شفا مگ

علت عرق كردن زياد زير بغل در زمستان

عرق کردن زیاد زیر بغل، دست و پا در فصل زمستان یک اختلال هایپرهیدروز است که باعث می شود فرد با تغییر فصل دچار تعریق زیاد در بدن، بخصوص در زیر بغل شود.

علت عرق كردن زياد زير بغل در زمستان

عرق کردن معمولا یک راهی برای کاهش گرما بیش از حد بدن است که مقدار آن در برخی افراد کم و یا زیاد می باشد و حتی می تواند تعریق در فصل زمستان ایجاد شود. در بعضی افراد تعریق می تواند برایشان مشکل ساز شود و یا بدون هیچ دلیل مشخصی عرق کنند.

اما این سوال برایتان پیش می آید چرا در فصل زمستان زیاد عرق می کنید و اینکه چه راه هایی برای درمان عرق زیاد زیر بغل در زمستان وجود دارد؟

دمای داخلی بدن باید تنظیم شود و برای جلوگیری از گرمای شدید می بایست تعادل زیادی بین گرمای تولیدی بدن که از سوخت و ساز بدن ایجاد می شود و گرمای محیط وجود داشته باشد. بدن برای این کار به خوبی طراحی شده است.این کار توسط پوست و سیستم عصبی مرکزی انجام می شود، این سیستم های عصبی حسگرهایی هستند که مانند ترموستات عمل می کنند تا مغز از افزایش دمای بدن مطلع شود.

زمانی که حرارت بدن افزایش پیدا می کند، مغز از طریق سیستم عصبی مرکزی غدد عرق بدن را فعال می کند که این غدد عرق قطره هایی بر روی پوست ما آزاد می کند که با عبور خون از داخل پوست بخار می شوند و این بخار شدن عرق باعث می شود خون خنک شود و این خون خنک شده به قلب ، مغز و سایر اندام های بدن می رود و باعث کاهش دمای بدن می شود.

خب، اما چرا در فصل زیاد عرق می کنم؟ ممکن است به دلایل غیر از یک روز گرم، ورزش ، استرس یائسگی باشد که باید آن را بررسی کنید. هایپرهیدروز اختلالی است که منجر به تعریق زیاد در بدن می شود و حتی در شرایط غیر معمول مانند هوای خنک، فصل زمستان و یا بدون هیچ گونه محرک ایجاد شود. البته هایپرهیدروز می تواند به دلیل شرایط پزشکی مانند پرکاری تیروئید و یائسگی نیز ایجاد شود.

هایپر هیدروز یک اختلال است که منجر به تعریق و عرق کردن زیاد می شود. این تعریق می تواند در هر شرایط آب و هوایی، حتی فصل زمستان نیز رخ دهد. این اختلال ممکن است ناراحت کننده باشد اما با این حال چندین گزینه درمانی می تواند باعث درمان این اختلال شود.
افرادی که دچار هایپرهیدروز هستند به طور معمول دست و پا و زیر بغل آنها را تحت تاثیر قرار می دهد و تمایل به تعریق بیشتر در طول سال حتی در فصل زمستان را دارند.

علت عرق کردن زیاد زیر بغل

تعریق بیشتر موارد در پا، دست، صورت، سر و زیر بغل ایجاد می شود و افرادی که دچار عرق کردن زیاد بخصوص در زیر بغل خود می شوند، معمولا دارای سابقه خانوادگی تعریق زیاد هستند.

البته در برخی موارد که به آن هایپرهیدروز عمومی ثانویه گفته می شود، تعریق به علت یک بیماری یا عوارض جانبی برخی از داروها می باشد که ممکن است در زیر بغل و یا سراسر بدن رخ دهد.

بیماری هایی که می توانند باعث افزایش عرق زیاد شود شامل بیماری های قلبی، سرطان، اختلال غده فوق کلیوی، سکته، پرکاری تیروئید، یائسگی، ضایعات نخاعی، بیماری های ریوی، و بیماری های عفونی مانند سل می باشد.

البته داروهای مختلفی وجود دارد عوارض جانبی آنها باعث افزایش تعریق در بدن می شود که تعریق از عوارض جانبی نادر دارویی است که اکثر مردم آن را تجربه نمی کنند. با این حال تعریق زیاد از عوارض جانبی داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی مانند پروتریپتیلین و نورتریپتیلین می باشد.

درمان عرق کردن زیاد زیر بغل

چند گزینه درمانی برای تعریق بیش از حد مربوط به تغییر فصل وجود دارد که می تواند مفید باشد و به افرادی که در فصل زمستان زیاد عرق می کنند به کاهش عرق کردن آنها کمک زیادی میکند.

یکی از روش هایی که می توانید تعریق را در فصل زمستان کم کیند این است که تمام قسمت های نفوذ پذیر در لباس خود را بپوشانید. این کار می تواند یکی از موثرترین راه ها برای تغییر نوسان مکرر دمای بدن باشد که در فصل زمستان بسیار معمول است.

شال و روسری می تواند یکی از روش های لایه بندی برای گرم ماندن در زمستان باشد و همچنین می تواند برای پنهان کردن تعریق غیر قابل اجتناب نیز مفید باشد. اگر شال به اندازه کافی بزرگ باشد می تواند روی شانه های شما نیز قرار بگیرد و باعث کاهش عرق و مخفی کردن عرق زیر بغل نیز باشد. شال می تواند عرق گردن یا دستان شما را جذب کند.

درمان عرق با بوتاکس

از آمپول بوتاکس ممکن است برای درمان هیپرهیدروز شدید استفاده شود و با این روش اعصاب تحریک کننده غدد عرقی را مسدود می کنند و برای تاثیر زیاد این روش معمولا به چند تزریق در چند جلسه نیاز است.

مصرف داروهای آنتی کولینرژیک

داروهای آنتی کولینرژیک می توانند باعث تسکین تعریق عمومی شود. این داروها مانند گلیکوپیرولات از اثر استیل کولین جلوگیری می کنند. استیل کولین یک ماده شیمایی است که بدن شما تولید می کند وبه تحریک غدد عرقی کمک می کند. معمولا طول درمان با این داروها حدود 2 هفته می باشد و ممکن است عوارض جانبی مانند یبوست و سرگیجه را به همراه داشته باشد.

استفاده از ضد تعریق ها

ممکن است برای درمان عرق کردن زیاد زیر بغل پزشک ضد تعریق های حاوی کلرید الومینیوم را برایتان تجویز کند. این ضد عرق قوی تر از آنهایی است که بدون نسخه در دسترس است و اغلب برای درمان موارد خفیف هایپرهیدروز استفاده می شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.