شفا مگ

سفیکسان: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص سفیکسان 200 و 400 داروی آنتی بیوتیک است که برای درمان سرماخوردگی، عفونت دندان، عفونت واژن و رحم، التهاب لوزه، عفونت ادراری با منشا باکتری می باشد.

سفیکسان: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

سفیکسان با نام جنریک سفیکسیم یک آنتی بیوتیک از دسته سفالوسپورین ها است که با باکتری های مبارزه می کند و برای درمان انواع مختلفی از عفونت ها در بدن تجویز می شود.

قرص سفیکسان یک آنتی بیوتیک است که برای عفونت دندان، سرماخوردگی ، عفونت واژن و رحم، التهاب لوزه و گلو، عفونت ریه که منشا باکتریایی دارند استفاده می شود.

قرص سفیکسان در اشکال 200 و 400 میلی گرم می باشد و جهت درمان عفونت های باکتریایی تجویز می شود و هیچ اثری بر روی درمان عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا و کرونا ندارد.

سفیکسان از جمله داروهایی است که باید توسط پزشک تجویز شود و به هیچ عنوان آنتی بیوتیک ها را سرخود مصرف نکنید، زیرا می تواند باعث مقاومت آنتی بیوتیک در بدن شما شود.

توجه داشته باشید که از عوارض جانبی شایع قرص سفیکسان درد معده، تهوع، استفراغ و یا خارش و ترشحات واژن در زنان می باشد و این عوارض ممکن است خفیف باشد و از بین برود، اما اگر عوارض شدید بود می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

سفیکسان چیست

سفیکسان یک داوری آنتی بیوتیکی است که با بیشتر باکتری ها به خصوص آنتی بیوتیک های گرم منفی مبارزه می کند و برای درمان طیف گسترده ای از عفونت ها تجویز می شود.سفیکسان با اتصال به یک یا چند پروتئین متصل به پنی سیلین از سنتز دیواره سلول باکتری جلوگیری می کند.

سفیکسان به خوبی از دستگاه گوارش جذب می شود و حدود 3 تا 8 ساعت طول می کشد تا به غلظت سرمی خود برسد و اثر بخشی خود را شروع کند. سفیکسان نیمه عمر 3 تا 4 ساعت دارد و کسانی که مشکلات کلیوی دارند 4 تا 6 ساعت می باشد. این دارو از طریق ادرار و مقدار کمی از آن از طریق مدفوع دفع می شود.

موارد مصرف سفیکسان

قرص سفیکسان یک آنتی بیوتیک است که برای از بین بردن عفونت های باکتریایی تجویز می شود و از آن برای بیماری هایی که منشا عفونت آنها باکتریایی است استفاده می شود.

سفیکسان برای عفونت واژن، برونشیت، سوزاک، عفونت رحم، التهاب لوزه و گلو، التهاب گوش میانی و عفونت ریه تجویز می شود.

نکات مهم درباره سفیکسان

ممکن است که شما به سفیکسان یا داروهای مشابه با این دارو مانند کفلکس، پنی سیلین، سفالکسین، سفروزیل و سفازولین حساسیت داشته باشید، حتما باید قبل از تجویز به پزشک خود اطلاع دهید. این کار باعث می شود پزشک بتواند بر روی داروهای تجویزی شما مدیریت بیشتری داشته باشد تا بتواند بهترین و بی خطر ترین تجویز را برای شما داشته باشد.

مصرف قرص سفیکسان در گروه B بارداری قرار دارد و مشخص نیست که به نوزاد متولد نشده اسیب می رساند یا خیر، به همین خاطر اگر باردار هستید به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر سابقه برخی از بیماری ها را دارید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید:

  • مشکلات خونریزی
  • بیماری کلیوی
  • مشکلات معده یا روده به خصوص کولیت روده ای
  • یک واکنش غیر معمول یا آلرژیک به سفیکسیم یا پنی سیلین
  • اگر باردار هستید یا در حال باردار شدن هستید
  • اگر درحال شیردهی به نوزاد هستید.

نحوه مصرف سفیکسان

نحوه مصرف سفیکسان به شدت بیماری، شرایط بیمار و تشخیص پزشک بستگی دارد و می بایست مطابق دستورالعمل تجویز شده توسط پزشک مصرف شود و هرگز دوز دارو را کم یا زیاد نکیند.

