شفا مگ

ریسپریدون: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی

قرص ریسپریدون یک داروی ضد روان پریشی است که برای درمان اختلالات روحی، خلقی مانند اختلال دو قطبی، اسکیزوفرنی و اختلالات اوتیسم مورد استفاده قرار می گیرد.

ریسپریدون: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی

ریسپریدون به شکل قرص 1 ، 2 ، 3 و 4 میلی گرم یک داروی ضد روان پریشی می باشد که برای درمان اسکیزوفرنی در بزرگسالان و کودکان بالای 13 سال مورد استفاده قرار میگیرد.

زمان اثر ریسپریدون: مدت زمانی که طول می کشد تا قرص ریسپریدون به حداکثر غلظت پلاسمایی خود برسد، در برخی افراد 3 ساعت و در برخی از افراد دیگر 17 ساعت می باشد.

چاقی و قرص ریسپریدون: قرص ریسپریدون ممکن است باعث افزایش وزن و چاقی قابل توجه و افزایش سطح کلسترول خون شود که از عوارض جانبی این دارو می باشد و در صورت مشاهده باید با پزشک مشورت شود.

ایا قرص ریسپریدون خواب اور است: قرص ریسپریدون ممکن است به دلیل تغییراتی که در مواد شیمیایی در مغز می دهد باعث ایجاد خواب آلودگی و سرگیجه شود. به همین تا مطمئن نشده اید هوشیاری کامل دارید، رانندگی و کارهای نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید.

ریسپریدون چیست

ریسپریدون یک داروی ضد روان پریشی می باشد که باعث تغییرات مواد شیمیایی در مغز می شود و جهت درمان اسکیزوفرنی در بزرگسالان و کودکانیبالای 13 سال تجویز می شود.

قرص ریسپریدون برای درمان علائم اختلال دو قطبی مانند افسردگی شیدایی در بزرگسالان و کودکان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. ریسپریدون برای درمان افراد مسن مبتلا به روان پریشی مرتبط با زوال عقل استفاده نمی شود و همچنین این دارو می بایست حتما توسط پزشک و بررسی شرایط کودک تجویز شود.

موارد مصرف قرص ریسپریدون چیست

ریسپریدون در موارد درمان علائم برخی ازبیماری های روانی استفاده می شود که شامل اسکیزوفرنی، حملات جنون یا اختلال دو قطبی، تحریک پذیری همراه با اوتیسم می باشد.

ریسپریدون برای افرادی که مبتلا به اسکیزوفرنی با توهم های شدید هستند و چیزهایی را که در آن منطقه نیستند، می بینند یا صداهایی می شنوند تجویز می شود.

قرص ریسپریدون ممکن است به تنهایی یا همراه با داروهای لیتیوم و دیوالپروکس برای افراد با اختلالات دو قطبی تجویز شود. این افراد ممکن است دچار علائمشیدایی، افسردگی یا مخلوطی از هر دو باشند.

هشدار های مهم مصرف قرص ریسپریدون

افرادی که دچار دیابت هستند می بایست قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند. این افراد میبایست به طور منظم قند خون خود را چک کنند و از پزشک خود برنامه ورزشی و رژیم غذایی منظمی دریافت کنند.

ممکن است برخی از بیماران به ریسپریدون حساسیت داشته باشند، این افراد می بایست قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند تا یک داروی دیگری برای آنها تجویز شود.

افرادی که دچار مشکلات کبدی، بیماری های کلیوی، اختلال در بلع، کمبود گلبول های سفید، بیماری پارکینسون، زوال عقل، مشکلات چشمی از جمله آب مروارید، آب سیاه هستند می بایست با پزشک خود مشورت کنند.

بیماران با سابقه خانوادگی دیابت، بیماری های قلبی، کلسترول بالا، آپنه خاب یا تنفس مشکل در خواب حتما با پزشک خود مشورت کنند.

قرص ریسپریدون ممکن است باعث خواب آلودگی شود و تا زمانی که مطمئن نشده اید که هوشیاری دارید، رانندگی یا کارهایی که نیاز به هوشایری دارند انجام ندهید.

