شفا مگ

درمان حالت تهوع بارداری با زنجبیل

زنجبیل می تواند حالت تهوع صبحگاهی در بارداری را درمان کند که با توجه به تجویز پزشک پزشک می توانید از دمنوش یا کپسول زنجبیل در بارداری استفاده کنید.

درمان حالت تهوع بارداری با زنجبیل

شاید شنیده باشید که زنجبیل می تواند به کاهش حالت تهوع صبحگاهی در بارداری، تهوع های دریایی، تهوع مربط با میگرن و تهوع های ناشی از شیمی درمانی کمک کند.

زنجبیل ریشه ای است که به طور معمول در اکثر آشپزخانه های جهان وجود دارد و به دلیل طعم تند و معطر آن در بیشتر غذا ها مورد استفاده قرار می گیرد.زنجبیل علاوه بر استفاده آشپزی، در علم پزشکی و درمان های سنتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا خواص زیادی برای بدن و درمان برخی بیماری ها دارد.

زنجبیل و ویار بارداری: زنجبیل یک درمان رایج برای ناراحتی معده و حالت تهوع است و به نظر می رسد به هضم غذا و جریان بزاق نیز کمک زیادی میکند. مطالعات نشان داده که مصرف زنجبیل می تواند حالت تهوع و استفراغ را در برخی از زنان باردار کاهش دهد.

بسیار مهم: زنان باردار باید مراقبت مصرف زنجبیل باشند،برخی از متخصصان نگران هستند که این امر میت واند خطر سقط جنین را، بخصوص در دوزهای بالا افزایش دهد.

دوز های مناسب زنجبیل برای هر شرایطی تعیین نشده است و زنان باردار حتما باید مقدار مناسب مصرف آن را از پزشک خود دریافت کنند.

انواع مختلف روغن در ریشه زنجبیل یافت می شود و برخی از آنها می تواند به کاهش حالت تهوع کمک زیادی کنند. از زنجبیل می توان به صورت خشک و تازه برای کاهش حالت تهوع استفاده کرد.

کپسول زنجبیل در بارداری: زنجبیل را می توانید به صورت کپسول نیز از داروخانه ها تهیه کنید، اما می بایست دوز مصرف آن را حتما با پزشک خود مشورت کنید، زیرا مصرف به مقدار زیاد این کپسول ها می تواند خطر سقط جنین را به همراه داشته باشد.

در مطاله ای که بر روی 67 زن باردار انجام شد نشان داد که کسانی که روزانه 1000 میلی گرم زنجبیل را به صورت کپسول به مدت 4 روز مصرف کردند نسبت به کسانی که دارونما دریافت کردند، حالت تهوع و استفراغ به طور قابل توجهی کمتر است.

طبق مطالعات انجام شده بر روی 5000 زن که حالت تهوع را در اوایل بارداری داشتند، دریافتند که استفاده از محصولات زنجبیل می تواند برای زنان مفید باشد.

در تحقیقات دیگر، عملکرد زنجبیل بر کاهش حالت تهوع بر روی بیماری های دریا، تهوع های صبحگاهی و تهوع های مرتبط با شیمی درمانی بررسی شد.نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که زنجبیل می تواند به کاهش تهوع کمک زیادی کند.

بر اساس شواهد بالینی محدود، زنجبیل در نزدیکی زایمان یا در افرادی که سابقه سقط جنین، خونریزی واژن یا اختلالات لخته شدن دارند به دلیل خطر خونریزی منع مصرف دارد.

مقدار مصرف مجاز زیر یک گرم در روز می باشد که این مقدار می بایست به 4 بار در روز تقسیم شود و که مجموع این 4 دوز به زیر یک گرم برسد.

فواید زنجبیل در بارداری

زنجبیل یک گیاه ریشه ای است که می تواند در سه ماهه اول بارداری تا 80 درصد تهوع و استفراغ را در زنان باردار کاهش دهد و به عنوان درمان بیماری صبگاهی شناخته می شود.

ریشه زنجبیل حاوی انواع ترکیبات گیاهی است که ممکن است به برخی از ناراحتی های بارداری کمک زیادی کند.

زنجبیل حاوی ترکیباتی است که می تواند بر سیستم هضم اثر بگذارد و تخلیه معده را تسریع کند که به نوبه خود ممکن است به کاهش احساس حالت تهوع نیز کمک کند.

