دستگاه گوارش می شود و به صورت عضلانی یا وریدی تزریق می شود.آمپول متوکلوپرامید 10 میلی گرم / 2 میلی لیتر از اشکال دارویی این دارو می باشد.

هرگز از آمپول متوکلوپرامید در مقادیر بیشتر از تجویز پزشک یا طولانی تر از 12 هفته استفاده نکنید. دوز بالای این دارو می تواند خطرات و عوارض جانبی شدیدی داشته باشد.

حساسیت به آمپول متوکلوپرامید: آمپول متوکلوپرامید در برخی افراد ممکن است ایجاد حساسیت کند و علائم تنگی نفس، تورم لب، صورت و زبان و حتی بثورات پوستی مانند کهیر و قرمزی پوست را به همراه داشته باشد. افرادی که سابقه حساسیت به آمپول متوکلوپرامید را دارند نباید از این دارو استفاده کنند زیرا می تواند برای انها خطرناک باشد.

آمپول متوکلوپرامید در بارداری: آمپول متوکلوپرامید در گروه B بارداری قرارر دارد و مشخص نیست که آیا این دارو به کودک متولد نشده آسیب می رساند یا خیر. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

آمپول متوکلوپرامید در شیردهی: آمپول متوکلوپرامید پس از تزریق به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به کودک در حال شیردهی آسیب برساند. در صورت استفاده از آمپول متوکلوپرامید می بایست شیردهی به نوزاد را قطع کرده و درباره شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

آمپول متوکلوپرامید برای چیست

آمپول متوکلوپرامید یک داروی ضد تهوع و استفراغ است که برای تسکین علائم تهوع و استفراغ، به خصوص برای استفراغ های ناشی از شیمی درمانی یا پس از جراحی استفاده می شود.

تزریق متوکلوپرامید در بعضی بیماران برای تخلیه روده در طی برخی اقدامات پزشکی نیز استفاده می شود و با سرعت بخشیدن به حرکت غذا از طریق معده و روده کار می کند.

موارد مصرف آمپول متوکلوپرامید

آمپول متوکلوپرامید را برای درمان تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی و بعد از جراحی تجویز می کنند و همچنین برای تسکین علائم کندی تخلیه معده در افراد دیابتی نیز استفاده می شود.

پزشک شما ممکن است آمپول متوکلوپرامید را برای رفع حالت تهوع و استفراغ ناشی از سردرد میگرنی تجویز کند و همچنین برای درمان برخی درمان های مرتبط با معده و روده نیز استفاده می شود.

به طور کلی متوکلوپرامید یک داروی تجویزی برای موارد زیر است:

  • کاهش علائم تخلیه کند معده در افراد دیابتی
  • درمان تهوع و استفراغ در شیمی درمانی
  • در برخی درمان های پزشکی
  • کمک به تخلیه معده یا کمک به حرکت باریم در روده
  • برخی درمان های معده و روده

هشدارهای مهم مصرف آمپول متوکلوپرامید

تزریق آمپول متوکلوپرامید ممکن اس در برخی افراد ایجاد مشکلات عضلانی بنام دیسکینزی تاخیری ایجاد کند و باعث ایجاد حرکات غیر معمول در عضلات به ویژه عضلات صورت خواهید شد. در زمان ابتلا به این مشکل عضلانی قادر به کنترل یا توقف این حرکت نخواهید بود. دیسکینزی حتی ممکن است بعد از قطع تزریق متوکلوپرامید بر طرف نشود. هر چه مدت زمان بیشتری از متوکلوپرامید استفاده کنید دیسکینزی تاخیری بیشتر خواهد بود. مصرف بیش از 12 هفته استفاده از آمپول متوکلوپرامید می تواند خطر ابتلا به این بیماری را بیشتر کند.استفاده از داروهایداروهای روان پریشی یا اینکه سابقه بیماری دیابت به خصوص در زنانها خطر ابتلا را بیشتر خواهد کرد.