ممکن است برخی بیماران در زمان مصرف این دارو نیاز به جراحی های مختلف داشته باشند، حتما قبل از جراحی به خصوص جراحی چشم، آب مروارید و آب سیاه با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت سابقه بیماری یا ابتلا به بیماری خاصی هستید حتما با پزشک خود مشورت کنید. اگر دچار هر یک از بیماری های زیر هستید برای اینکه مطمئن شوید این دارو برای شما بی خطر است به پزشک خود بگویید:

  • بیماری های قلب، فشار خون بالا، سکته یا حمله قلبی
  • دیابت و یا چاقی و یا سابقه خانوادگی دیابت
  • تعداد گلبول های سفید کم
  • بیماری کبد یا کلیه
  • تشنج
  • سرطان پستان
  • مشکل در بلع
  • بیماری پارکینسون

ریسپریدون ممکن است باعث شود کمتر عرق کنید و احتمال ایجاد گرمازدگی در شما بیشتر خواهد شد، به همین خاطر از انجام ورزش های سنگین یا ورزش در هوای گرم و استفاده از آب گرم خودداری کنید. اگر احساس کردید هوا بیش از حد گرم است سعی کنید مایعات زیاد بنوشید و لباس های کمتری بپوشید.

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو به ویژه خواب آلودگی، سرگیجه و سبکی سر حساسیت بیشتری نشان دهند.

نحوه مصرف قرص ریسپریدون چگونه است

نحوه مصرف این قرص توسط پزشک و بر اساس تشخیص، شدت بیماری و سن بیمار تجویز می شود که معمولا پزشک ریسپریدون را یک یا دو بار در روز تجویز می کند.

این دارو به شکل قرص می توان همراه با غذا و یا قبل از غذا مصرف شود. این دارو را نباید با همراه چای یا نوشابه های گاز دار مصرف کنید.

در زمان تجویز ریسپریدون، اگر از دارویی استفاده می کنید برای جلوگیری از خطر ابتلا به عوارض های جانبی درباره داروهای مصرفی خود با پزشک خود مشورت کنید تا بتواند شما را راهنمایی کند. ممکن است لازم باشد مقدار دوز های برخی داروهای شما را کم یا زیاد کند و یا ممکن است تجویز دیگری برای شما داشته باشد.

حتما قرص ریسپریدون را به طور مرتب مصرف کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از این دارو ببرید و هرگز بدون مشورت با پزشک، مصرف این دارو را قطع نکنید.

عوارض جانبی قرص ریسپریدون چیست

قرص ریسپریدون مانند هر داروی دیگری می تواند در برخی افراد ایجاد عوارض جانبی کند که از شایعترین عوارض جانبی ریسپریدون خواب آلودگی، سرگیجه، حالت تهوع و افزایش وزن است.

اگر در طول مصرف این دارو هر یک از این عوارض را در خود مشاهده کردید و این عوارض تداوم داشت یا بدتر شد سریعا با پزشک خود تماس بگیرید. سرگیجه و سبکی در سر که یکی از عوارض های جانبی ریسپریدون می باشد می تواند خطر زمین خوردن را در فرد افزایش دهد.

البته نکته مهم این است که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است و می داند که سود این دارو برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی های آن است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

قرص ریسپریدون ممکن است در برخی افراد ایجاد عوارض جانبی جدی کند که شامل تغییرات خلقی مانند اضطراب و بی قراری شدید و قطع تنفس در هنگام خواب می باشد که در صورت مشاهده بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

اسپاسم در عضلات، لرزش و مشکل در بلع می تواند از عارضه های جدی این دارو باشد که حتما در صورت ایجاد این علائم با پزشک خود تماس بگیرید.

به ندرت پیش می آیند که افرادی در زمان مصرف قرص ریسپریدون دچار افزایش قند خون شوند که علائمی از جمله افزایش تشنگی، ادرار زیاد در فرد ایجاد می شود و در صورت مشاهده این علائم با پزشک خود تماس بگیرید.

قرص ریسپریدون ممکن است باعث افزایش وزن و چاقی قابل توجه و افزایش سطح کلسترول خون شود که از عوارض جانبی این دارو می باشد و در صورت مشاهده باید با پزشک مشورت شود.

