شفا مگ

انیسون گیاه دارویی برای کاهش درد و تنظیم قاعدگی

انیسون یک داروی گیاهی برای تنظیم عادت ماهانه و کاهش درد قاعدگی است، که این خواص به دلیل ترکیبات انیسون می باشد که مشابه استروژن در بدن زنان عمل می کند.

انیسون و قاعدگی

انیسون دارای برخی ترکیبات شیمیایی است که مشابه استروژن در بدن زنان عمل می کند و می تواند برای درمان مشکلات قاعدگی و یائسگی در زنان بسیار مفید باشد.

انیسون گیاهی با سابقه طولانی که از آن به عنوان یک داروی کمکی در ساخت داروهای آسم، سرفه، دیابت، نفخ، معده و داروهای درمان بی خوابی استفاده می شود.از دانه انیسون، روغن انیسون برای ساخت دارو و درمان مشکلات گوارشی و سایر مشکلات نظیر قاعدگی و گر گرفتگی استفاده می شود.

بر اساس مطالعه ای که بر روی دانه انیسون انجام شد، به این نتیجه رسیدند که ترکیبی از عصاره انیسون، زعفران و دانه کرفس می تواند به کاهش درد قاعدگی کمک زیادی کند. در این مطالعه از 180 دختر در سنین 18 تا 28 سال استفاده شد و آنها را به 3 گروه تقسیم کردند.یک گروه ترکیبی از دانه انیسون، زعفران و کرفس، یک گروه دیگر مفنامیک اسید و یک گروه دارونما دریافت کردند. با شروع خونریزی قاعدگی یا درد قاعدگی هر گروه درمان اختصاصی خود را سه بار در روز و به مدت 3 روز مصرف کردند.

پس از بررسی نتایج برای 2 تا 3 چرخه قاعدگی ، دریافتند که کسانی که ترکیبی از دانه انیسون، زعفران و کرفس مصرف کرده اند ،کاهش درد قاعدگی چشمگیری به نسبت سایر گروه ها داشتند.

انیسون برای تنظیم قاعدگی: دانه انیسون به دلیل دارا بودن ترکیبات شیمیایی مشابه استروژن می تواند به تنظیم قاعدگی و مشکلات دوران قاعدگی بسیار موثر باشد.

زنانی که از داروهای ضد بارداری هورمونی استفاده می کنند در زمان استفاده از انیسون می بایست از روش های دیگر ضد بارداری استفاده کنند، زیرا انیسون با داروهای هورمونی تداخل دارویی دارد.

سایر خواص انیسون

انیسون دارای خواص نسبتا محدودی می باشد، اما به طور کلی می توان گفت که این گیاه می تواند باعث افزایش اشتها، افزایش شیر در مادر، تقویت و تنظیم قاعدگی و افزایش میل جنسی شود. همچنین انیسون برای درمان گرگرفتگی یائسگی و درمان مشکلات گوارشی بسیار موثر خواهد بود.

گرگرفتگی

محققان دریافته اند که انیسون می تواند به تسکین گر گرفتگی در زنان یائسه کمک زیادی کند. برای این منظور تحقیقی را در سال 2012 انجام دادند که در این مطالعه از 72 زن یائسه استفاده شد که هر کدام به مدت 4 هفته روزانه از عصاره انیسون استفاده کردند، این زنان پس از چهار هفته کاهش قابل توجهی در شدت گرگرفتگی داشتند.

مشکلات گوارشی

انیسون و رازیانه می تواند به کاهش یبوست کمک زیادی کند.در این رابطه یک مطالعه در سال 2010 انجام شد که در یک کار آزمایی بالینی که شامل 20 بیمار مبتلا به یبوست مزمن بودند تحقیقاتی انجام شد. در این تحقیقات دریافتند که ترکیب گیاهی حاوی انیسون می تواند به افزایش تعداد دفع در روز کمک زیادی کند.

همچنین در مطالعه دیگری در سال 2017، استفاده از روغن انیسون را برای کمک به درمان سندرم روده تحریک پذیر بررسی کردند. در این مطالعه پس از انجام یک آزمایش بر روی بیماران مبتلا به IBS به مدت 4 هفته به این نتیجه رسیدند که روغن انیسون می تواند درمان امیدوار کننده ای برای بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر باشد.

عوارض جانبی احتمالی

مصرف انیسون به صورت معمول و در غذا بی خطر است، اما شواهد کافی برای دانستن بی خطر بودن انیسون در به صورت دارویی وجود ندارد.

زنان باردار و شیرده باید از مصرف انیسون دارویی خودداری کنند زیرا شواهد علمی کافی برای دانستن بی خطر بودن آن وجود ندارد.

انیسن ممکن است اثرات شبه استروژن داشته باشد، بنابراین نگرانی وجود دارد که استفاده از مکمل های انیسون برای افرادی که شرایط حساس به هورمون دارند مانند سرطان های وابسته به هورمون مانند سرطان پستان، سرطان تخمدان، آندومتریوز و فیبروئیدهای رحمی عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

اگر به گیاهانی مانند مارچوبه، زیره، کرفس، گشنیز ، زیره و شوید حساسیت دارید ممکن است انیسون نیز برای شما حساسیت ایجاد کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.