شفا مگ

علائم، علت و درمان التهاب مفصل گیجگاهی فکی

التهاب مفصل گیجگاهی فکی یا TMJ با علائم صدا دادن فک، درد فک، گوش و اطراف گوش همراه است که علت های زیادی دارد و در بیشتر موارد بدون درمان بهبود می یابد.

مفصل گیجگاهی فکی

مفصل گیجگاهی فکی لولایی است که فک را به استخوان های گیجگاهی جمجمه که در جلوی هر گوش قرار دارد متصل می کند. این مفصل به شما این امکان را می دهد که فک خود را به بالا و پایین و از یک طرف به طرف دیگر حرکت دهید.

 التهاب مفصل فک گیجگاهی نوعی اختلال گیجگاهی فکی می باشد که می تواند باعث درد در مفصل فک و عضلات کنترل کننده حرکت فک شود.

برای تشخیص علت دقیق التهاب مفصل فک در یک شخص در بیشتر موارد دشوار است.درد ممکن است به دلیل ترکیبی از عوامل مانند ژنتیک، آرتروز یا اسیب فک باشد.برخی از افراد که درد فک دارند ممکن است به علت دندان قروچه باشد.

تعیین علت دقیق اختلال TMJ در یک شخص اغلب دشوار است. درد شما ممکن است به دلیل ترکیبی از عوامل مانند ژنتیک ، آرتروز یا آسیب فک باشد.

در اکثر موارد، درد و ناراحتی مرتبط با التهاب فک موقتی است و با مراقبت های مرتبط با این درد مدیریت شده یا درمان های غیر جراحی می تواند آن را تسکین دهد. اگر هر یک از درمان های غیر جراحی موثر نباشد معمولا جراحی آخرین راه برای درمان این مشکل است.

صدا دادن فک در هنگام جویدن به همراه درد در فک،گوش و اطراف گوش، همچنین درد صورت و در برخی موارد قفل شدن فک می تواند از علائم التهاب گیجگاهی فک باشد.

علائم التهاب گیجگاهی فکی

اختلال TMJ یا التهاب گیجگاهی فکی می تواند علائمی را از خود نشان دهد که از علائم شایع آن درد یا احساس درد در فک و همچنین درد در یک یا هر دو مفصل گیجگاهی فکی می باشد.

درد در گوش و اطراف گوش، مشکل جویدن یا درد در هنگام جویدن، درد صورت، قفل شدن مفصل، باز و بسته شدن دشوار دهان می تواند از علائم دیگر التهاب گیجگاهی فکی باشد.

همچنین ممکن است دچار دندان درد، سردرد، گردن درد، سرگیجه، گوش درد، مشکلات شنوایی، درد شانه فوقانی و صدای زنگ گوش شوید.

در زمان باز کردن دهان یا جویدن ممکن است باعث ایجاد صدای مانند کلیک در فک احساس شود. اما اگر هیچ درد و محدودیتی در حرکت با صدایی از فک همراه نباشد احتمالا نیازی به درمان ندارد.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم

اگر درد به صورت مداوم باشد یا اگر نمی توانید فک خود را کاملا باز یا بسته کنید می بایست به پزشک مراجعه کنید.پزشک می تواند در مورد علل و روشهای احتمالی درمان مشکل شما را حل کند.

علت التهاب گیجگاهی فکی چیست

التهاب گیجگاهی فکی یا TMJ می تواند علت های مختلفی داشته باشد که برخی از آنها می تواند باعث دردناک شدن این التهاب شود.

  • دیسک از جای مناسب خود خارج شود
  • غضروف مفصل در اثر آرتروز اسیب دیده باشد
  • مفصل در اثر ضربه باعث آسیب شده باشد.

همچنین برخی عوامل مانند انواع مختلف آرتروز، آسیب دیدگی فک، ساییدن یا سفت شدن دندان در طولانی مدت و برخی بیماری های بافت همبند می توانند خطر ابتلا به التهاب گیجگاهی فکی را بیشتر کنند.

همچنین برخی از عوامل تشدید کننده این بیماری شامل:

  • ساییده شدن یا پرچ شدن دندان
  • کشش عضلات جونده
  • استرس
  • بد در آمدن دندان
  • جفت و جور نشدن مناسب دندان

تشخیص التهاب گیجگاهی فکی

پزشک یا دندانپزشک در مورد علائم شما سوالاتی را از شما می کند و فک شما را معاینه می کند و برای تشخیص دقیق معاینات را انجام می دهد.