ریسپریدون ممکن است به ندرت باعث ایجاد دیسکینزی تاخیری می شود که ممکن است دائمی باشد.در صورت بروز حرکات غیر معمول و کنترل نشده بخصوص در صورت، لب، دهان، زبان و بازوها فورا به پزشک اطلاع دهید.

این دارو ممکن است باعث افزایش پرولاکتین در بدن شود که در خانم ها افزایش پرولاکتین باعث ایجاد شیر مادر ناخواسته و یا از دست رفتن و قطع قاعدگی یا بارداری شود. مردان با افزایش پرولاکتین در آنها باعث کاهش میل جنسی و ناتوانی در تولید اسپرم و بزرگ شدن پستان های آنها می شود.

مصرف قرص ریسپریدون ممکن است باعث کاهش گلبولهای سفید در برخی افراد شود که علائمی چون زخم دهان، لثه قرمز یا تورم، تب، لرز، گلودرد، زخم های پوستی، علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا و مشکل در تنفس، می تواند نشان دهنده عوارض جانبی کاهش گلبول های سفید باشد.

ریسپریدون ممکن است در برخی افراد( به ندرت) باعث ایجاد بیماری بسیار جدی به نام سندرم بدخیم نورولپتیک شود. علائم نورولپتیک شامل تب، سفتی عضلات، درد، خستگی شدید، گیجی شدید، تعریق ، ضربان قلب زیاد، ادرار تیره، علائم مشکلات کبدی می باشد.

واکنش های آلرژیک به قرص ریسپریدون به ندرت اتفاق می افتد، اما در صورت مشاهده علائمی چون تب، تورم در غدد لنفاوی، بثورات پوستی، خارش، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی فورا به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی این دارو نمی باشد و در صورت مشاهده موارد های مشکوک حتما با پزشک خود مشورت کنید.

قرص ریسپریدون با چه داروهایی تداخل دارد

تداخل دارویی قرص ریسپریدون به این معنی است که مصرف همزمان این دارو با سایر داروها باعث تغییر در عملکرد داروها شود و یا خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد.

این لیست کاملی از داروهای در تداخل با قرص ریسپریدون نمی باشد و در صورت مصرف هر دارویی قبل از تجویز به پزشک خود بگویید تا بتواند بهترین تجویز را انجام دهد.

متوکلوپرامید یکی از داروهایی است که با ریسپریدون تداخل دارد. همچنین داروهای شل کننده عضلات مانند کاریزوپرولول و داروهای آنتی هیستامین مانند سیتریزین و دیفن هیدرامین با ریسپریدون تداخل دارند.

داروهایی که باعث خواب آلودگی می شوند با قرص ریسپریدون تداخل دارند. برخی از این داروها شامل داروهای ضد درد مانند کدئین، داروهای خواب یا اضطراب مانند آلپرازولام ، لورازپام و زولپیدم میباشند.

ریسپریدون ممکن است با آنتی هیستامین ها مانند هیدروکسی زین، دیفن هیدرامین، کلرفنیرامین تداخل داشته باشد و باعث افزایش خواب آلودگی دربیمار شود.

ریسپریدون با فلوکستین تداخل دارد و ممکن است خطر طولانی شدن فاصله QT، ریتم نامنظم قلب و سایر عوارض ریسپریدون را افزایش دهد. اگر بیمار نیاز به مصرف هر دو دارو را داشته باشد پزشک ممکن است دوز مصرفی ریسپریدون را کاهش دهد.

داروهای ضد فشار خون مانند آملودیپین، لیزینوپریل، لوزارتان یا متروپرولول ممکن است با ریسپریدون تداخل داشته باشند و باعث کاهش شدید فشار خون شوند.

برخی از داروها هستند که می توانند اثر کاروی ریسپریدون را کاهش دهند و این دارو برای درمان بیماری شما به خوبی عمل نکند.به همین خاطر ممکن است پزشک دوز ریسپریدون را افزایش دهد. این داروها شامل فنی توئین، کاربامزپین، فنوباربیتال می باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.