قبل از استفاده از آمپول متوکلوپرامید در صورت ابتلا به بیماری های کلیوی یا کبدی، نارسایی احتقانی قلبی و فشار خون بالا، دیابت یا سابقه افسردگی داریید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین اگر به این دارو حساسیت دارید و سابقه دیسکینزی تاخیری، مشکلا معده یا انسداد روده، خونریزی معده و یا تومور غدد فوق کلیوی هستید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه مصرف آمپول متوکلوپرامید

آمپول متوکلوپرامید داروی درمان تهوع و استفراغ می باشد که به صورت مایعی است که در عضله یا ورید تزریق می شود و زمانی که از ترزیق آمپول متوکلوپرامید برای درمان کندی تخلیه معده به دلیل دیابت استفاده می شود، ممکن است چهار بار در روز تجویز شود.

آمپول متوکلوپرامید برای تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی معمولا 30 دقیقه قبل از شیمی درمانی، سپس هر 2 ساعت یک بار برای دو دوز و سپس هر 3 ساعت یک بار برای سه دوز تجویز می شود.

عوارض جانبی آمپول متوکلوپرامید

عوارض جابی رایج آمپول متوکلوپرامید شامل احساس بی قراری، خواب آلودگی، خستگی، گیجی، سردرد و مشکلات بی خوابی می باشند.تزریق متوکلوپرامید می تواند در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند که برخی از آنها ممکن است شدید باشد.

اسپاسم کنترل نشده عضلات صورت و گردن یا عضلات بدن از عوارض جانبی جدی آمپول متوکلوپرامید می باشد که این اسپاسم های عضلانی می توانند باعث حرکات غیر عادی بدن شود. این اسپاسم ها معمولا در 2 روز اول درمان اتفاق می افتد و بیشتر در کودکان و بزرگسالان زیر 30 سال اتفاق می افتد.

برخی افراد ممکن است در دوره درمان با آمپول متوکلوپرامید دچار افسردگی شوند و ممکن است به آسیب رساندن به خود فکر کنند. می بایست در صورت مشاهده این علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

برخی عوارض های جانبی آمپول متوکلوپرامید نادر، اما جدی است که نمونه آن سندرم بدخیم تورولپتیک است که علائم تب بالا ، سفتی عضلات را به همراه دارد که می تواند باعث مرگ شود.

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر سریعا به پزشک مراجعه کنید

  • هر حرکت عضلانی جدید یا غیر معمول
  • گیجی، افسردگی، افکار خودکشی
  • حرکات عضلانی آهسته یا تند
  • تشنج
  • مشکل در خواب یا بی خوابی
  • افزایش سریع وزن یا تنگی نفس
  • واکنش های شدید عصبی مانند تب شدید، تعریق، گیجی

توجه داشته باشید اگر آمپول متوکلوپرامید سریع تزریق شود می تواند عوارض جانبی مرتبط با تزریق ایجاد شود و برای مدت کوتاهی بسیار مضطرب و بی قرار شوید و احساس خواب آلودگی شدید کنید که در صورت مشاهده به پرستار یا پزشک اطلاع دهید.

آمپول متوکلوپرامید به چه داروهایی تداخل دارد

آمپول متوکلوپرامید ممکن است با برخی از داروها، ویتامین ها و مکمل های گیاهی تداخل داشته باشد، پس حتما قبل از تجویز با پزشک خود درباره داروهای مصرفی صحبت کنید. ممکن است برخی داروها بر روی فعل و انفعالات دارویی تاثیر بگذارد و دارو به خوبی کار نکند یا عوارض جانبی شدیدی داشته باشد.

  • اگر از قرص یا شربت و یا داروهایی که شامل متوکلوپرامید است استفاده می کنید نباید از آمپول آن نیز به طور همزمان استفاده کنید.
  • داروهای فشار خون
  • داروهای ضد افسردگی به ویژه مهار کننده های مونوآمید اکسیدار
  • انسولین
  • داروهای ضد اضطراب و داروهای خواب
  • مپنزولات
  • گلیکوپیرولات
  • اکسی بوتینین، فلاوکسات
  • داروهای گشاد کننده برونش
  • داروهای روده تحریک پذیر مانند ی سیکلومین، هیوسین
  • داروهای درمان اختلالات روانپزشکی مانند کلروپرومازین، کلوزاپین

البته این لیست کاملی از داروهایی که با آمپول متوکلوپرامید تداخل دارند نمی باشد، در صورت مصرف هر دارویی قبل از تجویز آمپول متوکلوپرامید با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.