علاوه بر این ها ثابت شده است که زنجبیل به شما در کاهش درد ناشی از گرفتگی رحم که بسیاری از زنان باردار در سه ماهه اول تجربه می کنند کمک میکند.

التهاب

در حالی که برخی از التهاب ها بخشی طبیعی و سالم از بارداری است، اما التهاب بیش از حد با نتایج منفی کودک مرتبط است، به ویژه مربوط به رشد و رشد مغز است. نشان داده شده است که مواد شیمیایی موجود در زنجبیل می تواند مارکرهای التهابی را کاهش دهند.

سیستم ایمنی بدن

در بارداری سیستم ایمنی بدن زن ضعیف می شود، به این معنی که یک مادر آینده بیشتر در معرض سرماخوردگی و بیماری های ناشی از غذا قرار می گیرد. زنجبیل از طریق خواص ضد میکروبی اثبات شده ممکن است در دفع بیماری کمک کند.

هضم آسان غذا

به دلیل تغییرات هورمونی و آناتومیکی ، تقریبا نیمی از زنان در دوره ای از بارداری یبوست می شوند. تصور می شود زنجبیل اثرات تحریکی بر دستگاه گوارش دارد که می تواند از بروز یبوست جلوگیری کند

هشدارهای مصرف

مصرف زنجبیل در دوز های بالا نه تنها موثر نیست ، بلکه می تواند مضر هم باشد و عوارض جانبی را به همراه داشته باشد.زنجبیل می تواند در برخی افراد اثرات ناخوشایندی مانند ناراحتی شکمی، اسهال، سوزش معده و تحریک گلو را به همراه داشته باشد. همچنین زنجبیل در دوز های بالا دارای می تواند اثر ضد انعقادی داشته باشد.

بر اساس شواهد بالینی محدود، زنجبیل در نزدیکی زایمان یا در افرادی که سابقه سقط جنین، خونریزی واژن یا اختلالات لخته شدن دارند به دلیل خطر خونریزی منع مصرف دارد.

مصرف زنجبیل به صورت کپسول یا چای نباید نزدیک به زایمان مصرف شود، زیرا زنجبیل ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. زنان باردار با سابقه سقط جنین، خونریزی از واژن یا مشکلات لخته شدن خون نیز باید از مصرف محصولات زنجبیل خودداری کنند.

مقدار مصرف مجاز زیر یک گرم در روز می باشد که این مقدار می بایست به 4 بار در روز تقسیم شود و که مجموع این 4 دوز به زیر یک گرم برسد.

اگر داروهای انعقاد خون مصرف می کنید نباید از زنجبیل استفاده کنید، زیرا می تواند بر روی این داروها تاثیر بگذارد و تداخل دارویی دارد.

اگر از وارفارین، اسپرین یا کلوپیدوگرل استفاده می کنید، باید تایید استفاده از زنجبیل را از پزشک معالج خود بگیرید، در غیر این صورت می تواند عوارض جانبی زیادی را به همراه داشته باشد.

زمانی که از زنجبیل برای تهوع های صبحگاهی در دوران بارداری استفاده می کنید می بایست قبل از استفاده، مقدار دوز مصرف زنجبیل را از پزشک معالج خود بپرسید، زیرا استفاده از دوز بالا می تواند به کودک آسیب برساند و خطر سقط جنین را افزایش دهد.

طریقه مصرف زنجبیل برای حالت تهوع

همانطور که اشاره کردیم بخشی از زنجبیل که در کاهش تهوع تاثیر دارد بسیار پایدار است و می توان از پودر زنجبیل یا زنجبیل تازه استفاده کرد. برای بهره مند شدن از خواص زنجبیل برای حالت تهوع، می توانید از پودر زنجبیل ، زنجبیل تازه یا دمنوش استفاده کنید.

نکته مهم این است که مقداری که باید از هر یک از این اشکال بگیریم متفاوت است. یک گرم زنجبیل تازه با یک گرم زنجبیل خشک و اسیاب شده یکسان نیست.

اگر ترجیح می دهید از زنجبیل تازه استفاده کنید یک روش خوب برای استفاده از آن این است که درست قبل از سرو آن را به صورت ریز خرد شده به سالاد یا غذاهای خود اضافه کنید.

همچنین می توانید از داروخانه ها کپسول زنجبیل را تهیه کنید،این کپسول ها از زنجبیل تازه یا خشک شده تهیه شده است و با توجه به شرایط بیمار پزشک انها را تجویز می کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.
مطالب مشابه

رفع تهوع صبحگاهی در بارداری