  • گوش کردن به صدای فک در هنگام باز و بسته شدن دهان
  • دامنه حرکت در فک را بررسی می کند
  • نواحی اطراف فک را فشار داده تا نقاط درد یا ناراحتی را شناسایی کند.

اگر پزشک به مواردی مشکوک شود ممکن است نیاز داشته باشید که یک آزمایش اشعه ایکس از دندان ها گرفته تا پزشک بتواند بهتر موارد را بررسی کند. همچنین ممکن است سی تی اسکن برای تهیه تصاویر دقیق از استخوان های درگیر شده در مفصل را تجویز کند.

درمان التهاب گیجگاهی فک

در بیشتر موارد التهاب گیجگاهی فک بدون درمان از بین می رود اما در صورت ادامه دار بودن علائم پزشک ممکن است درمان های مختلفی را پیشنهاد کند که اغلب بیش از یک مورد درمان به طور همزمان می باشد.

داروها

برخی از داروها هستند که می توانند به تسکین درد مرتبط با این التهاب را کاهش دهند که پزشک با توجه به شدت التهاب آنها را تجویز می کند.

  • مسکن ها و ضد التهاب ها از مواردی هستند که پزشک یا دندانپزشک ها برای مدت زمان محدود برای شما تجویز می کنند.
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای: این داروها مانند آمی تریپتیلین بیشتر برای افسردگی استفاده می شود، اما در دوز های پایین در برخی موارد برای تسکین درد، کنترل دندان قروچه استفاده می شود.
  • داروهای شل کننده عضلات: این داروها ممکن است برای چند روز یا چند هفته برای کمک به تسکین درد ناشی از التهاب تجویز شود.

روش های درمان غیر دارویی

درمان های غیر دارویی برای درمان التهاب گیجگاهی فکی شامل موارد زیر است:

  • آتل دهانی یا محافظ دهان : اغلب افراد مبتلا درد های فکی معمولا از این وسیله استفاده می شود که میتواند برای کمک به درمان بسیار موثر باشد.
  • فیزیوتراپی: فیزیوتراپی به همراه تمرینات کششی و تقویت عضلات فک می تواند در درمان کمک زیادی کند.

جراحی

زمانی که درمان های غیر جراحی برای درمان موثر نباشد ممکن است پزشک پیشنهاد درمان از طریق جراحی فک بدهد که روش های مختلفی دارد.

یکی از روش های غیر دارویی آرتروسنتز می باشد که یک روش کم تهاجمی است که شامل قرار دادن سوزن های کوچک در مفصل است تا بتوانند از طریق انها التهاب را از بین ببرند.

ممکن است در برخی افراد از طریق تزریق کورتیکواستروئید به مفصل بسیار مفید باشد و در موارد نادر از تزریق بوتاکس به عضلات فک استفاده می شود که این روش می تواند درد ناشی از اختلالات TMJ را تسکین دهد.

آرتروسکوپی برای درمان التهاب گیجگاهی فک در برخی موارد مانند درمان جراحی باز عمل کرده و به همان اندازه موثر است. در این روش یک لوله نازک کوچک در فضای مفاصل قرار می گیرد و از ابزار آرتروسکوپ برای درمان استفاده می شود و نسبت به جراحی مفصل به صورت باز خطر و عوارض کمتری به همراه دارد.

درمان خانگی التهاب گیجگاهی فکی

اگر با کاهش دندان قروچه یا حل شدن مشکل در جویدن بتوان این درد و التهاب را کنترل کرد می توانید با برخی از روش های خانگی آن را به راحتی درمان کنید.

سعی کنید از استفاده بیش از حد عضلات فک خودداری کنید و غذاهای نرم مصرف کنید تا احتیاج به جویدن مداوم نباشید. همچنین سعی کنید غذا را به قطعات کوچکتر برش بزنید. همچنین از غذاهای چسبناک یا جویدنی مانند آدامس خودداری کنید.

کشش و ماساژ می تواند به شما در کاهش درد و التهاب کمک زیادی کند. برای این منظور می توانید از فیزیوتراپیست یا دندان پزشک کمک بگیرید تا به شما ورزش های مفید برای درمان به شما آموزش دهند.

گرما یا سرما : استفاده از حوله گرم یا کیسه یخ بر روی صورت می تواند به شما در تسکین درد کمک کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.