سفیکسان را می توانید بدون غذا یا همراه غذا مصرف کنید، کسانی که مشکلات گوارشی دارند بهتر است این دارو را همراه غذا مصرف کنند تا باعث عوارض جانبی گوارشی نشود.

در زمان استفاده از این دارو ممکن است قبل از اتمام تجویز پزشک علائم بیماری شما از بین برود، اما باید مدت زمان کامل این دارو را مصرف کنید. علائم ممکن است از بین رفته باشند ، اما عفونت به طور کامل بهبود پیدا نکرده باشد و خطر ابتلا به عفونت بیشتر را به همراه داشته باشد. حتی ممکن است بدن شما به آنتی بیوتیک مقاوم شود.

ممکن است در برخی موارد دوز مصرف قرص سفیکسان را فراموش کنید، در چنین مواردی به محض یادآوری آن را مصرف کنید، اما اگر تقریبا نزدین به دوز برنامه ریزی شده بعدی شما باشد از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. برای جبران دوز های فراموش شده داروی اضافی مصرف نکنید.

داروهای آنتی بیوتیک می توانند باعث اسهال شوند که ممکن است نشانه ای از عفونت جدید باشد، در چنین مواردی از داروهای ضد اسهال استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک تشخیص دهد که لازم است.

مقدار مصرف سفیکسان

مقدار مصرف معمول سفیکسان در بزرگسالان 400 میلی گرم یک بار در روز می باشد که این مقدار می تواند با توجه به تشخیص پزشک در یک دوز یا دوز های تقسیم شده هر 12 ساعت 200 میلی گرم تجویز شود.

مقدار مصرف سفیکسان برای درمان عفونت های دهانه رحم و مجاری ادراری دوز 400 میلی گرم یک بار در روز می باشد.

مقدار مصرف سفیکسان برای کودکان با توجه به وزن و سن آنها تجویز می شود و افراد مبتلا به اختلالات کلیوی بر اساس شرایط بیماری آنها تجویز می شود.

عوارض قرص سفیکسان

سفیکسان ممکن است در برخی افراد عوارض آلرژیک را ایجاد کند که در صورت مشاهده علائمی چون کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت ، لب یا زبان حتما به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

عوارض جانبی برای تمام داروها می باشد و ممکن است اصلا در فردی هیچ عوارضی را نداشته باشد و یا خفیف باشد و طی چند روز از بین برود. اما برخی عوارض های جانبی سفیکسان هستند که در صورت شدید بودن می بایست حتما با پزشک خود مشورت کنید.

درد شدید معده، اسهال آبکی یا خونی می تواند از عوارض جانبی سفیکسان باشد که در صورت مشاهده این عوارض می بایست سریعا به پزشک خود تماس بگیرید تا علت این عوارض مشخص شود.

همچنین اگر دچار زردی پوست یا چشم، پوست رنگ پریده یا زرد، ادرار تیره، ضعف و تشنج شدید، این علائم از عوارض جانبی سفیکسان می باشد و برای بررسی علت آن حتما به پزشک خود تماس بگیرید.

واکنش شدید پوستی می تواند از عوارض جانبی قرص سفیکسان باشد که علائمی چون تب، گلودرد، تورم در صورت یا زبان، سوزش در چشم، درد پوستی، راش و تاول روی پوست به همراه دارد.

عوارض جانبی شایع قرص سفیکسان شامل سوء هاضمه، درد معده، تهوع، استفراغ یا خارش و ترشحات واژن می باشد که این علائم ممکن است خفیف باشد و پس از چند روز از بین برود. اما اگر علائم شدید بود می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی سفیکسان نمی باشد و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد که در صورت مشاهده می بایست سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

مصرف سفیکسان در بارداری

سفیکسان از جمله داروهای گروه B بارداری می باشد و در سه ماهه اول بارداری منع مصرف دارد و می بایست در صورت اینکه باردار هستید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید. زیرا بی خطر بودن این دارو برای نوزاد متولد نشده مشخص نشده است. اگر باردار هستید و یا در زمان مصرف این دارو باردار شدید می بایست با با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف سفیکسان در شیردهی

سفیکسان به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به نوزاد شیرده آسیب جدی وارد کند، حتما باید قبل از تجویز به پزشک خود درباره شیردهی بگویید تا پزشک بتواند بهترین تصمیم را بگیرد. ممکن است پزشک تشخیص دهد که تا اتمام دوره سفیکسیم شیردهی را قطع کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.